Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OO Base, MS Access, MySQL, PostgreSQL enzovoort: welke kiezen?  (gelezen 2106 keer)

Offline Jenske

• Lid
De titel van deze tekst zegt het in feite. Ik wil nl. migreren van het (verdomd wel erg gesloten) Access-systeem naar een goede relationele database. In eerste instantie dacht ik aan MySQL, maar aangezien ik geen database-goeroe ben, noch het genie van de Karpaten, wil ik een goed draaiend en toch zoveel mogelijk grafisch (vgl. MS Access) draaiende database opzetten voor het klassement van mijn foto's.

-- Waar kan ik zinvolle en goede vergelijkingen vinden?
-- Welke database laat toe om (eventueel) ook geografische objecten toe te voegen of te koppelen aan mijn gegevensbank (vb. plaats waar een foto is genomen mee digitaliseren)?
-- Welk systeem laat het beste toe om eenvoudig invoerbeperkingen in formulieren in te bouwen (vb. getal mag niet kleiner zijn dan een elders in hetzelfde veld voorkomend maximum getal)
-- Welk systeem laat toe om de invoer van een veld te laten afhangen van reeds eerder ingevoerde waarden in datzelfde veld, te vergelijken met autoaanvullen?

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier dus niet over een database voor tweehonderdtachtigduizend klanten die tegelijk een transactie uitvoeren, maar over een bescheiden database met maximaal enkele duizenden records en minder dan 50 tabellen, die weliswaar aan elkaar gerelateerd moeten zijn.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Phaldmmor

• Gast
OO Base, MS Access, MySQL, PostgreSQL enzovoort: welke kiezen?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/27, 09:23:51 »
Ik ben ook nog geen database goere, maar ik gebruik MySQL. Je kan dit eenvoudig beheren via een webpagina of indien je wenst vanaf de command line. Ben erzelf wel tevreden over. Andere optie is dat je gaat kijken naar Oracle. Deze hebben ook een gratis versie, weet niet precies hoe die heet.  Heb hierzelf echter geen ervaringen mee, maar ik weet wel dat je met de mee geleverde tools supersnel internet applicaties kan ontwikkelen.

Wat je wel moet bedenken is dat MS Access meer dan alleen een database is, het is een compleet pakket waarmee je databases kan maken, maar ook de frontends, etc. Dit is volgens mij niet mogelijk met MySQL. Je zal dus hier gebruik moeten gaan maken van bijvoorbeeld php om je frontend te schrijven. Weet dit echter niet helemaal zeker omdat ik er ook nog niet echt in thuis ben.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/28, 21:28:04 »
Merci voor de info.

Een vraag: je schrijft "beheren via een webpagina". Hoe moet ik mij dat voorstellen?

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/28, 21:31:43 »
Via een webpagina maak, wijzig en onderhoud je de database.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/28, 22:05:51 »
Mag ik er dan vanuit gaan dat je bv. nvu gebruikt om een pagina te maken en te editen en deze dan koppelt aan een MySql database?  (Mijn vraag is misschien vreemd, maar ik ben zo aan Access gewoon dat ik amper kaas heb gegeten van andere wijzen van programmeren of databases toegankelijk maken)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/28, 22:52:41 »
Je zult je moeten gaan verdiepen in b.v.  PHP !!
Maar ..... bijna alle Linux servers op internet (90% van alle websites) gebruiken Mysql, da's niet voor niets.
Lees de volgende link en zoek op deze pagina naar Mysql.
 https://wiki.ubuntu.com/NlLampHowto

Het geeft mij geholpen,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/28, 23:11:44 »
Moet het perse een gratis database zijn ?
Zo niet dan kan ik je Progress aanraden, top database en multi-platvorm.

Monk.

Phaldmmor

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/29, 09:51:34 »
Citaat van: Jenske
Merci voor de info.

Een vraag: je schrijft "beheren via een webpagina". Hoe moet ik mij dat voorstellen?
Standaard word er volgens mij geen webpagina mee geleverd voor beheer van MySql.
Je dient dus gebruik te maken van andere programma's.

Neem eens een kijk je naar het programma webmin http://www.webmin.com/
Handig programma, kan je je hele server mee beheren via het web.

Ook phpadmin kan je gebruiken voor het beheren van je MySql databases.

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/29, 13:35:27 »
Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen BEHEER van de database (die je wel of niet grafisch kunt doen) en het GEBRUIK van de database. Voor MySQL zijn er een paar grafische beheertools, waarvan MySQL zelf binnenkort een betaalde versie gaat uitbrengen las ik ergens. Beheer is dus wel geregeld.

Voor het gebruik is het een heel andere kwestie. Persoonlijk ben ik een groot liefhebber van een combinatie van CGI scripts, HTML pagina's (deze twee kun je zoals Ron zegt met PHP combineren) en MySQL, maar dat vereist wel wat programmeerwerk, inzicht in hoe het in elkaar steekt etc. Alhoewel het eindresultaat beter gaat zijn dan Access (want: systeemonafhankelijk overal met een browsertje te benaderen) is het geenszins een fraaie geintegreerde omgeving.

OO Base ken ik niet zo, want waar ik aan twijfel is of je het als onafhankelijke "server" kunt draaien en je OO Base databaasje via andere clients kunt bewerken.

Vooralsnog lijkt me de beste gok om eens te onderzoeken welke ontwikkeltools er zijn voor PHP of je zou met ODBC aan de gang kunnen wellicht ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/29, 17:27:55 »
OK, bedankt voor de antwoorden.

Het ziet er dus naar uit dat ik ook PHP moet gaan leren. Nu wil het toeval dat mijn lief (die nochtans wel zweert bij XP) zonet een cursus PHP aan het volgen is via het internet. Ik laat haar nog even zweten op die cursus en dan kan ze mij in een paar woorden uitleggen hoe dat PHP-gedoe werkt.

Het is misschien wat vloeken in de kerk, maar het voordeel van Access is wél dat je alles onder één dak hebt: tabellen, queries, rapporten EN formulieren (voor zowel invoer als uitvoer! Maar goed, een mens kan niet blijven aanmodderen met Access en dus zal ik me traag maar zeker begeven op het pad van LAMP.

-- De man die zijn fotodatabeesje van ocharme 4000 foto's even van Access naar iets anders wilde overbrengen.