De titel van deze tekst zegt het in feite. Ik wil nl. migreren van het (verdomd wel erg gesloten) Access-systeem naar een goede relationele database. In eerste instantie dacht ik aan MySQL, maar aangezien ik geen database-goeroe ben, noch het genie van de Karpaten, wil ik een goed draaiend en toch zoveel mogelijk grafisch (vgl. MS Access) draaiende database opzetten voor het klassement van mijn foto's.
-- Waar kan ik zinvolle en goede vergelijkingen vinden?
-- Welke database laat toe om (eventueel) ook geografische objecten toe te voegen of te koppelen aan mijn gegevensbank (vb. plaats waar een foto is genomen mee digitaliseren)?
-- Welk systeem laat het beste toe om eenvoudig invoerbeperkingen in formulieren in te bouwen (vb. getal mag niet kleiner zijn dan een elders in hetzelfde veld voorkomend maximum getal)
-- Welk systeem laat toe om de invoer van een veld te laten afhangen van reeds eerder ingevoerde waarden in datzelfde veld, te vergelijken met autoaanvullen?
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier dus niet over een database voor tweehonderdtachtigduizend klanten die tegelijk een transactie uitvoeren, maar over een bescheiden database met maximaal enkele duizenden records en minder dan 50 tabellen, die weliswaar aan elkaar gerelateerd moeten zijn.