Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sweex subwoofer werkt niet  (gelezen 1774 keer)

Offline Milann

• Lid
Sweex subwoofer werkt niet
« Gepost op: 2009/12/19, 01:28:02 »
Hallo Ubuntu-forum,

Ik heb een paar jaar geleden goedkope Sweex 5.1 boxen gekocht, en die werkten verder prima onder windows. Nu ben ik al meer dan een jaar overgestapt op ubuntu, en een van de weinige dingen die ik nogsteeds niet heb kunnen laten werken, is de subwoofer van mijn budget-boxen. Onder ubuntu 9.04 en eerder heb ik al wat instructies van topics van o.a. deze site gevolgd, maar zonder echt succes. De 5 kleine boxjes werken dus wel, en alleen de subwoofer is nooit werkend geweest onder ubuntu. Heeft iemand misschien nog tips over hoe ik dit kan verhelpen?
Alvast bedankt,

Milan

http://www.azerty.nl/8-1070-47191/sweex-5-1-subwoofer-system-300.html?wis_bekeken=1
« Laatst bewerkt op: 2009/12/19, 01:29:50 door Milann »

Re: Sweex subwoofer werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/19, 14:42:50 »
Kijk eens hier vanaf http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/geluid-uit-slechts-twee-speakers/msg462570/#msg462570 Zou voor jou ook moeten werken, alleen de 2 in 6
(5.1)veranderen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Milann

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/19, 15:56:31 »
Oke, gedaan. Bij Alt-F4: speaker-test -Dplug:surround51 -c6 -l1 -twav  , komt er geluid uit de subwoofer ('rear center' zegt de stem). Vervolgens getest met exaile, gnome mplayer en youtube: geen subwoofer. Bij gnome mplayer kon ik nog 5.1 surround instellen, maar ook dat had geen effect.
Er stonden nog wel verdere aanwijzingen over welke instellingen je nog kon veranderen achter 'volume control' maar die instellingen heb ik daar niet (meer) achter staan. Is dit met karmic veranderd? Want vroeger had ik die instellingen wel.

Milan

« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/19, 18:44:19 »
Dat is inderdaad veranderd bij Karmic(of als standaard gezet) Ik zit nu niet op Karmic, dus kan niet controleren of het er nog inzit, installeer via Synaptic of de terminal
gnome-volume-control Ik zal later op de avond ook eens kijken, het kan zijn dat ALSA ook geïnstalleerd moet worden.

Offline Milann

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/19, 18:51:37 »
Hmm. Heb even gezocht, maar kan hem niet vinden. Bij de terminal (deed 'sudo apt-get gnome-volume-control') kreeg ik 'ongeldige operatie' etc. en bij synaptic kan ik hem ook niet vinden. Misschien de libgtk2-ex-volumebutton-perl o.i.d.? Of doe ik iets fout?

« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/19, 18:58:23 »
Je hebt install vergeten dus zo sudo apt-get install gnome-volume-control
Installeert deze nu wel?

Offline Milann

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/19, 19:02:19 »
Nee, dan zie ik het volgende:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
E: Kon pakket gnome-volume-control niet vinden

« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/19, 20:37:02 »
Dan zal deze er niet meer inzitten, jammer vond ik fijner werken dan de huidige controler.  :( Je zou nog kunnen kijken voor de alsamixer.
Ik zit nu op 9.10, het vreemde is dat onder eigenschappen van het volume in het Hoofdmenu, er nog steeds gnome-volume-contol staat. Ik heb eerst pulseaudio verwijdert, de pc opnieuw opgestart en gnome-alsamixer geïnstalleerd, dit is de oude volume control maar in een nieuw jasje. Ik weet niet of je hier iets mee kan?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/19, 21:43:37 door Gijsbert »

Offline Milann

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/21, 15:15:22 »
Oke, gedaan. Weet alleen niet hoe ik nu de volumeregeling open (met instellingen etc.). Rechtsboven is geen icoontje, bij systeem>beheer>volumeregeling opent hij niet, en als ik in de terminal 'alsamixer' invoer, krijg ik een primitief schermpje in de terminal zelf, maar ik behalve het volume zelf, ook niks kan zien (instellingen). Is er een manier om de volumeregeling te openen?

« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/21, 18:04:27 »
Als je een starter maakt moet je bij commando gnome-alsamixer invullen, anders krijg je alleen, zoals in jouw geval de alsamixer.