Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MS Access bestand openen onder Wine  (gelezen 7024 keer)

Offline obiku

• Lid
MS Access bestand openen onder Wine
« Gepost op: 2009/12/08, 23:27:27 »
Allen,

Ik ben nu al een tijd bezig om een access bestand welke ik ooit in mijn Windows tijd heb gemaakt te openen.
Ten eerste heb ik lang gezocht naar wat ik nodig had om het mdb bestand in OpenOffice te openen, maar zoals ik ook op het net heb gelezen is dit niet mogelijk.

Hierna heb ik MS Access onder Wine geïnstalleerd. Het eerste probleem wat ik hierna kreeg was dat zoda ik het mdb betsand wilde openen ik een error kreeg dat msjet40.dll niet te bereiken was. Via het internet ben ik toen er achter gekomen dat met wintricks dit probleem te verhelpen was.
Nadat msjet40 via winetricks geïnstalleerd was kreeg ik een volgend probleem. Helaas kan ik via google en de ubuntu fora geen goede oplossing vinden.
Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat zodra ik MSaccess heb opgestart en mijn database wil openen ik de volgende melding krijg:
Citaat
Dit bestand kan niet in Microsoft Access worden geopend

Het bestand bevindt zich buiten uw intranet of op een niet-vertrouwde site. Omdat er beveiligingsproblemen kunnen optreden, wordt het bestand niet in Microsoft Access geopend.

Als u het bestand wilt openen, kopieert u het naar uw computer of naar een toegankelijke netwerklocatie

Mijn access bestand staat gewoon in mijn eigen home directory welke op mijn eigen systeem staat. De rechten die het bestand heeft zijn voor iedereen lezen en schrijven.

Heeft iemand een idee in welke richting ik moet gaan zoeken om dit aan de praat te krijgen

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
Re: MS Access bestand openen onder Wine
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/09, 11:04:28 »
Zet je bestand eens in de werk dir van wine ik denk dat dat het probleem is.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline obiku

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/09, 11:10:08 »
Zet je bestand eens in de werk dir van wine ik denk dat dat het probleem is.
Waar kan ik deze werk dir vinden. Standaard als ik op open klik in access wordt automatisch mijn eigen home dir geopend.

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/09, 12:19:21 »
Onder Toepassingen | Wine | Browse C:/ Drive

Dat is de werkplek van Wine volgens de melding die je krijgt denkt Access dat je heel ergens anders bent als op je eigen pc door het bestand op de virtuele c drive te zetten heb je dat probleem niet meer.

Offline obiku

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/09, 12:23:32 »
Helaas, ook zodra ik het access bestand op de virtuele C: drive zet is het probleem niet verholpen.

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/09, 12:29:54 »
Dan even afwachten of iemand anders een tip heeft, kan nu ook niet even snel kijken voor je.

Offline obiku

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/09, 13:41:54 »
Ik wacht nog wel even af, hoe ongeduldig ook ben  ;)

Offline timosha

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/09, 15:46:30 »
Ik gebruik CrossOver voor MS Access en MS Outlook. Dat werkt perfect onder Ubuntu 9.10.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/09, 16:01:39 »
VirtualBox geen optie?

groet,

Theo

Offline timosha

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/09, 17:22:26 »
Met VirtualBox of VMware moet je eerst een virtuele machine opstarten. Met CrossOver start je MS Access net zoals een Linux programma. MS Access (en andere CrossOver toepassingen) staan gewoon in het Ubuntu pop down menu.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/09, 20:09:23 »
Met VirtualBox of VMware moet je eerst een virtuele machine opstarten. Met CrossOver start je MS Access net zoals een Linux programma. MS Access (en andere CrossOver toepassingen) staan gewoon in het Ubuntu pop down menu.
Dat begrijp ik wel. Maar het één sluit het andere niet uit.
Zo worden de opties voor obiku wel duidelijker

groet,

Theo

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/09, 23:25:24 »
Allen,

Ik ben nu al een tijd bezig om een access bestand welke ik ooit in mijn Windows tijd heb gemaakt te openen.
Ten eerste heb ik lang gezocht naar wat ik nodig had om het mdb bestand in OpenOffice te openen, maar zoals ik ook op het net heb gelezen is dit niet mogelijk.

Hierna heb ik MS Access onder Wine geïnstalleerd. (...)

Ik ben er 100% zeker van dat je de tabellen van een mdb-bestand wel degelijk kan inlezen in Ubuntu. Heb het enkele maanden geleden zelf nog gedaan. Maar wat niet meekomt zijn de queries, de formulieren en de code. Als je dus enkel gegevens wil overbrengen, kan je met grote zekerheid mdb-gegevens inlezen in een Ubuntu database.

Mijn vroegere Access-bestand had evenwel een aantal invoerschermen en wat speciale macro's en ik heb lang geprobeerd om deze vlot over te brengen naar Ubuntu. Maar alvast tot een maand of zes geleden (toen ik het heb opgegeven om nog verder te zoeken) was het erg moeilijk om een Access-achtige database in Ubuntu te gebruiken.

Er bestaat een project, Kexi, dat Access probeert te benaderen. Het werkt wel degelijk, maar tot voor enkele maanden ontbraken nog teveel functionaliteiten, waardoor het voor mij een beetje frustrerend begon te werken.

In feite zit 'em het probleem vooral bij Access. Da's een gesloten boeltje, waardoor je op den duur als "databasebeheerder" niet meer beseft hoe een echte database werkt. De Linux-alternatieven zijn in dat opzicht véél beter (MySQL, PostGreSQL, ...), maar vergen een serieuze mentaliteitssprong voor wie, zoals ik, lang en intensief met Access heeft geprogrammeerd.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline obiku

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/10, 07:43:11 »
Het openen van mijn acces bestand in OpenOffice daar ben ik mee begonnen. Volgens diverse sites zou er een optie MS Access moeten zijn om een access bestand te importeren. Alleen niet bij mijn OpenOffice.
Ook werd er gesproken dat je een Jet/Direct pakket moest installeren en dat heb ik dus gedaan. Maar ook dit had niet het gewenste succes. En nog steeds heb ik geen MS access optie bij "Met een bestaande database verbinden:"

Maar i.v.m. het probleem dat ik geen queries en code kan importeren heb ik daarna maar gekozen om Wine te gaan proberen. De access dbase die ik wil bewerken heb ik namelijk ook nodig op mijn werk, en daar gebruiken ze alleen MS en MS Office

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/10, 08:04:12 »
access bestand openen in open office is wel mogelijk onder windows, dan blijft hij gebruik maken van he access bestand als backend.
zoals hierboven beschreven door Jense is de optie.

Hier ook nog nadere informatie

http://user.services.openoffice.org/nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=118
« Laatst bewerkt op: 2009/12/10, 08:16:17 door Bobbie »
Handige tips voor beginners: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/

Offline obiku

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/11, 07:16:35 »
All,

Bedankt voor jullie reactie's. Wine blijkt helaas geen optie, maar CrossOver does the trick.
Ik kan nu mijn Access DB openen zonder vervelende meldingen dat a. JET/Direct geïnstalleerd moet worden en b. Ik mijn Access bestand op mijn locale PC moet zetten.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/11, 10:42:35 »
Fijn dat het goed werkt.

groet,

Theo