Allen,
Ik ben nu al een tijd bezig om een access bestand welke ik ooit in mijn Windows tijd heb gemaakt te openen.
Ten eerste heb ik lang gezocht naar wat ik nodig had om het mdb bestand in OpenOffice te openen, maar zoals ik ook op het net heb gelezen is dit niet mogelijk.
Hierna heb ik MS Access onder Wine geïnstalleerd. (...)
Ik ben er 100% zeker van dat je de tabellen van een mdb-bestand wel degelijk kan inlezen in Ubuntu. Heb het enkele maanden geleden zelf nog gedaan. Maar wat niet meekomt zijn de queries, de formulieren en de code. Als je dus enkel gegevens wil overbrengen, kan je met grote zekerheid mdb-gegevens inlezen in een Ubuntu database.
Mijn vroegere Access-bestand had evenwel een aantal invoerschermen en wat speciale macro's en ik heb lang geprobeerd om deze vlot over te brengen naar Ubuntu. Maar alvast tot een maand of zes geleden (toen ik het heb opgegeven om nog verder te zoeken) was het erg moeilijk om een Access-achtige database in Ubuntu te gebruiken.
Er bestaat een project, Kexi, dat Access probeert te benaderen. Het werkt wel degelijk, maar tot voor enkele maanden ontbraken nog teveel functionaliteiten, waardoor het voor mij een beetje frustrerend begon te werken.
In feite zit 'em het probleem vooral bij Access. Da's een gesloten boeltje, waardoor je op den duur als "databasebeheerder" niet meer beseft hoe een echte database werkt. De Linux-alternatieven zijn in dat opzicht véél beter (MySQL, PostGreSQL, ...), maar vergen een serieuze mentaliteitssprong voor wie, zoals ik, lang en intensief met Access heeft geprogrammeerd.