ik heb net voor het eerst een werkende server geinstalleerd met ubuntu server (Dell poweredge 500sc , pent III 950mhz 256 ram , 20 gig hdd) en nu heb ik nog een aantal vragen omtrend het gebruik,
1: ik kan via het lokaal netwerk netjes bij mijn sites maar via het internet is mijn server niet te bereiken , is dit op te lossen door er een extra netwerk kaart in te zetten en hem voor de router te plaatsen of is dit mischien toch een probleempje met firewall , modem of router instellingen (heb poort 80 overal open staan)
2: ik zou graag via ftp toegang willen geven tot mappen zodat wat vrienden hun sites ook zelf kunnen bijwerken op mijn server maar het werkend krijgen van een ftp server die precies dat doet is me tot nu toe nog niet gelukt, enige hulp hierbij zou ik best kunnen gebruiken vrees ik... of bestaat er mischien iets als web hosting software waarmee het allemaal wat makkelijker gaat???
3: ik heb nu even een grafische desktop geinstalleerd omdat ik nog geen echte held ben in de terminal omgeving en nu gebruik ik sudo invoke-rc.d gdm stopom de grafische omgeving te stoppen , is er een manier om deze te stoppen maar dat de x-apps gewoon door blijven draaien?? (bv torrent tracker) of bestaat er een torrent tracker die vanaf de command-line werkt??
4: automatische login en reboot na vastlopen of andere error, ik heb weleens gehoord dat dat mogelijk is maar ben uit mijn zoek aktie niet veel wijzer geworden.
5: ik heb een 2e harde schijf in deze server gehangen en deze word wel herkend door de bios maar blijft een foutmelding geven bij het opstarten (van alle mogelijke bios instellingen werkt niets) , in de xubuntu desktop word hij herkend als hdc (zit in de cd-rom aansluiting) ik heb hier wat aan geprult en er hdc1 van gemaakt en ext3 geformatteerd en toegevoegd aan fstab , ik kan nu op deze schijf schrijven alleen keep het backup programma waarmee ik naar deze schijf wil schrijven vind dit geen geldige rdiff backup map of geeft errors over rechten die hij wel heeft maar waarover hij niks blijkt te weten ofzo???
6: ik heb een een live cd met slax server die ik wil gebruiken voor het geval dat er ooit iets mis gaat met mijn server installatie, wanneer ik deze dezelfde instellingen geef als mijn ubuntu installatie en de map /var op een apparte partitie mount en deze laat mounten in de live cd zou dat conflicten op kunnen leveren of zou dit gewoon een slimme oplossing zijn???
dit was het voorlopig wel even denk ik , hopelijk kunnen jullie me hierover wat duidelijkheid geven