Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Bij dual boot 9.10 installatie zijn er geen documenten over genomen  (gelezen 2038 keer)

Offline Hawk

• Lid
Hallo

Ik heb afgelopen week bij een goede vriendin Ubuntu 9.10 geïnstalleerd. Ik heb er een dual boot van gemaakt zodat ze ook nog bepaalde programma's (Belasting opgave) via windows kan draaien. Alles loopt prima, alleen zijn haar documenten, foto's ed. niet door Ubuntu geïmporteerd.

Dat is vreemd want tijdens de installatie kreeg ik een scherm te zien dat melde dat documenten en foto's, bookmarks ed. door Ubuntu overgenomen zouden worden. Is er een programma waarmee ik dit als nog voor elkaar kan krijgen?

« Laatst bewerkt op: 2009/11/30, 04:01:36 door Hawk »

Offline HarzG

• Lid
Re: Bij dual boot 9.10 installatie geen documenten overgenomen van Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/28, 16:51:14 »
Het is niet nodig om de data te kopiëren, je kan er met Ubuntu gewoon bij. Het bespaart je schijfruimte en ook de verwarring waar de laatste versie van een document/foto staat als je de data maar op 1 plek voor Windows en Linux hebt staan.

De belastingaangifte kan trouwens sinds 2005 ook prima met Linux gedaan worden. Ik heb destijds een probleem gehad bij de verzending onder Windows (Firewall). Vervolgens heb ik Linux gestart, de data in het Linux-aangifteprogramma ingelezen en zonder problemen verzonden.
De ingevulde databestanden van de belastingdienst zijn met Windows/Apple/Linux-aangifteprogramma's te lezen. Je hoeft niets opnieuw in te vullen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Hawk

• Lid
Re: Bij dual boot 9.10 installatie geen documenten overgenomen van Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/28, 17:26:51 »
Het is niet nodig om de data te kopiëren, je kan er met Ubuntu gewoon bij. Het bespaart je schijfruimte en ook de verwarring waar de laatste versie van een document/foto staat als je de data maar op 1 plek voor Windows en Linux hebt staan.

Ok bedankt HarzG. Nuttig om te weten.

De belastingaangifte kan trouwens sinds 2005 ook prima met Linux gedaan worden. Ik heb destijds een probleem gehad bij de verzending onder Windows (Firewall). Vervolgens heb ik Linux gestart, de data in het Linux-aangifteprogramma ingelezen en zonder problemen verzonden.
De ingevulde databestanden van de belastingdienst zijn met Windows/Apple/Linux-aangifteprogramma's te lezen. Je hoeft niets opnieuw in te vullen.

Dat is mooi. Het enige probleem dat ik heb is dat ik niet weet hoe ik die TAR en GZ files in unbuntu installeer. Is er een website voor die dat uitlegt? Met de rest van Ubuntu heb ik verder geen problemen.

Grt

Offline HarzG

• Lid
Re:belastingaangifte met Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/28, 18:00:39 »
De programma's plaatsen de belastingdata standaard in /home/username/belastingdienst.nl.
Ik zou geen andere map hiervoor kiezen want anders moet je elk jaar weer opnieuw bladeren naar de andere map voor elke aangifte.

Hieronder worden de submappen voor de fiscale jaren aangemaakt en die heten dan bijv. /ib2008.
In deze aangiftemappen staan heel kleine bestanden met de extensie *.IBD -dat zijn de aangiftes met alles erop en eraan.
De bestandsnaam is een deel van je SOFI-nummer, maar er worden van oudsher maar de eerste 8 posities gebruikt. Je SOFI-nummer heeft 9!
Hernoem deze bestanden nooit, anders begrijpt het aangifte-programma niet dat het om een aangifte-data-bestand gaat.

Het aangifteprogramma zelf kan je bijv. als ib2008_linux.tar.gz downloaden. Het uitpakken kan plaatsvinden naar een map naar eigen keuze bijv. naar /home/username/programmas/belasting

De archiefmanager maakt bij het uitpakken zelf de submap /ib2008 aan.
Hierin staat een map /bin en daarin staat het programma met de naam ib2008ux - dubbelklikken en het wordt gestart.
Als je het prettiger vindt om een snelkoppeling te maken in je menu, dan kan dat ook.

Offline Hawk

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/28, 18:08:21 »
De programma's plaatsen de belastingdata standaard in /home/username/belastingdienst.nl.
Ik zou geen andere map hiervoor kiezen want anders moet je elk jaar weer opnieuw bladeren naar de andere map voor elke aangifte.

Hieronder worden de submappen voor de fiscale jaren aangemaakt en die heten dan bijv. /ib2008.
In deze aangiftemappen staan heel kleine bestanden met de extensie *.IBD -dat zijn de aangiftes met alles erop en eraan.
De bestandsnaam is een deel van je SOFI-nummer, maar er worden van oudsher maar de eerste 8 posities gebruikt. Je SOFI-nummer heeft 9!
Hernoem deze bestanden nooit, anders begrijpt het aangifte-programma niet dat het om een aangifte-data-bestand gaat.

Het aangifteprogramma zelf kan je bijv. als ib2008_linux.tar.gz downloaden. Het uitpakken kan plaatsvinden naar een map naar eigen keuze bijv. naar /home/username/programmas/belasting

De archiefmanager maakt bij het uitpakken zelf de submap /ib2008 aan.
Hierin staat een map /bin en daarin staat het programma met de naam ib2008ux - dubbelklikken en het wordt gestart.
Als je het prettiger vindt om een snelkoppeling te maken in je menu, dan kan dat ook.

Bedankt. Nu kan Windows helemaal van haar PC. Dat scheelt een stuk. :-) Deze tekst zal ik uitprinten zodat ik ermee aan de slag kan. :)

Offline Pfoeh

• Lid
Ik heb afgelopen jaar voor het eerst aangifte gedaan via Linux-software van de belastingdienst.
Er verscheen in mijn geval vanzelf een starter in "toepassingen-ontwikkeling" (of het echt "ontwikkeling was durf ik niet meer met zekerheid te zeggen, maar het was in dezelfde bak als waar Wine in kwam te staan.)

Het programma zag er iets minder strak uit als de Windows variant, maar het was ook geen treurige aangelegenheid met verschrikkelijk verlopen fonts etc.  =D =D

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/28, 18:24:51 »
Nu kan Windows helemaal van haar PC.
Waarom zou je Windows verwijderen - zij heeft ervoor betaald. Bovendien komen bijv. in het onderwijs helaas veel programma-cd's voor die alleen met Windows werken.
Mijn tip: laat Windows maar mooi staan, bevries de huidige situatie en schrijf het wachtwoord ergens op. Die van mij was ik een jaar geleden bijna vergeten op mijn oude Medion-pc. Sinds die tijd werk ik alleen nog op kantoor met Windows.

Offline Hawk

• Lid
Nu kan Windows helemaal van haar PC.
Waarom zou je Windows verwijderen - zij heeft ervoor betaald. Bovendien komen bijv. in het onderwijs helaas veel programma-cd's voor die alleen met Windows werken.
Mijn tip: laat Windows maar mooi staan, bevries de huidige situatie en schrijf het wachtwoord ergens op. Die van mij was ik een jaar geleden bijna vergeten op mijn oude Medion-pc. Sinds die tijd werk ik alleen nog op kantoor met Windows.

Ik ben een groot voorstander van dual boot maar bij haar werkt Windows bijna niet. Traag, veel problemen, ze wil er dan ook vanaf. Bovendien zit ze niet meer op school, ze is 43. ;-)

Offline HarzG

• Lid
Re: Windows traag
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/28, 20:44:39 »
[OT aan]Je kan ccleaner ("gewoon" opschonen en hierna ook de register-cleaner starten) en defraggler gebruiken van Pirisoft. Hiermee wordt je slome Windows weer sneller.[OT uit]