@Johan: Het was uiteindelijk wel de bedoeling om netjes met update-grub te vervolgen. Maar ik liep vast bij de "
cannot access /win/ubuntu/disks: Input/output error". Vandaar dat ik de (mogelijk niet optimale, maar ook geen verkeerde) stappen tot dan toe heb vermeld.
Afijn, mijn vertrouwen in Wubi is niet verminderd (kuch) want gelukkig functioneert mijn windows besturingssysteem nog even goed. XD Op 1 ding na, de foutmelding "
map c:\ubuntu\disks is niet toegankelijk. Bestand of map is beschadigd en onleesbaar". Met als enige knop OK.
Vol goede moed Windows schijfcontrole uitgevoerd. Maar... na de herstart bevat de map c:\ubuntu
helemaal geen map disks meer!
Toch is de ruimte van de Ubuntu virtuele schijf (nog) niet beschikbaar als vrije ruimte.
Op onderzoek met de LiveCD en Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Schijfgebruik de virtuele ubuntu schijf gevonden in de map found.000 -> dir0000.chk!!! Hoera!
Met de LiveCD een nieuwe map ubuntu\disks gemaakt en de inhoud van dir0000.chk hierin verplaatst. Herstart. En daar is mijn Wubi installatie weer terug bij de fout waarmee ik dit topic begon:
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(8.1)
Nu nog maar eens het in het 1e bericht mislukte stappenplan controleren en eventueel in verbeterde vorm herhalen.
Maar... de ntfs "
input/output error" is wel mooi opgelost!
en daar was het probleem waar ik in 1e instantie op vast liep!