Hallo,
Omdat ik op de virtualbox forums niets gerelateerd vindt, stel ik hier maar even de vraag.
Ik heb op m'n externe HD Ubuntu geïnstalleerd (aparte partities), en Vista Bootloader aangepast zodat ik bij opstart kan kiezen tussen ubuntu en vista. Dit werkt goed.
Nu is het zo dat ik regelmatig moet switchen tussen vista en ubuntu, en voortdurend herstarten redelijk vervelend wordt. Daarom heb ik virtualbox geïnstalleerd in vista. Het was mijn bedoeling om in de eerste plaats bij opstart nog steeds te kunnen kiezen tussen ubuntu en vista, en in de tweede plaats in vista (host) virtualbox met ubuntu (guest) kan runnen. Blijkbaar is dit niet mogelijk omdat Ubuntu op een virtuele harde schijf moet geïnstalleerd worden (in een VDI bestand). Dus heb ik zo'n VDI bestand aangemaakt op mijn Externe HD en daarin ubuntu geïnstalleerd. Dit werkt nu ook in VirtualBox
Maar met gevolg heb ik dus twee ubuntu installaties (eerste gewoon op een aparte partitie op extHD, en tweede in VDI-bestand op extHD). Is het mogelijk om hier 1 ubuntu voor te gebruiken? (1 Ubuntu die ik dus kan booten bij opstart of kan booten in Virtualbox in vista) Indien ja, hoe kan ik dan bij opstarten de ubuntu booten die in mijn VDI staat? (Waar bevindt zich die GRUB)
Een tweede probleem is dat ik geen windows-bestanden kan zien in virtualbox-ubuntu. Het zou namelijk mogelijk moeten zijn om gemakkelijk bestanden uit te wisselen tussen de host (vista) en guest (ubuntu). Ik heb op Vista een aantal 'shared folders' en in het netwerk staat ook delen ingeschakeld. In ubuntu-guest kan ik in het netwerk ook mijn computer vinden met de map openbaar (die ik dus deel in vista), maar de bestanden die daarin staan zie ik niet in ubuntu-guest. (Guest additions, samba en laatste updates zijn geïnstalleerd). Doe ik hier iets fout of is dit niet mogelijk?
Systeeminfo:
HP Pavillion Notebook dv7
Vista Home Premium 32bit (SP2) & Ubuntu 9.10
4 GB RAM
HD 500 Gb
Externe HD 500 Gb
Intel Core 2 Duo CPU
Zijn er misschien ook andere mogelijkheden waardoor switchen tussen de 2 OS en bestanden uitwisselen gemakkelijk gaat?
Groetjes