Na zo'n anderhalf jaar het opgegeven te hebben met Ubuntu, Kubuntu, LinuxMint, Suse etc. begon e.e.a. toch weer te kriebelen. Reden van opgeven was toch de m.i. mindere GUI (Compiz was nog in opkomst...) van de diverse distributies, het "gemak" en bekendheid van Windows en uiteraard het dagelijks gebruik van Windows op de zaak.
Nu een tijdje gedraaid met Windows 7 en enorm enthousiast over de mogelijkheden en tevens de stabiliteit. Voordat jullie nu denken dat deze idioot in het verkeerde forum zit te tikken, niets is minder waar.
Sinds KDE4 uit is ben ik weer razend enthousiast geworden en begin ik toch weer het gevoel te krijgen dat ik wat mis. De GUI en snelheid streeft Windows 7 m.i. voorbij en dus toch maar weer eens aan de slag gegaan
Afgelopen dagen 3 distributies op 3 dezelfde laptops gezet. Kubuntu 9.10, Suse 11.2 en LiniuxMint 8 beta.
Suse 11.2 herkend momenteel mijn draadloze netwerkkaart niet (denk ik), want hij ziet geen enkel netwerk in de buurt, ook niet op een meter afstand... Deze valt dus voorlopig even af.
LinuxMint, de laatste distro die ik anderhalf jaar geleden geinstalleerd heb gehad, draait lekker, maar oogt m.i. toch even wat minder. Reden is m.i. de Gnome achtige interface, vind ik nog steeds niet prettig werken. Wachten is dan in dat geval op de final release, maar dan zeer zeker met KDE.
Kubuntu 9.10. Ik ben helemaal om volgens mij. Grafisch zeer uitmuntend, alle hardware werkt, snel, stabiel. Tja, wat wil je nog meer. Afgelopen 4 dagen mee zitten stoeien en het enthousiasme groeit weer.
Uiteraard kom ik nu wel een paar probleempjes tegen, waarvan er momenteel eentje mij begint te irriteren, aangezien ik de oplossing niet kan vinden.
Ik heb nu SMPlayer draaiende, erg fijne interface voor MPlayer. Kan er alles mee afspelen wat ik wil, en gebruik hem voornamelijk voor het afspelen van DVD's vanaf mijn externe harddisk. Werkt uitstekend en het beeld en geluid is fantastisch (na deze laatste softwarematig omhoog geschroeft te hebben naar 500...)
Lekker filmpje kijken, ondertiteling op Nederlands en genieten, totdat na 5 minuten de ondertiteling in beeld blijft en niet meer doorloopt. Film en audio gaan gewoon verder. Ondertiteling op off zetten, daarna weer op Nederlands en we kijken vrolijk verder. Exact 5 minuten later, hetzelfde probleem. Wederom 5 minuten later, je raad het al...
Ik heb dit nu bij meerdere (alle) geripte DVD's gezien (VIDEO_TS). Heb geen ISO bij de hand om te zien of ook daar het probleem zich voordoet.
De configuratie van SMPlayer en MPlayer is verder default, zoals in Kubuntu 9.10.
Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik sta voor een raadsel en de DVD's zijn me nu een beetje te interactief...