Je hebt wel twee bestanden in die map kompozer: het bestand kompozer en kompozer. ... (daar ik al kompozer verwijderd heb weet ik niet meer wat hier achterstaat maar vermoed: sh)
Het is het bestand met enkel kompozer die je moet aanklikken. (Deze zou moeten afgebeeld staan als een wit blad met daarin dat blauwe icoontje wat je nomaal in de /bin files ziet en wat je ziet staan bij dat kompozer. ... file. (hangt af van het theme van iconen dat je gebruikt natuurlijk)
Klik er eens rechts op en kies eigenschappen. Daar zie je onderaan het derde tabblad (als ik me niet vergis) iets staan in de zin van: maak dit bestand uitvoerbaar. is dit aangevinkt? Anders aanvinken en dan nog eens rechtsklikken op bestand en op open klikken.
Je kan ook eens proberen met in de terminal: kompozer te tikken maar of dat zal gaan doordat het in je /home map staat (of waar het ook staat) en niet in de /bin map weet ik niet. Zo'n ervaren linuxers ben ik niet, ben nog steeds een absolute beginner, maar durf nogal eens wat uit te proberen.

(En ik vind het heerlijk om doen) En ik leg hier nogal eens wat uit met mijn eigen woorden omdat ik niet altijd de juiste vaktermen ken.