Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OpenOffice rekenblad loopt vast op groot xls-bestand  (gelezen 3992 keer)

Offline Els

• Lid
OpenOffice rekenblad loopt vast op groot xls-bestand
« Gepost op: 2009/11/22, 23:20:37 »
Ik ben een vrij groot (ca 5 Mb) excelbestand aan het bewerken in Openoffice Rekenblad, maar het programma loopt om de haverklap vast... Ook als ik na elke(!) wijziging opsla (als .xls) blijft hij om de paar minuten weer hangen. Nu probeer ik naar aanleiding van dit topic het bestand op te slaan als .ods, maar daarbij loopt het ook al vast! Hetzelfde geprobeerd in OOo in windows, idem dito.
Ik heb gekeken bij Opties - geheugen, maar daar kan ik alleen iets invullen voor afbeeldingencache? Er zitten geen afbeeldingen of objecten in.
Zou OOo zulke grote bestanden wel aan moeten kunnen?
(OpenOffice.org 3.1.1, Ubuntu 9.10)

Offline Dave

• Lid
Re: OpenOffice rekenblad loopt vast op groot xls-bestand
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/23, 09:47:08 »
zelf geïnstalleerd dus want 3.1 zit er standaard nog in 9.10
Het is niet voor niets dat sommige updates wat langer uitblijven.

Offline Els

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/23, 18:04:09 »
zelf geïnstalleerd dus
Nee hoor. Kan natuurlijk wel dat er een update geweest is? Verder niks zelf gedaan, eerlijk ;)

(Er staat onder Info over Openoffice.org 3.1 in grote letters, en daaronder in kleinere letters: 3.1.1...)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/23, 18:06:16 door Els »

Offline rja

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/23, 19:28:15 »
Welke office versie ?

Office 2007 kan veel meer regels aan, als bijvoorbeeld Openoffice.

Offline Els

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/23, 20:31:48 »
Welke office versie ?
2003. De OOo in Windows is 3 (3.1.0 in kleine letters ;))

Citaat
Office 2007 kan veel meer regels aan, als bijvoorbeeld Openoffice.
Hmm... 2003 dus ook kennelijk. Dat wist ik niet, daar zal ik dan rekening mee moeten houden :( Ik neem aan dat er buiten Openoffice om ook geen manier is om een .xls te converteren naar .ods?

Offline rja

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/23, 23:56:50 »
Hmm... 2003 dus ook kennelijk. Dat wist ik niet, daar zal ik dan rekening mee moeten houden :( Ik neem aan dat er buiten Openoffice om ook geen manier is om een .xls te converteren naar .ods?
Nee, dat is niet zo.

OpenOffice kan meer regels aan als Office 2003, maar niet zo veel als Office 2007.

Ik heb via een google nog een site gevonden, die schijnbaar xls bestanden kan converteren.

http://www.docx2doc.com/convert/xls-to-ods.html

Geen ervaring mee.

Offline Els

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/24, 00:36:31 »
OpenOffice kan meer regels aan als Office 2003, maar niet zo veel als Office 2007.
Waarom zou het dan blijven hangen op een bestand waar Office 2003 geen moeite mee heeft...??

En bedankt voor de link, lijkt nuttig, alleen in dit geval niet helaas:

Citaat
An Error has occurred: The upload file is too large.
Tja... 5Mb is ook nogal wat.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/24, 08:17:06 »
5 Mb is nergens te groot?
Waarom blijft het bestand dan hangen in OoO? Een onopgeloste kringverwijzing? Het gebruik van specifieke databasefuncties (zoals "lijst") die Excel wel kent en Calc niet? Functies die in Excel anders geformuleerd worden dan in Calc, zoals er zijn: ...ZOEKEN, SOM.ALS, DATUMVERSCHIL, SOM.PRODUCT, .... Het ophalen van externe gegevens? Of de frequentie van opslaan, vernieuwen of herberekenen, ophalen gegevens, ... Heeft u enig idee waar we de oorzaak moeten zoeken?

Offline Els

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/24, 08:36:46 »
Functies die in Excel anders geformuleerd worden dan in Calc, zoals er zijn: ...ZOEKEN, SOM.ALS, DATUMVERSCHIL, SOM.PRODUCT
Aha, bedankt, nu heb ik een idee waar ik het moet zoeken. Maar wat zegt dat dan over de uitwisselbaarheid als functies anders geformuleerd worden? Stel dat ik de betreffende functies vind en ze aanpas, uiteindelijk moet het toch weer een excelbestand worden, gaat dat dan problemen opleveren?

« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/24, 09:24:56 »
Yep!
Als oplossing heb ik gekozen om bestanden op te splitsen. De basisgegevens staan in één rekenblad, de uitkomsten staan eigenlijk op dat zelfde rekenblad maar worden opgehaald uit een ander rekenblad. Op dat ander rekenblad worden dus de basisgegevens opgehaald en de nodige berekeningen uitgevoerd. Nu staan de nodige berekeningen gelukkig op punt. Vroeger moest ik het (be)rekenblad twee keer aanpassen. Eénmaal in Calc en éénmaal in Excel om de simpele reden dat ik over twee (be)rekenbladen beschik. Nu dien ik enkel soms nog de koppeling aan te passen om de uitkomsten op te halen. Maar ik kan wel alles te weten komen zowel onder Calc als onder Excel door het (be)rekenblad te openen.

Offline Els

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/24, 17:53:03 »
Bedankt voor de tip! Ik wil dit specifieke bestand eigenlijk niet gaan omgooien omdat het van een collega is en ik werk er maar tijdelijk mee... Maar ik heb er zelf zo ook nog wel een paar waar ik dat eens mee kan proberen.

Weet je toevallig of er ergens een overzicht bestaat van de functies die verschillen? Anders wordt het maar gewoon alles nalopen neem ik aan...

« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/24, 18:27:13 »
Zoiets heb ik nog niet gevonden. Maar eigenlijk toont dit zichzelf? Een oplossing die ik ook gebruik voor kleinere rekenbladen (<10 Mb) maar met veel functies die anders werken onder Calc, is MSOffice in Ubuntu installeren met behulp van Wine. MSOffice 2007 werkt minder goed onder Wine, maar werkt wel goed met Crossover die betalend is. Ik werk wel met Ubuntu 8.04 en niet met 9.10! Om het veilig te houden kan u de tips van Pjotr volgen. Waarvoor hartelijk dank aan Pjotr natuurlijk!!

Offline Els

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/24, 19:34:21 »
Ha, de tips van Pjotr volg ik altijd! :) En ik heb Wine net afgeschaft, omdat er bij elk programma dat wel werkt toch altijd net een onderdeeltje is dat niet zo lekker werkt. Heb nu Windows in VirtualBox, maar dat wil ik zo leeg mogelijk houden en alleen gebruiken voor zaken waarvoor echt (nog) geen andere oplossing is, zoals mijn scanner en het testen van websites in verschillende IE's en andere browsers onder Windows. Ik vind het eigenlijk ook veel leuker om met wat puzzelen een creatieve oplossing te vinden (zoals jouw tip om het bestand te splitsen) ;)
En om de waarheid te zeggen: ik kan altijd via Terminal Server Client inloggen op mijn kantoor-pc en daar in Excel werken ;)