Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: folder share voor 2 lokale gebruikers  (gelezen 713 keer)

folder share voor 2 lokale gebruikers
« Gepost op: 2009/12/01, 13:38:40 »
Mijn PC opnieuw geïnstalleerd met Karmic. Draait als een zonnetje. Zodanig zelfs, dat mijn vrouw besloten heeft ook over te stappen van Windows XP naar Karmic.

Betekent dat ik een additionele user heb aangemaakt.

Nu wil ik echter een folder maken in /home met de naam 'familie' (/home/familie) dus.
Het idee is dat ik in deze folder onze foto's en overige gezamelijke bestanden zet.

Folder aanmaken is het probleem niet. Ik heb een groep aangemaakt waar mijn vrouw en ik lid van zijn.
Met sudo chown de ownership van de directory overgedragen aan de aangemaakte groep.

Ik kan er echter nog niets opslaan. Waarschijnlijk moet ik de rechten op de folder nog veranderen, maar even geen idee waar ik dat in moet veranderen.

tipjes van sluiers en dergelijke zijn meer dan welkom

cheerio

Re: folder share voor 2 lokale gebruikers
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/01, 13:45:09 »
Type in een terminal gksudo nautilus  Nu opent de bestands bladderaar in root modus. Navigeer naar de map familie, klik met de rechtermuis knop hierop, klik nu in het menu op eigenschappen, klik op het derde tabblad rechten en pas de rechten aan zodat de groep van jou en je vrouw de eigenaar zijn. Hierna alles afsluiten, succes.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/01, 13:49:56 »
en opgelost.

Hoe simpel kan het zijn  =D

in de categorie 'weer wat geleerd'

thanks

« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/01, 13:59:47 »
Geen dank. :) Als je bij je eerste post [Opgelost] voor de titel zet heeft iemand anders die een oplossing zoekt er ook wat aan.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/01, 14:01:36 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.