Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: firefox starten vanuit ctrl alt F2  (gelezen 2431 keer)

Offline tobe66

• Lid
firefox starten vanuit ctrl alt F2
« Gepost op: 2009/10/05, 18:04:31 »
Ik ben dus redelijk nieuw met Ubuntu/Linux, en heb het forum al behoorlijk doorzocht, maar nog niet gevonden wat ik dus wil weten.

Als ik vanuit mijn grafische omgeving ctrl alt F2 in tik kom ik in een nieuw scherm waar ik opnieuw kan inloggen, heb al uitgevonden dat ik dan met ctrl alt F7 of alt F7 weer terug kan naar de grafische omgeving.

nou zijn mijn vragen, hoe noem je zo'n nieuwe omgeving? en hoe kan ik daar bijvoorbeeld Firefox opstarten??

alleen intikken van Firefox resulteert in "eror: no display specified"

Re: firefox starten vanuit ctrl alt F2
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/05, 18:21:14 »
Nee dit zijn terminals, tty1 t/m tty7, hierin kan je niet grafisch werken. Wat jij waarschijnlijk zoekt is ALT+F2, nu krijg je een commandolijn, hier kan je bijv. firefox intypen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/05, 18:23:25 »
Dat zijn inderdaad verschillende terminals. Terminal 7 draait gewoonlijk een grafische omgeving. Je kunt geen grafische programma's uitvoeren in een dergelijke terminal. Je kunt dat echter wel doen met een terminal-emulator, zoals Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminal-venster.

Offline tobe66

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/05, 18:41:33 »
Citaat
Nee dit zijn terminals, tty1 t/m tty7, hierin kan je niet grafisch werken.
Dat is jammer, kun je bv in tty1 dan ook geen terminal-emulator starten?

Citaat
Wat jij waarschijnlijk zoekt is ALT+F2, nu krijg je een commandolijn, hier kan je bijv. firefox intypen.
Nee dat zocht ik niet, ik zoek echt internetten vanuit een andere terminal tty1 t/m tty6

« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/05, 18:53:48 »
Citaat
Nee dit zijn terminals, tty1 t/m tty7, hierin kan je niet grafisch werken.
Dat is jammer, kun je bv in tty1 dan ook geen terminal-emulator starten?
Nee, kan niet. In de andere terminals kun je geen grafische toepassingen draaien. Dus ook geen terminal-emulator zoals bijv. gnome-terminal. Ja je hebt screen, maar daar kun je ook geen grafische applicaties mee draaien buiten X om.

Citaat
Wat jij waarschijnlijk zoekt is ALT+F2, nu krijg je een commandolijn, hier kan je bijv. firefox intypen.
Nee dat zocht ik niet, ik zoek echt internetten vanuit een andere terminal tty1 t/m tty6
Kan niet, alleen met een CLI, text-based browser. En zolang X als root draait kun je ook geen andere grafische omgevingen op andere tty's draaien.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/05, 18:59:07 »
Citaat
ik zoek echt internetten vanuit een andere terminal tty1 t/m tty6
Kan wel, hoor! Probeer maar eens

w3m forum.ubuntu-nl.org

...maar inderdaad: zoals hierboven gezegd kan je (voor zover ik weet) op één systeem maar één x-server draaien.

Offline track

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/05, 18:59:41 »
Hoi toon,

wat jij onder [ctrl][alt]1..6  ziet zijn de echte, oorspronkelijke terminals.  Geen emulatie dus !
En op terminal 7 draait nu de grafische omgeving (X11 dus) en pas daarop de rest.

Begrijp ik het goed dat je een tweede grafische terminal wilt hebben ?
Dan zou je via de "snel gebruiker omschakelen" een tweede grafische schil kunnen starten.
Die draait dan op terminal 5, maar in ieder geval bij mij werkt die niet echt soepel.

Vandaar gebruik ik de "virtuele desktop" om tussen meerdere omgevingen om te schakelen.
(die kleine bruine vakken naast de prullenbak dus)

track

« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/05, 19:07:45 »
Hé grappig, dat wist ik niet dat een eventuele andere user op terminal 5 draait.

Offline tobe66

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/29, 12:31:55 »
Wat ik nu nog wil weten is, kan ik wel de gui afsluiten zodat die op geen enkele terminal meer draait en dan toch vanuit, maakt mij niet uit welke terminal firefox starten zonder dat ik een gui of bureaublad heb, enkel firefox??

Offline ivo

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/29, 12:38:12 »
Wat ik nu nog wil weten is, kan ik wel de gui afsluiten zodat die op geen enkele terminal meer draait en dan toch vanuit, maakt mij niet uit welke terminal firefox starten zonder dat ik een gui of bureaublad heb, enkel firefox??

Nee, dat kan niet. FireFox is een X-applicatie en die heeft een X-server nodig om z'n display op kwijt te kunnen.
Je kunt overwegen om lynx te installeren. Die kun je wel draaien vanuit die terminals.

lynx - Text-mode WWW Browser
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/29, 12:47:36 »

nou zijn mijn vragen, hoe noem je zo'n nieuwe omgeving? en hoe kan ik daar bijvoorbeeld Firefox opstarten??

alleen intikken van Firefox resulteert in "eror: no display specified"

Uit het hele verhaal hier blijkt niet waarom je dat wilt. Beschrijf dat eens, dan komt er misschien een andere kijk op het verhaal.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline tobe66

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/29, 12:58:21 »
snelheid, ik heb het idee dat ik dan sneller kan werken, bv sneller opstarten van firefox of enig ander programma.
Ik heb nu een p4 2800mhz 2gb intern geheugen en ubuntu 9.04, ik wordt er niet goed van hoe langzaam het werkt, zou graag met linux blijven stoeien, maar zit nu weer met win XP te werken en gaat toch een stuk vlotter.

de linux ubuntu pc blijft wel draaien als server voor alle andere pc, is nu al zo, ik dacht als ik dan even iets wil opzoeken dan hoef ik niet die windows pc helemaal op te starten en kan ik snel even firefox opstarten.

« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/29, 13:01:09 »
Ubuntu hoort niet langzaam te draaien op zo'n computer. Starten programma's niet snel op, of wat bedoel je?

Offline tobe66

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/29, 13:02:46 »
ja, programma's starten traag op en als je in firefox bv een link aan klik om een andere pagina te openen, dan gaat dat tergent langzaam, maar is overigens ook zo in opera.

Offline tabasco

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/29, 13:34:40 »
Hallo,
Ik ben dit topic al eventjes aan het volgen en dacht dat je een soort internet-cafe terminal wilde beginnen :)

Maar als je toepassingen zo traag reageren, is dat dan al vanaf het begin van je installatie van Ubuntu 9.04 in juni? Of heb je na wijzigingen in je systeem pas dit probleem?
(Visuele effecten uitschakelen?)

Offline tobe66

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/29, 20:59:20 »
nee is niet altijd traag geweest,

wat bedoel je met
Citaat
visuele effecten uitschakelen?
hoe doe ik dat?

« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/29, 21:00:52 »
Als je bijvoorbeeld een venster sluit, gaat dat dan in een vervagende animatie, als je vensters minimaliseert, gaat dat dan met een schalende animatie, enz. Kijk ook bij Systeem -> Voorkeuren -> Uiterlijk, tabblad Visuele effecten.