Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluid dempt zichzelf  (gelezen 976 keer)

Offline livino

• Lid
Geluid dempt zichzelf
« Gepost op: 2009/10/13, 19:14:05 »
In Ubuntu JJ (ik vergeet het cijfer altijd  :| ) komt het af en toe voor dat ik, wanneer ik de computer opnieuw opstart, het geluid zichzelf heeft uitgeschakeld. Bij het icoontje van de master (rechts boven bij mij) krijg ik dan het teken dat het gedempt is en ook de volumeregeling staat automatisch minimaal. Zie afbeelding.

Het 'apparaat' van dienst is HDA ATI SB (Alsa mixer). Ik pas dat dan gewoon aan en dan gaat het weer een hele tijd goed.

Herkent iemand dit probleem? Enig idee wat er zou kunnen schelen? Of als er te weinig info is: vraag maar raak.

Lieven

Re: Geluid dempt zichzelf
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/13, 19:21:42 »
Hoi livino, dit kan gebeuren, het default volume van je geluidskaart is door ALSA laag gezet. Die defaults is soms best wel een gehannes om dat voor alle hardware goed te krijgen. En in jouw geval heeft het wat minder goed uitgepakt. Je kunt zelf een default instellen, weet alleen zo 123 niet hoe, waarschijnlijk via een /etc/asound.conf bestand oid.

Offline tabasco

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/13, 19:22:32 »
Lijkt het hier op?
Bij post #11 hebben ze een work-around, ik durf je niet te zeggen of dit werkt...

« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/14, 11:03:30 »
Ja dat werkt, alleen zou ik het zelf niet zo doen. Handiger is het denk ik om het zo te doen:
1. Geluid goed instellen
2. alsactl store -f $HOME/asound.state draaien in een terminal
3. sudo cp /etc/asound.state /etc/asound.state.orig invoeren om een kopie te maken van een eventueel al bestaand asound.state bestand
4. sudo cp /home/jouwgebruikersnaam/asound.state /etc/asound.state invoeren om het bij punt 2 gemaakte asound.state bestand naar de goede plek te kopiƫren
« Laatst bewerkt op: 2009/10/26, 12:37:09 door AutoStatic »