Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ntfs partitie omzetten naar EXT3  (gelezen 2042 keer)

Ntfs partitie omzetten naar EXT3
« Gepost op: 2009/10/06, 14:39:11 »
Gisteren wou ik een ntfs partitie omzetten naar EXT3. 2 van m'n systemen draaien triple boot (jaunty, opensuse en xp) Toen ik met linux begon had ik de grootste datapartities fat 32 geformateerd omdat die met beide systemen te benaderen waren. Later heb ik deze bij nieuwe installs ntfs geformateerd daar linux hier perfekt kon mee werken. Ondertussen gebruik ik bijna uitsluitend linux. Daarom ben ik van plan om die grote datapartities in EXT3 te zetten ( geen defragmentatie zoals bij ntfs en minder schrijfbewegingen van de leeskop) uiteraard na alle bestanden te backuppen.
Situatie op pc in kwestie :
sda1 : / jaunty
sda2 : extended : boot (grub opensuse)
sda5 : swap
sda6 : /home jaunty
sda7 : opensuse 11,1
sda8 : ntfs partitie
sda8 werd dus geformateerd (met gparted in jaunty) naar EXT3 na bestanden te hebben veiliggesteld.
Ook /etc/fstab aangepast :
 /dev/sda8       /home/guy/data ext3    defaults        0       0Na de reboot kon het systeem geen bootdevice vinden, blijkbaar was de grub van opensuse verdwenen. Met de livecd van jaunty heb ik dan grub van ubuntu teruggezet, waarna het systeem terug normaal opstartte, weliswaar met menu.lst van jaunty.
Is zulks normaal als je 1 partitie formateert de bootloader ook verdwenen is of is de reden eerder dat grub geïnstalleerd was op sda2 (extend. partitie) Opensuse was als laatste geïnstalleerd maar grub kon blijkbaar niet op een logisch station.
Ook was nu de partitie sda8 via locaties enkel nog te mounten als root zodat ik de eigendomsrechten moest veranderen. Volgens mensen hier is het beter om een datapartite te vermelden in /etc/fstab dan via locaties te benaderen maar blijkbaar kan dit dan maar enkel als root.

Hele bedoeling van dit verhaal is eigenlijk dat ik met m'n andere systemen hetzelfde wil doen ( grote datapartities omzetten naar EXT3)  Als grub bv. geïnstalleerd is op sda1 en je formateert een partitie in sdb2 (bv.sdb7) kan ik dan ook iets dergelijks verwachten?

Hopelijk kunnen julie een beetjs volgen  :)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/06, 14:41:48 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Ntfs partitie omzetten naar EXT3
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/06, 14:47:58 »
Alles met SUDO uitvoeren.
Eerst:
fdisk /dev/sda8Dan:
mkfs.ext3 /dev/sda8Vervolgens moet je het gaan mounten:
mkdir /data
mount /dev/sda8 /data
df -H
Dan moet je iets updaten:
vi /etc/fstabDoe dan het volgende:
/dev/sda8               /data           ext3    defaults        1 2
Waarschuwing: Het kan heel gevaarlijk zijn!
Doe het op eigen risico!

Edit: Vergeten te zeggen, maak een back up van al je bestanden voor je dit doet.
Want "mkfs" zorgt voor een blanco partitie.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/06, 14:56:33 door David Blaszyk »

« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/06, 15:05:32 »
Ja, akkoord eigenlijk heb ik dit gedaan maar dan met gparted en de patitie in kwestie was leeg. Probleempje was dat de bootloader van suse op sda2 ook verdwenen was Hebt u daar een antwoord op ?
Citaat
Is zulks normaal als je 1 partitie formateert de bootloader ook verdwenen is of is de reden eerder dat grub geïnstalleerd was op sda2 (extend. partitie) Opensuse was als laatste geïnstalleerd maar grub kon blijkbaar niet op een logisch station.
Ook was nu de partitie sda8 via locaties enkel nog te mounten als root zodat ik de eigendomsrechten moest veranderen. Volgens mensen hier is het beter om een datapartite te vermelden in /etc/fstab dan via locaties te benaderen maar blijkbaar kan dit dan maar enkel als root.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/06, 16:00:12 »
Is de enige veilige manier dan een clean install.?

« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/07, 15:31:41 »
Niemand ??
Blijkbaar geen erg interessant draadje. Dan maar naar t' opensuse forum ;)

Offline Dave

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/07, 18:15:40 »
dat kan.
zou zeggen gewoon met gparted en in Ubuntu wordt het toch wel herkend. Enkel de rechten zelf aanpassen.
Hetzelfde zal voor suSE zo werken.