Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup op bestandsniveau  (gelezen 1967 keer)

Backup op bestandsniveau
« Gepost op: 2009/10/06, 17:10:22 »
Er is al veel over gesproken heb ik gezien maar ik vind niets wat ik eigenlijk wil. Ik zoek een backup programma die heel simpel de mappen die jij aangeeft doorzoeken en vergelijken met jou "backupmap" en de nieuwe bestanden daar heen kopieert  en de verwijderde bestanden ook verwijderd in die backupmap. Onder Windows gebruikte ik Smartsync Pro hiervoor, deed precies datgene wat ik wilde en zorgde ook dat in de backupmap de bestanden gewoon apart te benaderen waren, helaas maken zij geen Linux variant. Weet een van jullie een goed alternatief wat ongeveer het zelfde doet?
Groetjes
Kees

Offline Olli

• Lid
Re: Backup op bestandsniveau
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/06, 19:49:52 »
rsync kan dat heel makkelijk!

Simpel voorbeeld:
rsync -vur ~/jebestanden ~/backupdir
De optie -v geeft je meer info over wat er gebeurd (verbose)
De optie -u update je backupmap met bestanden (vergelijkt dus) die er wel of niet in staan (update)
De optie -r neemt alle subdirs en de bestanden daarin mee (recursive)

Je kan ook bijvoorbeeld de optie --delete meegeven
rsync -vur --delete ~/jebestanden ~/backupmap
Dan wordt er vergeleken en als blijkt dat je uit de directory 'jebestanden' files hebt verwijderd worden die ook verwijderd uit je 'backupdir'

Uiteraard kan je nog veel meer opties vinden via 'rsync --help' of 'man rsync'

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/06, 20:19:01 »
beter is

rsync -av --delete ~/jebestanden ~/backupdir

waarbij -a staat voor "archive" en een combinatie is van een aantal opties die echt voor een "spiegeling" van je bronbestanden zorgt. Zie "man rsync".

Maak het jezelf gemakkelijk en steek het commando in een scriptje in je ~/bin directory. Dan kan je met één commando je backup uitvoeren. Bij mij zijn dat mijn "bk" scriptjes: bkdocuments, bkmusic, ...

Offline Olli

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/06, 20:48:49 »
Beter, beter... 't is allemaal een kwestie van voorkeur :)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/06, 22:13:17 »
Beter, ja, voor wat de originele poster vraagt. Sla er maar eens de handleiding op na.