Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bureaublad te groot voor netbook  (gelezen 4185 keer)

Offline Willem69

• Lid
bureaublad te groot voor netbook
« Gepost op: 2009/09/22, 10:51:38 »
Via de LeenBakker in het bezit gekomen van een (jawel) Ricatech netbook. Glimt mooi en Ubuntu voor geïnstalleerd maakte mij een trots bezitter van het ws. uit de binnenlanden van korea, china o.i.d. afkomstige machientje. :)

Nu was ik zo briljant om de versie te upgraden naar de Jaunty uitgave en toen begon de ellende... welke resolutie ik ook koos voor het beeldscherm, het bureaublad is te groot en valt dus gedeeltelijk buiten het scherm.
Via de website van Ricatech kreeg ik de beschikking over de linux drivers, maar na het script gerund te hebben had ik helemaal geen beeld meer... :D Ook hebben ze een iso neergezet van de originele installatie, maar dat is een norton ghost image en dat leidt in mijn geval niet tot iets opstartbaars of runbaars...

Toen getracht om de oude versie weer terug te zetten of evt. een andere distributie te proberen.... maar welke usb stick ik ook probeer of welke distributie, het lukt me alleen maar om de UNR img opstartbaar te krijgen (en daarmee dus ook installeerbaar). Helaas geen verbetering, want scherm gaat na het inloggen keurig op zwart.

Kortom via veel 'blind clicking' (is dat een term? :) ) ben ik weer beland op Jaunty met een te groot bureaublad.

Iemand hier nog ideeën?

Offline joop905

• Lid
Re: bureaublad te groot voor netbook
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/22, 11:08:30 »

« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/22, 11:10:27 »
Kortom via veel 'blind clicking' (is dat een term?  ) Jawel, vooral bekend bij Windows gebruikers.  :rolleyes:
Heb je in de BIOS, de USB als eerste in de opstartlijst staan? En gebruik je een programma zoals Unetbootin of van Ubuntu zelf, onder beheer, om een opstartbare USB te maken? Een ISO zo op een stick zetten werkt nl. niet.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Willem69

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/22, 12:33:44 »
Dank voor jullie reacties.

@Gijsbert: Is mij bekend hoor. Heb zowel imagewriter, het ubuntu programma en UNetbootin gebruikt.. alleen de combinatie imagewriter/UNR distro is een werkende gebleken... maar dan zonder beeld :)

@joop905: heb ik gekeken. de xorg.conf is een van de bestanden die in het zipje zit dat via de ricatech support site beschikbaar is. Helaas leidt het installeren van dit bestand (via meegeleverd scriptje) tot het zwarte scherm.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/22, 14:04:51 »
Kan je van die site een nieuwere BIOS downloaden? Soms is met een nieuwe BIOS het probleem op te lossen.

Offline Willem69

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/22, 17:29:13 »
Thanks.

zojuist eeebuntu geprobeerd in combi met Unetbootin maar helaas...de usb staaf boot simpelweg niet op.  :|

begin inderdaad te twijfelen aan het bios gebeuren... ga daar nog maar eens achteraan. Iemand idee hoe dit te upgraden?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/22, 18:35:44 »
Citaat
Nu was ik zo briljant om de versie te upgraden naar de Jaunty uitgave
Volgens mij is het je xorg.conf. In een ander draadje is dit onlangs ook voor gekomen: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/desktop-kleiner-dan-beeldscherm/

Offline Willem69

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/24, 08:36:11 »
...heb inmiddels achterhaald dat er een VIA X700 GPU in zit en heb via VIA  ^-^ linux drivers gevonden voor ubuntu 9.04. Helaas is het source code ingepakt in een tgz en als ik de instructies opvolg in de readme; autoconfig script runnen en make en make install runnen... gaat het bij het script al mis. Krijg foutmeldingen (helaas heb ik het ding niet bij de hand momenteel dus kan de foutmeldingen even niet reproduceren) en daarna make en make install leidt dan uiteraard ook tot niets.

Dat van die xorg.conf kan heel goed kloppen al heb ik hier al verschillende oplossingen (incl. de xorg.conf die in de linuxdrivers zip zat van de support site) geprobeerd... allen met zwart beeld als resultaat.

Ga vanavond weer even verder stoeien met dit ding en zal zeker ook die xorg.conf tip een kans geven :)

bedankt voor jullie input so far!

FrSu

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/24, 09:10:39 »
In de bios opstartbaar van USB eerst aanzetten en dan nog eens proberen met de USB eeebuntu.

Niet geschoten is altijd mis... :D

Offline Willem69

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/27, 14:01:39 »
... ik geef het op :(

zo'n beetje alle xorg.conf aanpassingen geprobeerd, hoewel ik met virtual een eind kwam maar niets leidde tot een passend bureaublad. Nog wat gestoeid met de via drivers, helaas ook zonder goed resultaat. Kreeg ook al bijval van anderen met hetzelfde probleem.

Allen bedankt voor jullie input, ik hou het bij mijn vertrouwde laptop  8)

FrSu

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/27, 15:17:16 »
Een nieuwe eeebuntu installatie met USB wil ook niet?
Je kunt je bios hierop niet aanpassen?

Offline rja

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/27, 16:02:52 »
Misschien een usb dvd speler regelen ?

Als die dat daar wel van opstart ?

Misschien heeft iemand zo'n usb dvd speler, bijvoorbeeld op een install party van Ubuntu.

Offline Willem69

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/30, 07:58:34 »
klinkt als goede tips allemaal, thanks!

een usb dvd speler kan ik nog eens achteraan gaan, maar ook eeebuntu vanaf usb werkt niet. Zoals ik al aangaf, de enige install die werkt is UNR vanaf USB, erop gezet met ImageWriter.
Installparty, ja goed idee... weet iemand waar en wanneer er een is bij Emmen in de buurt? :)

Inmiddels heb ik wel werkend gekregen: Puppylinux vanaf usb. Alles werkt, scherm juist formaat maar dan moet ik wel altijd vanaf usb opstarten. Heb een HDD installatie geprobeerd, maar lig dan weer met GRUB overhoop... maar goed, daarvoor ga ik wel even buurten bij het puppylinux forum.

Nogmaals mensen, bedankt voor jullie hulp en tips!

Offline Willem69

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/03, 10:42:04 »
het is gelukt... tenminste heb nu puppylinux geinstalleerd en het werkt als een tierelier.

misschien ga ik het nog een kans geven als die koala versie verschijnt, maar voorlopig ben ik gered.

nogmaals bedankt voor jullie input en meedenken.