Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Importeren Blender  (gelezen 2706 keer)

Importeren Blender
« Gepost op: 2009/09/22, 23:38:28 »
Hallo,

Voor school moet ik deze week de bekende Rietveld stoel maken in 3d studio max, alleen nou wil ik graag even laten zien dat ik dit ook met open source kan, en dus met blender, alleen is het probleem dat ik hier eerst nog even mee moet oefenen en daarom wilde ik de stoel downloaden om er een beetje mee te kunnen spelen, dat heb ik dus hier gedaan http://www.creativecrash.com/downloads/3d-models/c/red-blue-chair- echter kan ik nu geen van de 10 bestanden die ze leveren importeren, bij onderandere .3ds en .obj komt er de foutmelding ¨unknown file type error, check console¨ ik heb op internet gezocht maak daar kom ik eigenlijk op vooral veel berichten van een paar jaar geleden uit, maar daar is het probleem denk ik toch iets anders. Wat ik in die console moet controleren weet ik ook niet echt, kan iemand mij helpen?
alvast bedankt!
(iemand die voor mijn een .blend bestand van de Rietveld stoel heeft of iets waarmee ik kan converteren helpt mij nu ook alvast heel erg vooruit, hoewel het echte probleem daarmee natuurlijk niet is opgelost)

Groetjes,
Piet.

Re: Importeren Blender
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/23, 11:07:23 »
importeren .3ds objecten

The .3ds importer comes with Blender.
You can find it in the File/Import menu.
Or in the Scripts/Import menu.

The format itself has changes over the years,
Simply not all programs will import/export files the same way.
Sometimes the format even bugs out 3dsMax.

ok that said.
when you do import a .3ds model,
then you find it is 'all messed up'
do this to most times fix it:

We will do this in Object Mode,
with no objects selected,
with nothing else in the scene,
or with the messed up object visible in it's own layer.

Press A once or twice to deselect all objects.
Right click one of the parts to select it.
Then use Select>Select All By Type>Mesh
This will select all the mesh you just imported & select it correctly for the next step.
Finally use Object>Snap>Selection ->Cursor.
Fixed in most if not all cases.
########################################

Voor .obj files moet je ook Python geinstalleerd hebben.

En vergeet deze pagina niet om blender helemaal kompleet te maken met import programma's
http://www.blender.org/download/python-scripts/import-export/
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/23, 11:19:50 »
Oke, als ik het goed begrijp is bovenstaand voor als het niet goed word geimporteerd, maar bij mij importeert ie helemaal niets omdat het nietals blenderfile word herkent, python heb ik, verder toch bedankt en zal zeker die site nog eens bekijken :).
« Laatst bewerkt op: 2009/09/23, 11:22:24 door verschuren.piet »

« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/23, 19:44:06 »
Is er niemand die mij kan helpen ???

« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/23, 22:05:08 »
Ik heb in mijn postje gezet hoe je .3ds objecten moet importeren. ??

de 1e 3 regels staat het omschreven waar je het script vind.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/23, 22:46:54 »
Dat snap ik wel, maar mijn vraag gaat over het probleem dat dit niet werkt, hij geeft namelijk de foutmeldingen ¨unknown file type error, check console¨ en ¨Loading /... failed, file is not a blender file¨ ik kan zelfs geen bestanden die ik zelf heb gemaakt met blender openen of importeren, alleen als ik ze met het .blend formaat open. Het ligt dus niet aan de bestanden want op school werkt het wel met 3ds max.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/24, 11:28:48 »
Ik heb net Blender geinstalleerd via Synaptic.
Ik heb die stoel gedownload en de file uitgepakt.
In Blender ga ik naar "File->Import->3D Studio"
Ik open die stoel (redblue.3ds) en voila hij staat in Blender.

Dit op een nieuwe Blender installatie en krijg geen foutmeldingen.

Lijkt me dus dat er iets niet in orde is met jouw blender......

« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/29, 20:45:07 »
Ik heb Blender opnieuwe geinstalleert eerst gewoon met terminal, daarna heb ik het ook eens geprobeert met Synaptic,maar helpt niets,n dankje voor die tip, is net zo gemakkelijk als Yast, maar ik dacht dat Ubuntu zoiets niet had :rolleyes:, Python opnieuw installeren leek me iets teveel risico, ik heb nu Blender op mijn USB stick via Portable app´s en dan exporteer ik mijn bestandjes op school wel naar .blend zolang, ik zal er verder nog eens naar kijken, ik denk toch dat het aan Python ligt, hoewel die verder nergens problemen geeft, maar verwacht niet al teveel met mijn kennis...