Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu  (gelezen 12407 keer)

Offline _eric_

• Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2009/09/24, 19:22:41 »
Budget oprekken tot € 500,-.....

Tja, dat is dus gebeurd. Het is een Toshiba L300-29U geworden. Zal hier verslag doen hoe snel Ubuntu er op draait. Zit nog te twijfelen of ik 8.04 of 9.04 er op zal zetten....

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2009/09/25, 10:50:51 »
Budget oprekken tot € 500,-.....

Tja, dat is dus gebeurd. Het is een Toshiba L300-29U geworden. Zal hier verslag doen hoe snel Ubuntu er op draait. Zit nog te twijfelen of ik 8.04 of 9.04 er op zal zetten....

Gefeliciteerd met uw aanschaf!

Hardy of Jaunty zullen beide wel werken; Jaunty start wel merkbaar sneller op. (En als je Hardy wilt gebruiken, doe dan een clean-install van de 8.04.3, en geen upgrade van een eerdere 8.04 ; dit ivm de verbeterde hardware-stuurprogramma ondersteuning.)

[Ed. 11u05: Je zou eerst Jaunty kunnen proberen; als je dan installatie-problemen krijgt, zou je 8.04.3 kunnen proberen. (Jaunty gebruikt een nieuwe wijze van hardware-herkenning, die soms nog niet goed werkt.) ]
« Laatst bewerkt op: 2009/09/25, 11:40:53 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT

"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/09/25, 11:38:39 »
Hallo Eric,

Vorig jaar heb ik een Acer Aspire 5715Z gekocht, en daar draaide Ubuntu 8.04 op, weinig of geen problemen.
Alleen het wifi moest handmatig worden aangepast via de console. Een tijd geleden ben ik overgestapt op Ubuntu 9.04, en het wifi-gebeuren gaf (bij mij) geen enkel probleem, mijn draadloze router werd gelijk herkend. Ook het geluid en beeldscherminstellingen gaven geen probleem.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/09/25, 12:35:34 »
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/ToshibaSatelliteL300-13y  (Hardy)

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/ToshibaSatelliteL300D-22L (Jaunty / ATI-GPU)

Hier vind je iets over (mogelijke) installatie-problemen van twee types L300. Er zijn diverse L300-versies, dus het is maar de vraag of jij tegen dezelfde dingen aan zult lopen; bovendien kunnen problemen opgelost zijn met nieuwe kernel-versies.

Francis Lucille

Offline _eric_

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/09/26, 22:17:48 »
Zo. Vanaf mijn nieuwe laptop een korte reactie.
Het was inderdaad een groot verschil. tussen € 400 en € 500 zat 3 gig intern geheugen en een andere generatie processor. Toch maar weer voor toshiba gekozen. Toetsenbord voelt lekker aan en de kast voelt solide aan. Een vergelijkbare Acer met alleen een grotere harde schijf voelde toch wat minder aan...
Ik had nog nooit met Vista gewerkt. Wat een 'druk' programma is dat. Ik vond het niet echt wat, maar goed, ik ben ook bij XP gestopt...

Ubuntu 8.04 kreeg ik niet aan de praat. Op één of andere manier ging er grafisch iets mis. Veel strepen en niks leesbaar. Niet te veel tijd aan besteed, mede vanwege de eerdere posts heb ik maar 9.04 er op gezet. Het draait, maar onverdeeld enthousiast ben ik nog niet. Wireless blijft een beetje een zorgekindje, soms wel contact soms niet. Of er is wel contact maar in het paneel is het niet zichtbaar....
Ook blijft het beeldscherm een beetje hannesen. Af en toe springt het terug naar smalbeeld en is mijn achtergrond 'verdwenen'.... Zullen wel inloop problemen zijn.

Ik heb geluid. Microfoon en camera heb ik nog niet geprobeerd. 

Maar al met al had ik in een uurtje de boel in de lucht en ingesteld zoals ik het graag heb...

Groet
Eric

Offline woteb

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2009/09/26, 22:36:38 »
Die standaard wireless zaak van Gnome kun je beter vervangen door wicd. Dat ingestelt wordt je (de volgende keer) vanzelf aangemeld en desnoods gewisseld van draadloos naar bedraad netwerk.
Bovendien zorgt wicd er ook voor dat bij een verbroken verbinding deze weer wordt opgepakt.

Mijn ervaring tussen de standaard Gnome netwerk dingen en wicd is dat wicd veel sneller aanmeldt en de verbinding maakt.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/26, 23:05:29 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

« Reactie #31 Gepost op: 2009/09/27, 11:14:45 »
Gefeliciteerd met de aankoop! En mooi dat het werkt. Misschien kun je de uitkomst van sudo lspci hier neerzetten, komt er wellicht nog wat uit :)
En de standaard wireless zaak van Gnome (NetworkManager) is inderdaad een beetje buggy onder 9.04: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/291760. Zelf ken ik wicd niet.

Offline _eric_

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2009/09/28, 00:01:47 »
Gefeliciteerd met de aankoop! En mooi dat het werkt. Misschien kun je de uitkomst van sudo lspci hier neerzetten, komt er wellicht nog wat uit :)knip

Hmm, is frans voor mij...

Oftewel, klok, klepel, enz..

Groet

Eric

« Reactie #33 Gepost op: 2009/09/28, 09:48:25 »
Dat is een lijstje met al je hardware. Misschien dat er nog iets exotisch op je notebook zit of iets dat echt niet gaat werken onder Ubuntu. Maar zo te zien niet. Allemaal Intel spul, dat gaat meestal wel goed. Kan zijn dat je microfoon het niet doet. Je webcamera staat er niet tussen (dat is een USB device), maar met sudo lsusb kun je dat zo uitzoeken.

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/09/28, 17:30:35 »
En de standaard wireless zaak van Gnome (NetworkManager) is inderdaad een beetje buggy onder 9.04: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/291760.

Volgens http://sites.google.com/site/computertip/atheros zou deze wireless 'meteen vanuit de doos' moeten werken onder Jaunty.

Francis Lucille

« Reactie #35 Gepost op: 2009/09/28, 18:39:46 »
Ja het werkt ook, alleen is NetworkManager buggy. Heb zelf ook een machine met een Atheros chipset en de NetworkManager van 9.04 is continu aan het scannen waardoor de draadloze internetbeleving niet optimaal te noemen is ;)
Met wicd schijnt dat minder te zijn. En met nieuwere madwifi en/of compat-wireless drivers eveneens.