Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een nieuwe user wordt 'automatisch' een group  (gelezen 2023 keer)

Offline Fred007

• Lid
Een nieuwe user wordt 'automatisch' een group
« Gepost op: 2009/09/27, 00:06:26 »
Beste forumleden,

Ik heb deze week voor het eerst ubuntu (9.04) geinstalleerd en ben erg enthousiast! Alles werkt als een trein behalve het toevoegen van gebruikers.
Als ik met de tool 'users and groups' een gebruiker toevoeg, lijkt alles goed te gaan. De nieuwe gebruiker komt netjes in het lijstje van gebruikers te staan. Maar als ik de tool afsluit en weer opstart, staat de nieuwe gebruiker er niet meer tussen. Wèl is de nieuwe gebruiker te vinden als group! Het lijkt er dus op dat nieuwe gebruikers niet als 'user' maar als 'group' worden aangemaakt...
Toch geprobeerd met de nieuwe gebruiker in te loggen, maar dat lukt (idd) niet.
Is dit een bekend probleem? Ik heb overal op 't net gezocht maar nergens hierover iets kunnen vinden.

Kortom:
HELP!
« Laatst bewerkt op: 2009/09/27, 00:14:23 door Fred007 »

Re: Een nieuwe user wordt 'automatisch' een group
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/27, 01:56:29 »
Welkom Ubuntu user  XD

Zal je eerst ff wat uitleggen over de wereld van Ubuntu.
Het is een zeer snel evoluerende distro en Mark Shuttleword die dit gesticht heeft wil zo snel mogelijk een hoge standaard zetten met een Linux Desktop.

Om dit te bereiken heeft hij een bedrijf opgericht (Canonical) waar hard gewerkt word aan Ubuntu.
Dan nog alle duizenden mensen die wereldwijd aan Ubuntu werken, waardoor je wel snapt dat het allemaal heel snel gaat.

Mark heeft een schema uitgedacht om zo snel mogelijk een top distro te maken.
We kennen primair 2 versies.
De LTS versie die stabiel robuust en volledig uitgetest en betrouwbaar is.
De tussen versies, die minder stabiel zijn omdat hierin het allernieuwste getest en uitontwikkeld word.
Als dit klaar is komt het in de LTS versie.

Dus we hebben LTS - tussen versies - LTS - tussen versies - LTS enz enz enz.
Ieder 6 maanden komt er een nieuwe versie uit.

Jij hebt nu een tussen versie te pakken, de LTS versie is 8.04.
In die tussen versies kunnen af en toe vreemde dingen gebeuren.
Ik wil nu niet zeggen dat het in jouw probleem geval zo is dat 9.04 jouw door een fout plaagt, maar het kan wel.

Vind het zowiezo vreemd als je een nieuwe gebruiker aanmaakt en alles afrond die gebruiker daarna een groep word ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/27, 09:39:08 »
Als je een nieuwe gebruiker aanmaakt, wordt er voor die gebruiker ook meteen een groep aangemaakt.
Dan heb je de gebruiker "fred", maar ook de groep "fred".
Dit kan een handig hulpmiddel zijn om andere gebruikers toegang te geven tot bepaalde bestanden die van Fred zijn, zonder dat ze meteen toegang hebben tot alle bestanden van Fred.

Wil je zeker weten of die gebruiker ook echt aangemaakt is, dan kan je het bestand /etc/passwd bekijken.
Iedere gebruiker heeft een eigen regel in dat bestand.
Bijvoorbeeld:
johan:x:1000:1000:Johan van Dijk,,,:/home/johan:/bin/bash
Staat de nieuwe gebruiker daar niet tussen, dan is er iets mis gegaan.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/27, 09:59:07 »
Ik heb het maar eens zelf geprobeerd.

Citaat
Als ik met de tool 'users and groups' een gebruiker toevoeg, lijkt alles goed te gaan. De nieuwe gebruiker komt netjes in het lijstje van gebruikers te staan.
Tot hier alles goed. Staat ook in /etc/passwd. Inderdaad, ook een groep met dezelfde naam wordt automatisch aangemaakt.
Citaat
Maar als ik de tool afsluit en weer opstart, staat de nieuwe gebruiker er niet meer tussen. Wèl is de nieuwe gebruiker te vinden als group! Het lijkt er dus op dat nieuwe gebruikers niet als 'user' maar als 'group' worden aangemaakt...
En hier gaat het bij mij wel: de nieuwe gebruiker staat tussen de gebruikers.

Als het al een fout is op je systeem, dan is het wellicht geen algemeen probleem.

Offline Fred007

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/27, 11:09:42 »
Bedankt voor de reacties.
@ Johan: in het bestand etc/passwd komen de gebruikers die ik heb aangemaakt niet voor. Er gaat dus zeker iets niet goed. Ik heb naast het etc/passwd bestand nog een bestand dat heet etc/passwd-
Hoort dat zo?

"Als je een nieuwe gebruiker aanmaakt, wordt er voor die gebruiker ook meteen een groep aangemaakt.

Wat ik mij opviel was dat er bij groepen gebruikers voorkomen (als groep) die ik nooit heb aangemaakt  (Haldaemon, Avahi, Crontab etc.) Klopt dat?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/27, 11:17:25 »
Bedankt voor de reacties.
@ Johan: in het bestand etc/passwd komen de gebruikers die ik heb aangemaakt niet voor. Er gaat dus zeker iets niet goed.
Dat is wel vreemd. Hier gaat het wel goed, dus er moet iets aan jouw kant verkeerd gaan. Het is geen structureel probleem van Ubuntu.

De werkwijze hoort vrij simpel te zijn:
Ontgrendel het scherm en voer je wachtwoord in.
Klik op de knop om een nieuwe gebruiker toe te voegen.
Vul de gegevens in, zet het profiel op "desktop user".
Voer handmatig het wachtwoord in, bijvoorbeeld 123Test# om te testen.
In de andere tabbladen hoef je in principe niks te veranderen.
Druk op OK en de nieuwe gebruiker is er.

Citaat
Ik heb naast het etc/passwd bestand nog een bestand dat heet etc/passwd-
Hoort dat zo?
Dat hoort zo.

Citaat
"Als je een nieuwe gebruiker aanmaakt, wordt er voor die gebruiker ook meteen een groep aangemaakt.

Wat ik mij opviel was dat er bij groepen gebruikers voorkomen (als groep) die ik nooit heb aangemaakt  (Haldaemon, Avahi, Crontab etc.) Klopt dat?
Dat zijn groepen (er zijn ook aparte accounts) voor systeemservices. Dit hoort ook zo.

Offline Fred007

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/27, 19:23:45 »
Johan, dank voor je tijd.
Het is niet zo'n probleem. Het leek me alleen handig om meerdere gebruikers te kunnen aanmaken.

Ik laat de topic toch nog even staan. Misschien dat iemand anders een oplossing heeft.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/27, 20:43:44 »
Er is al eens een bugreport voor aangemaakt, lees volgende Bug #99276.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/27, 21:16:36 »
Dit lijkt het probleem dat werd beschreven, maar zou betekenen dat Fred007 heeft geprobeerd zelf de uid in te stellen bij het aanmaken van de nieuwe gebruiker. Dat kan ik niet uit voorgaande berichten opmaken.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/27, 21:20:37 »
Probleem komt vooral naar voren als je schijnbaar een USER aanmaakt met een bepaalde naam.
Hem daarna weer verwijderd, om daarna toch maar weer de USER aan te maken met die voorgaande bepaalde naam.

Het lijkt erop dat de controle slag op userID schijnbaar niet vlekkeloos afgewerkt kan worden.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/27, 21:32:01 »
Inderdaad, blijkbaar is het probleem breder dan de eerste post laat vermoeden: het probleem doet zich voor van zodra je gebruikers wist, nieuwe creëert, enz.

Nu kan ik het probleem toch niet reproduceren op Ubuntu Jaunty. Ik wis de gebruiker die ik deze morgen had aangemaakt. Hij is verdwenen uit /etc/passwd. Ik maak hem opnieuw -> bericht: user already exists. Ik maak een nieuwe gebruiker: lukt. Hij verschijnt in de lijst. Ik wis de home van die vorige gebruiker. Opnieuw maken lukt niet. Blijkbaar bestaat zijn groep wel nog: ik wis die, en ik kan die gebruiker opnieuw maken.

Fred007, kijk dus eens of de groep van die gebruiker nog bestaat. Wis die, probeer dan opnieuw de gebruiker aan te maken. Indien nog problemen, dan is de workaround natuurlijk om de commandolijntools te gebruiken. Die zijn meer dan twintig jaar oud en zowat gegarandeerd foutvrij.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/27, 22:37:07 »
Fred007, kijk dus eens of de groep van die gebruiker nog bestaat. Wis die, probeer dan opnieuw de gebruiker aan te maken. Indien nog problemen, dan is de workaround natuurlijk om de commandolijntools te gebruiken. Die zijn meer dan twintig jaar oud en zowat gegarandeerd foutvrij.
Voor het geval dat niet bekend is: Toepassingen -> Hulpmiddelen -> terminalvenster en type de opdracht:
sudo adduser gebruikersnaamEr wordt 2 maal gevraagd om een wachtwoord voor "gebruikersnaam".

@Vanadium: adduser is jonger dan 20 jaar, het is de opvolger van useradd. ;)
Klik links bovenin op Documentatie