Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Schijfindeling  (gelezen 1207 keer)

Offline toni42

• Lid
(Opgelost) Schijfindeling
« Gepost op: 2009/09/19, 18:42:12 »
Hallo
Heb een nieuwe pc met enkel Vista Home Premium op een schijf van 1000 Gb ik wil Ubuntu er ook op,hoe zal ik best de indeling van mijn schijf doen.

mgv Toni
« Laatst bewerkt op: 2009/09/21, 00:37:20 door toni42 »

Offline vanadium

• Lid
Re: Schijfindeling
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/19, 18:52:08 »
Hier zal je vele versies horen. Het leuke aan linux is dat je je systeem inricht zoals je wil.

Zelf zou ik, met zo een ruime schijf, 1 10 GB partitie hebben voor /, en een extended partitie met daarin een swap die wat groter is dan mijn ram, en de rest /home. Inderdaad, er zou geen Windows meer op staan.

Jij wil een dual boot met Vista. In dergelijk scenario zou ik de Vista partitie met amper 13-14 GB verkleinen. Ik zou een 10 GB partitie creëren voor /, en 3 tot 4 voor swap. Mijn documenten zouden blijven staan op mijn Windows partitie. Ik zou er vlot toegang toe hebben vanuit mijn Ubuntu home directory met behulp van symbolische linkjes.

Offline track

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/19, 18:55:28 »
Hoi Toni,

een leuke avatar die je hebt !  Zo'n Flintstone heb ik soms op m'n tshirt als ik "vakkundig werk" ga doen...

De indeling van de schijf hangt van je eigen prioriteiten af.
Voor 50/50 zou ik ook de schijf zodanig indelen, anders is het nuttige minimum voor Uby
in de buurt van 10 gieg.
Als je eigenlijk maar weinig met Win.. verder wilt doen kun je vanuit Win.. de boel inkrimpen
tot om een minimum.  Jouw keuze dus.

Verder, ken je de handleidingen:  http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopJaunty
rsp.:  http://sites.google.com/site/computertip/installeren
en:  http://sites.google.com/site/computertip/directdoen  ?

Vriendelijke groet,

track

Offline kiersie

• Lid
    • http://www.gboek.nl
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/19, 19:15:06 »
Ik zou 50 GB voor je / partitie doen en 150 GB voor je /home partitie je swap zou ik 110% van je Ram geheugen nemen.

Offline toni42

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/20, 14:47:54 »
Ik heb mijn C verkleind in de vrij gekomen plaats kan ik een root en een swap maken maar de home lukt nie meer.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/20, 15:11:27 »
Een aparte /home maken is niet noodzakelijk. Ik doe het zelf ook nooit meer.  :)

Offline track

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/20, 15:36:02 »
Ik heb mijn C verkleind in de vrij gekomen plaats kan ik een root en een swap maken maar de home lukt nie meer.
Ik was eigenlijk er van uit gegaan dat je de vrije ruimte gewoon leeg zou laten, dus geen partities aanmaakt
bij voorbaat.
Dat is makkelijker omdat je dan bij de installatie gewoon "installeren naar de vrije ruimte" kunt kiezen en alles
gaat automatisch.  Minder kans om per ongeluk een foutje te maken dus ...

Maar "handmatig" kan ook. Moet je wél een beetje beter opletten.

track

Offline toni42

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/20, 22:28:38 »
Alles is goed verlopen heb geen aparte home.
Bedankt voor de hulp

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/20, 22:47:13 »
Zet je dan [opgelost] vooraan in de titel van deze gespreksdraad? Dat kun je doen door de titel van je eerste bericht aan te passen (we zien dat graag, omdat we dan zien dat je reeds geholpen bent).