Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen instaleren gnome op ubuntu 8.04 server  (gelezen 895 keer)

Offline jobbais

• Lid
problemen instaleren gnome op ubuntu 8.04 server
« Gepost op: 2009/09/06, 00:45:00 »
Beste mensen,

mijn eerste post in dit geheel nieuwe wereldje voor mij, ubuntu ( eigenlijk linux in het algemeen )
Ik had wel linux draaien op een laptop maar dat was gewoon de desktop versie, nu had ik een server nodig en dacht slim te zijn, ik neem ubuntu, dus servertje huren, en dan als OS ubuntu 8.04 plain 64 bit erop.

Geweldig dacht ik dus, kon ik thuis via mijn pc inloggen op mijn laptop met vnc, nu kon dat dus niet.

Na met mijn host gevraagd te hebben hoe dat kon was hun verhaal, tja je hebt de server editie, die heeft alleen command shell.
Dus ik zou zelf een GUI moeten instaleren.

dus ik op zoek op internet hoe dat dus moest ( google is your friend )

sudo apt-get install ubuntu-desktop
voila en het circus begint...

nou ja, heb dit geheel dus via ssh command shell ( met behulp van putty dus ) gedaan.

alles lijkt goed te gaan, maar nu staat de shell al meer als een uur te rammelen ( altans dat vermoed ik dan maar ) op
setting up powernowd ( 0.97-2ubuntu4) ...
en niets gebeurd, ik kan natuurlijk <control> c doen om de boel af te blazen maar dan ben ik de sigaar, want na een reboot start de server dan niet meer op en moet dan via control panel een restore van het OS vragen.

Ben dus bang dat ik iets fout doe, maar ik weet niet wat, het enige dat ik wil is de server kunnen benaderen via VCN, en gewoon de desktop kunnen zien.

gr.
Job

Offline heir4c

• Lid
Re: problemen instaleren gnome op ubuntu 8.04 server
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/06, 03:01:22 »
Welkom op het forum,

Ik denk dat je het beste je pc herstart en dan opstarten in recovery mode (tweede optie in grub menu lijst). Je ziet een heleboel tekst voorbij komen op het scherm. Daarna kom je in een menu terecht. Kies daar voor de optie met de root-shell-met-internetverbinding en tik daar dan: apt-get install ubuntu-desktop
(Geen sudo ervoor omdat je in de root-shell zit.)
Laat iets weten. thx.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline track

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/06, 13:50:43 »
Hoi Job,

welkom op het forum !

Waarom ga je ervan uit dat de server niet meer boot als je nu de apt-get afbreekt ?
Het is immers geen Win.. en noch de grub noch de kernel zijn erbij betrokken toch ?

Volgens mij zal de installatie van dat pakket stuk zijn maar niet het gehele systeem.
Dus zou ik verwachten dat hij wél opstart en je dan een sudo apt-get -f install
kunt doen om de boel weer te herstellen.  (na een  cat /var/log/messages  misschien)

Of zie ik hier iets over het hoofd ?

track

Offline jobbais

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/06, 15:46:57 »
nah, waarom denk ik dat de os niet meer opstart is omdat ik na 15 minuten nog steeds geen verbinding met ssh kan maken en connection timeout krijg.
en ssh is de eneige manier om te connecten tot die bak ^^

gr.
job

Offline track

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/06, 16:39:22 »
Kun je hem aanpingen dan ?

En, heeft die bak geen watchdog reset ?
Normaal heb je dat bij zo' centraal bestuurde spul toch ?

track

Offline jobbais

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/06, 18:55:59 »
na veel wikken en wegen hebben we besloten toch maar alles via command shell te gaan doen, mede omdat wij en zelfs hulp van buitenaf er niet achter komen waar de kink in de kabel zit.

in ieder geval bedankt voor alles,

gr.
job