Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] vreemd ruimte probleem  (gelezen 3956 keer)

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
[Opgelost] vreemd ruimte probleem
« Gepost op: 2009/08/30, 14:26:57 »
Het probleem:

Ik gebruik sbackup voor het maken van mn backup nu gebruik ik daar een externe schijf voor met de naam backup.
Echter als deze niet beschikbaar is dan maakt sbackup een extra schijf aan met de naam backup_ en zet daar de backup neer. (dit is in de root)

Als ik nu de backups die gemaakt zijn weg gooi uit de map backup_ dan komt die ruimte niet vrij met als resultaat dat mn root nu helemaal vol is. Ik heb een root van 20GB dus dat is best fors maar omdat ik wist dat sbackup dit deed heb ik daar expres ruimte voor mee genomen.

Wie weet de oplossing om die ruimte toch weer vrij te krijgen?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/31, 01:43:07 door welrob »
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Dæn

• Lid
Re: vreemd ruimte probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/30, 14:34:52 »
Heb je de bestanden vanuit de map backup_ naar de Prullenbak verplaatst? In dat geval is het een kwestie van de Prullenbak legen en je bent klaar. :)

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/30, 14:39:48 »
Tja dat had ik wel gedaan als ik ze in de prullenbak zou zien uiteraard, maar helaas. die is leeg en als ik met root rechten naar de prullenbak wil daar ik de backups ook met root rechten moet verwijderen krijg ik een fout melding:

De mapinhoud kon niet worden weergegeven.
Het weergeven van de inhoud van ‘trash’ is mislukt:
De bewerking is niet mogelijk

« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/30, 14:41:27 »
hoi,

comand voor het verwijderen van bestanden:
sudo rm (plaats van je backup)
comand voor het verwijderen van en map voor als de backup uit meerdere bestanden bestaad
sudo rmdir (plaats van de map van je backup)
comand voor het kopieren
sudo cp (plaats van je backup) (plaats waarje hem wil hebben)
copieren en verwijderen
sudo cp (plaats van je backup) (plaats waarje hem wil hebben) | sudo rm (plaats van je backup)

ik hoop dat het werkt

edit:
wat is de url naar dat bestandje (bv. /etc/bacup/backup.backup)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/30, 14:47:17 door sandermans15 »

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/30, 14:47:15 »
Nee je begrijpt me niet het staat er dus al niet meer hoe ik het kan verwijderen daar was ik al achter alleen komt de ruimte niet vrij hij gooit het dus niet echt weg maar ik heb geen idee waar het nu is.

Offline Dæn

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/30, 14:49:39 »
Tja dat had ik wel gedaan als ik ze in de prullenbak zou zien uiteraard, maar helaas. die is leeg en als ik met root rechten naar de prullenbak wil daar ik de backups ook met root rechten moet verwijderen krijg ik een fout melding:

Ja daar schiet je ook niet veel mee op inderdaad...

Misschien dat de bestanden in de Prullenbak van je gewone account gezet worden. Als dat niet werkt hoop ik dat er snel een expert in dit topic komt snuffelen.  :)

« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/30, 14:51:06 »
hmm dat komt me bekend voor
dit had ik ook ooit eens met een usb stick
ik stak een usb stick in mijn computer verwijderde alles maar ik won er geen ruimte mee het stond er gewoon nog op maar ik kon het niet zien
maar toen ik de usb stick eruit haalde en weer erin deed stond het erweer

ik zou zeggen:
reboot je computer eens

en probbeer het dan nog eens met sudo rechten ;)

GEBRUIK WEL SHIFT DELETE!!!!! OF RM IN TERMINAL!!
« Laatst bewerkt op: 2009/08/30, 14:57:55 door sandermans15 »

« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/30, 14:55:04 »

Ja daar schiet je ook niet veel mee op inderdaad...

Misschien dat de bestanden in de Prullenbak van je gewone account gezet worden. Als dat niet werkt hoop ik dat er snel een expert in dit topic komt snuffelen.  :)

een verwijderd bestand hoeft niet altijd in de prullebak terecht te komen
als je bijv. shift +  delete gebruikt komt het niet in je prullebak te staan en blijft ie dus leeg
als je gewoon op delete klikt of op verwijderen in een menu komt het bestand in de prullebak terecht

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/30, 14:55:53 »
Kijk eens naar de verborgen bestanden. Op mijn stickie maakte Ubuntu steeds mapjes als .Trash-999. Op Ubuntu zie je dat niet standaard. Als ik dan achter Windows zat, zag ik daar de verborgen bestanden. Probeer die verborgen mapjes eens te verwijderen.

mvg
Thijs

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/30, 15:11:18 »
Kan helemaal niks vinden maar is er een manier om te zoeken naar bestanden van b.v. groter als 1gb

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/30, 15:16:53 »
Menu Locaties, Bestanden zoeken. Daar heb je onder 'Meer opties selecteren' bij 'Beschikbare opties' de mogelijkheid om naar bestanden met een grootte van tenminste..... te laten zoeken.

« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/30, 15:18:13 »
ja
in dolphin moet je crtl + f en dan op het tabje eigenschappen en daar kan je zoeken op datum en grote
in nautilist zou ik het niet weten

Offline joop13

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/30, 18:16:17 »
Dat probleem heb ik ook gehad: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/mijn-progammas-werken-niet-meer-schrijf-is-vol/msg412616/#msg412616

Dus in de root staat nog een prullebak die je moet legen dan is het probleem voorbij.

Daarnaast is wat je meemaakt dus een sbackup-bug: Hij wil geen backup's maken op externe schijven maar maakt zelf een (naam backup schijf) bestand aan in je home map. Als je die verwijdert wordt de prullebak in de root gevuld, dus niet meer schijfruimte.......
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
Re: [Opgelost] vreemd ruimte probleem
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/31, 01:43:39 »
Dat was hem joop13 bedankt voor de tip