Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost! na het instal van updates kan ik niet meer starten  (gelezen 1333 keer)

Opgelost! na het instal van updates kan ik niet meer starten
« Gepost op: 2009/08/03, 02:33:12 »
Beste kenners, ik ben niet meer online geweest sinds 30 juli.
Ik heb toen updates en upgrades gedaan die waren aanbevolen.
Dus securitys en aanbevolen upgrades.
Nu vandaag zondag tijdens het starten van mijn machine blijft het hangen bij een kleine rode streep op het eind van de start screen, u weet wel het ubuntu logo in het midden met daaronder de lijn met de opstart vooruitgang.
Wel, de rode lijn blijft aan het eind hangen en er gebeurt niets meer.
Hoe lang ik ook wacht, niets meer.
Ik type dit via een cd met 8.10 op de cd en de veilige modus.
Ik heb ook mijn bios nagekeken en eventueel aangepast maar niets helpt om weer op te starten, het blijft hangen op het eind van die rode streep en doet niets meer.
Hoe kan ik toch weer mijn systeem met jaunty opstarten zonder een blokkade?
Via de veilige modus probeer ik alles wat ik weet om mijn systeem te starten, maar helaas.
Wat moet ik verder doen om toch mijn systeem te starten zonder dat het blijft hangen bij die opstart streep?

Hartelijk dank voor jullie antwoord vanuit de veilige modus.

Weatherman
« Laatst bewerkt op: 2009/08/30, 22:03:35 door weatherman »
Vriendelijk groet van Weatherman

Offline Lexaldo

• Lid
Re: na het instal van updates kan ik niet meer starten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/03, 07:15:20 »
Misschien heb je dit al geprobeerd, maar toch:

Druk op escape tijdens het booten totdat je een grubmenu ziet.
Kies dan voor recovery en daarna kiezen voor try to fix x-server (naar beneden scrollen).

Bij mij heeft dit ooit wel eens geholpen.

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/03, 09:30:03 »
Ge eens herstarten, druk dan op esc. even wachten en kies dan voor een andere kernel, (met de piltjestoets naar beneden) mischien helpt dit.

succes, jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/29, 02:42:56 »
Sorry voor de erg late reactie.
Ik heb Ubuntu 8.10 opnieuw geinstald en het ging weer goed.
Daarna is gebleken dat ik ook de vorige install heb behouden zodat ik dus 2 installs heb van ubuntu.
De eerste is een oudere kernel maar nu heb ik de nieuwste updates.
Het werkt nu erg goed.
Waarschijnlijk heeft mijn dvd met ubuntu toch een aparte ex3 aangemaakt zodat ik nu zowel de oudere als de nieuwste heb.
Het updaten naar 9.04 ging zonder problemen zodat ik nu tot volle tevredenheid gebruik maak het OS.
Toch heb ik nu twee verschillende kernen en de laagste wil ik toch gaan verwijderen.
Hoe kan ik dat gaat aanpakken zonder het verlies van data?
Eerder heb ik gevraagd waarom mijn vorige kernel niet wilde opstarten omdat het bleef hangen  bij de rode streep met het opstarten?
Nou ja nu ik opnieuw heb geinstald is niets meer loos, toch zit ik met de vorige kernel en wil het veilig verwijderen.
Mijn grup vertelt me dat ik ook de oude kan starten maar dat doe ik maar niet vanwege de eerste non-start.
Iemand die het antwoord kan vertellen?

Mijn dank en sorry voor het niet oplossen van mijn laatst vraag, alles vanwege mijn eigen onderzoek.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/29, 03:16:31 »
Bedoel je de kernel van de 8.10 na de upgrade naar 9.04?
Je kan die via Synaptic verwijderen en dan via terminal:
sudo update-grubOf heropstarten en via recovery mode in het menu kiezen voor de grub update. (Zou toch een optie moeten zijn in 9.04, is even uit het hoofd)

Als je de vroegere install bedoelt kan je met de livecd via gparted de partitie verwijderen en er vrije ruimte van maken of formatteren en gebruiken voor een latere andere versie of voor opslag van data.
(Toevoegen aan de andere partitie zou kunnen maar is heel omslachtig omdat die vóór de nieuwe install staat.)
Daarna wel even vanuit 9.04 grub updaten ofwel vanuit de recovery mode zoals heirboven beschreven.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/29, 03:19:03 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/29, 14:32:15 »
Ik heb Ubuntu 8.10 opnieuw geinstald........
Daarna is gebleken dat ik ook de vorige install heb behouden zodat ik dus 2 installs heb van ubuntu.
De eerste is een oudere kernel .......

Waarschijnlijk heeft mijn dvd met ubuntu toch een aparte ex3 aangemaakt zodat ik nu zowel de oudere als de nieuwste heb.

Toch heb ik nu twee verschillende kernen en de laagste wil ik toch gaan verwijderen.

Mijn grup vertelt me dat ik ook de oude kan starten......

Weatherman, bedoel je misschien dat je bij het opstarten twee verschillende kernel-versies (met een gelijknamige Recovery Mode) in het GRUB-menu ziet staan? Zo ja, dat is logisch, de oudste komt van de installatie-cd af, de nieuwste heb je gekregen na het updaten na installatie.
Rustig laten staan, dan kun je bij problemen altijd nog kijken of opstarten met de vorige kernel wél lukt.

Of bedoel je dit niet?

« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/30, 22:02:34 »
Hallo,

Ik heb geen probleem met een oudere kern dus ik laat het voorlopig maar zo.
En alle antwoorden waren behulpzaam en waardevol.

Mijn Dank.

Weatherman