Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Interne hardeschijf koppelen  (gelezen 1924 keer)

Offline RobNagel

• Lid
Interne hardeschijf koppelen
« Gepost op: 2009/08/16, 13:19:14 »
Goedemiddag allemaal,

Hierbij opnieuw een eerder gepost bericht, want ik kan de orginele niet meer vinden met de "zoek"opdracht.

Ik draai opUbuntu 9.04 64 bits, heb 3 schrijven en daarvan ziet jaunty de schijf niet (helemaal) :rolleyes:

Met etc/fstab krijg je het stukje vna hieronder. Het blijkt dat mijn schijf ( sdb1) er wel is.
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'vol_id --uuid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc                                       /proc          proc         defaults                    0  0 
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=bbb90a0c-7572-464e-bc10-2ee0f607a63f  /              ext4         relatime,errors=remount-ro  0  1 
# /home was on /dev/sda3 during installation
UUID=f4f240bb-7b1b-4e54-a419-097281e76eb4  /home          ext4         relatime                    0  2 
# /usr/local was on /dev/sdb1 during installation
UUID=cb98fee2-8883-444d-96e1-59d3dddd822a  /usr/local     ext4         users,user                  0  2 
# swap was on /dev/sda2 during installation
UUID=0a8e7587-2aeb-45e5-bd9b-2a784160670c  none           swap         sw                          0  0 
/dev/scd0                                  /media/cdrom0  udf,iso9660  user,noauto,exec,utf8       0  0 
/dev/sdc1                                  /media/sdc1    ntfs         defaults                    0  0 

Als ik via PYSDm kijk(zie screen shot) zie ik mijn sdb1 ook in het lijst je staan, echter als ik hierop klik zie het mountpoint op /user/local staan en die staat weer op de sda1

Weet iemand wat er mis gaat, of zie ik iets over het hoofd?
Alsvast bedankt voor de moeite.

Rob

Re: Interne hardeschijf koppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/16, 14:13:21 »
Heb je tijdens de installatie zelf het mountpoint /usr/local aangemaakt? Of is dit geheel per ongeluk gegaan? Wat wil je doen met sdb?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline RobNagel

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/16, 14:21:03 »
Hallo Gijsbert,

Ik denk per ongeluk. Ik wil deze extra harde schijf als data gebruiken naast mijn /home directory.

Rob

« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/16, 16:14:33 »
Kijk eens in de hoofd directory / of daar een map is usr/locale en of deze dezelfde inhoud als de map op sdb1, of dat er een symlink (verwijzing naar de map op sdb1) staat.

Offline RobNagel

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/16, 17:48:59 »
Hoi Gijsbert,
usr/local is helemaal leeg

Rob

« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/16, 18:31:41 »
Op beide partities?

Offline RobNagel

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/17, 11:17:21 »
Hoi Gijsbert,

Ik zie hem inderdaad niet op beide partities.

Rob

« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/17, 19:21:28 »
Ga voor de zekerheid nog even naar de map op sdb1 met Nautilus en druk CTRL+h in, dan worden de eventuele verborgen bestanden weergegeven. Staat er niets op zou ik een partitie van je schijf sdb maken voor opslag, wil je de /home hier naartoe verplaatsen kan dit ook. Je kan je home map verplaatsen http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/home-map-verplaatsen/ een beetje onderaan staat hoe je dat moet doen. Met dank aan Gandyman.

Offline RobNagel

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/17, 20:17:50 »
Dank je Gijsbert, ik ga het gelijk proberen en ik "mount " (koppel) het terug.

Rob

Offline RobNagel

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/27, 11:25:49 »
Hoi Gijsbert,

Lang geleden, maar ik ben lang aan het zwoegen geweest.

Omdat het niet lukte heb ik eerst Vista weer eropgezet en daarna heb ik weer Ubuntu 9.04 64 bit geinstalllerd. Nu werkt alles weer.

Dank voor jouw hulp en ideeen :-*.

Rob