Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie gelukt, maar begrijp niet waarom ik meerdere boot opties krijg  (gelezen 2931 keer)

Tijdens de installatie kreeg ik eerst het bericht dat XP het niet meer zou doen.
Wat zitten klooien, de gok gewaagd en nu krijg ik een boot menu (Grub) met XP als laatste mogelijkheid.
Daar zie ik het volgende staan:
Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-15-generic
Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-15-generic (recovery mode)
Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic
Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic (recovery mode)

Komt dit omdat ik hem heb laten updaten ?? ;)

Drank is slecht voor mijn PC en als hij rookt zet ik hem uit.

Hallo Arie ,

Bedankt voor je snelle reactie.

Offline Thijsg

• Lid
Dit is dus normaal en bij elke update van de kernel komt er eentje bij. Makkelijkst is om opstart manager via synaptic te installeren (bij zoeken invullen startupmanager) waarin je kan aangeven hoeveel kernels je wilt zien bij opstarten. Ik heb  er altijd 2 in het menu. Dan kan je altijd terug naar een vorige versie als je problemen hebt met de nieuwste.

Startupmanager is terug te vinden na installatie bij systeem>beheer>Opstart-Manager
Daarvoor hoef je toch geen startupmanager te installeren? Zelf heb ik dat niet. In /boot/grub/menu.lst staat op en onder regel 104 het volgende:
## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
##      howmany=7
# howmany=all

Daar kan je ook 2 invullen. Heb ik dat goed?

Offline jan11000

• Lid
Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-15-generic (recovery mode)
In de recovery mode kun je dingen repareren.
indien je dit opstart krijg je een menu waar je bepaalde dingen kunt repareren, en je kunt naar textmode(dos), waar je nog meer kunt repareren, dus installeren en/of verwijderen. In linux kun je dus in textmode alles fixen, indien je de textmode commando's weet.

http://unixlab.blogspot.com/2009/08/exploring-ubuntu-recovery-mode.html
« Laatst bewerkt op: 2009/08/22, 06:32:40 door jan11000 »

Offline JvH

• Lid
Tja, een Ubuntu nieuweling (5 berichten nog maar), ik dacht dat mijn optie dan toch iets makkelijker/vriendelijker was.

Maar zo kan het ook, dat is waar.
Nou ik ben zelf niet zo'n nieuweling dat ik mijn menu.lst niet handmatig zou kunnen bewerken, maar ik vind dat startupmanager toch verrekte handig! Is voor mijn gevoel sneller en minder foutgevoelig. Bedankt voor de tip femke98  O0

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ik ben ook wel voor de tip van femke98 :)

des te meer omdat enkel "# howmany" aanpassen in menu.lst niet volstaat, je moet dan ook nog "sudo update-grub" uitvoeren, dat zijn jullie vergeten te zeggen :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Graag gedaan. ik vind het zelf ook handig(er).

Had niet gedacht dat mijn vraag zoveel zou los maken,
Bedankt allemaal voor de uitleg. Uitleg is helder.

@ femke98, voor een beginner toch niet direct duidelijk.
Bij installeren/verwijderen wordt opstartmanager niet gevonden, wel synaptic.

Situatie is vergelijkbaar met Boot.ini van Windows, kan ook met de hand of via Deze Computer.
Naamgeving van schijven en partities is daar soms lastiger.

Even een vraagje, kan Ubuntu omgaan met dynamische schijven, NTFS kan hij uiteindelijk toch ook lezen.

Dit is dus normaal en bij elke update van de kernel komt er eentje bij. Makkelijkst is om opstart manager via synaptic te installeren (bij zoeken invullen startupmanager) waarin je kan aangeven hoeveel kernels je wilt zien bij opstarten. Ik heb  er altijd 2 in het menu. Dan kan je altijd terug naar een vorige versie als je problemen hebt met de nieuwste.

Startupmanager is terug te vinden na installatie bij systeem>beheer>Opstart-Manager

Ik had het niet makkelijker op kunnen schrijven hoor.
Installeren via synaptic, dat staat er toch duidelijk.
Sorry als je je aangevallen voelt, dat was niet de bedoeling.
Ik raakte in de war omdat jij schreef:
Makkelijkst is om opstart manager via synaptic te installeren (bij zoeken invullen startupmanager)
Ik vind hem alleen door bij zoeken (installeren/verwijderen) synaptic in te vullen.
Startupmanager geeft - niets gevonden.

Zou niet weten waar ik anders moet zoeken.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/24, 15:03:30 door Wisperbird »