Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: toegangsrechten Edubuntu  (gelezen 2377 keer)

Offline Sophia

• Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
toegangsrechten Edubuntu
« Gepost op: 2009/08/12, 10:00:26 »
Ben ik weer =D

Alles ging goed deze keer tot ik Edubuntu erop heb gezet ... kon het niet laten, ik heb het toegevoegd aan de gewone ubuntu. Maar nu krijg ik dit bericht bij hetopstarten:

Chips, hij kopieert niet, omschrijven dan maar: De map $HOME/.dmrc heeft onjuiste toegangsrechten. Hierdoor worden de Standaardsessie en de taal niet opgeslagen. De map moet eigendom van de gebruiker zijn (ofzo), toegangsrechten moeten 644 zijn .
De $HOME map moet eigendom van de gebruiker zijn en niet beschrijfbaar door anderen.

Maar volgens mij ben ik al de eigenaar en niemand kan schrijven in mijn map! Iemand een idee wat dit betekent? Ik vind Edubuntu prachtig, wil het graag houden, maar nu is de hele pc zo traag als wat. Vast bedankt voor antwoorden!

Re: toegangsrechten Edubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/12, 10:02:55 »
chmod 644 .dmrc
Doe dit eens, nu moet het werken ;)

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/12, 11:11:57 »
Hoi Cumulus, ik krijg dit als reactie:

chmod : ontbrekend argument na '644.dmrc'

Eerst reageerde 'ie helemaal niet, toen heb ik de spatie tussen 644 en dmrc weggehaald en kreeg ik bovenstaande.

Enig idee?  :)

« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/12, 11:19:33 »
Voer het commando exact uit zoals het er staat, copy/paste dus ;)

Babertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/12, 12:13:38 »
Doe eerst eens ls -l .dmrc
kijk of je gebruikers naam en groep overeen komen met je zelf
als het root is moet je het volgende typen, en ik ga er even van uit dat je sofia als gebruiker/groep bent
sudo chown sofia .dmrc
sudo chgrp sofia .dmrc

daarna chmod 644 .dmrc

en dit zou er in moeten staan:
[Desktop]
Session=default

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/12, 15:58:22 »
-rw-r--r-- 1 sophia sophia 28 2009-07-21 14:49 .dmrc

Dit kreeg ik toen ik ls -l .dmrc typte.

maar alles moet rw zijn he? Klopt dat?

Toen ik daarna dat andere chmod deed, gaf'ie geen reactie grmpf :-)

mijn groep heet idd ook Sophia

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/12, 23:14:20 »
Mag ik nog een idee, want het probleem is nog niet verholpen? Bedankt!!!! ;)

« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/13, 00:11:18 »
sudo chmod 644 /home/jouw naam/.dmrc
sudo chown jouw naam:jouw naam /home/jouw naam/.dmrc
sudo chmod 700 /home/jouw naam
Helpt dit niet wat is de uitkomst van ls -l/home ?
In deze lijst kan je zien wat de gebruiker uid's zijn en dan handmatig toevoegen bijv
adduser --uid 1001 sophia
adduser --uid 1002 sofie
etc. afhankelijk van het aantal gebruikers.Je hoeft niet alle gegevens in te vullen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/14, 14:38:08 »
Lieve mensen, wat ik ook doe, ik krijg geen reactie van de terminal! Hoe kan dit nou???

Wat moet er eigenlijk gebeuren om dit probleem op te lossen, dus dat 'ie niet meer zegt dat ik kennelijk niet alle rechten over mijn eigen map heb (644), terwijl ik die wel heb? Bedankt alvast!!

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/14, 14:56:02 »
O hah, ik heb zelf al iets opgelost, via Beheer>gebruikers en groepen. Bij de groep 'root' alleen mijn zoon en root aangevinkt, mezelf niet meer. Nu geeft'ie die 644-waarschuwing niet meer  =D =D =D, maar wel iets anders (zucht).

Could not update ICEAuthority file /home/sophia/.ICEAuthority

En hij is nog steeds ontzettend traaaaaaaaaaag  ???

Enig idee? Bedankt!!!
« Laatst bewerkt op: 2009/08/14, 15:05:21 door Sophia »

« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/15, 12:17:57 »
Heb je nog wel genoeg vrije ruimte op de harde schijf?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/15, 23:16:47 »
Gijsbert, bedankt voor het meedenken. Ik heb een heeeeele grote schijf ...

Toch even kijken ... sda1 heeft 277 GB vrij, maar bij sda2 (Extended) en sda5 (linux swap), die beide 10,09 GB groot zijn, geeft'ie niet aan hoeveel 'ie daarvoor gebruikt en hoeveel er vrij is. Als ik erop dubbelklik, geeft'ie aan dat ze 'bezet' zijn (dat er minimaal één locatie aan gekoppeld is, dat lijkt me juist). Zou dit een probleem zijn denk je?

Babertje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/15, 23:17:40 »
Beste Sofia,

typ eerst eens in een terminal whoami
dit zou sophia moeten zeggen
start ubuntu een keer op in de recovery mode
en drop naar de root console

typ: chown -R sophia /home/sophia
typ: chgrp -hR sophia /home/sophia  
(de h optie tast alleen de koppelingen aan, niet het doelbestand van een evt. link)
nu zal alles in de je home map jouw eigendom worden
omdat de ICEauthority nu ook weer van jouw is moet die ook niet meer zeuren
en deze krijg je weer nieuw als je gewoon opstart het is de lock file van de X-Server

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/15, 23:20:21 »
Babertje, geweldig. Ik wilde net gaan zoeken hoe je ook weer rechten van je eigen map moest veranderen en nu heb je het al geschreven. Hopelijk krijg ik het voor elkaar deze keer!  =D Voel me soms zoooooo dom haha Gauw proberen heehee

whoami: sophia. Eerste succes is binnen joepie! nu de rest
« Laatst bewerkt op: 2009/08/15, 23:22:56 door Sophia »

Babertje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/15, 23:25:17 »
met df -h krijg je een overzicht van vrij te besteden ruimte op alle gekoppelde drives
met de h optie van "human readable" niet in blokken daar snappen wij mensen niet bijster.

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/15, 23:33:50 »
Babertje, in de recovery wordt er niet naar me geluisterd. ???  Maar ik kan de rechten toch ook 'gewoon' in de terminal wijzigen? Moet je 'root' worden en dan abracadabra doen ... ga ff zoeken of ik het kan vinden, want het stond wel ergens in de uitleg over ubuntu geloof ik.

Wat bedoel je met die laatste zin met de h optie van "human readable" niet in blokken daar snappen wij mensen niet bijster.?

Groeten, Sophia die weer verder gaat proberen. Iig is de pc al een stuk minder traag nu de ICE weer opgelost is en als ik hem uitzet, gaat'ie ook uit en niet eerst naar edubuntu, waar ik hem wéér uit moet zetten. Het gaat dus de goede kant op zal ik maar zeggen =D

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/15, 23:58:31 »
Nou, alle opties maar eens ingetypt en voor de meeste bestanden in mijn home map is het nu rwx --- ---
Volgens mij is dat wat ik wilde. Alleen Afbeeldingen, bureaublad, muziek (leeg) en video (leeg) hebben 3x rwx.

Wel krijg ik nu weer dit: bash: /home/sophia/.bashrc: toegang geweigerd, maar verder doet'ie normaal geloof ik. Even opnieuw opstarten

Babertje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/16, 00:34:34 »
chmod en chown kun je wel van uit een terminal doen maar dan moet er sudo voor
de ICEauthority en Xauthority zijn niet te veranderen als je in de grafische desktop omgeving zit
die ICE is een koekie en de Xauthority is er omdat jij op dat moment de xserver gebruikt.

Voor je config bestanden met de punt aan het begin moet je even zo doen
sudo chown sophie .*  en idem voor de groep.
Blijkbaar heb je de home map een keer gebruikt met een ander linux systeem
ubuntu begint met ID nummer 1000 voor de eerste gebruiker maar ik weet dat er linuxen zijn die beginnen
met ID nummer 500, heb je bestanden met een ander systeem naar 500 gezet is alles wat anders geworden is
dus hoger in rechten dan onder ubunu (vanaf 1000)

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/16, 09:24:17 »
Babertje, ik heb nooit een ander Linuxsysteem gebruikt =D =D, daar waag ik me echt helemaal niet aan!

De hele pc is nu in puin, want bij het inloggen zegt'ie: kan geen toegang krijgen tot /home/sophia/.profile en dan slaat 'ie af. Herstarten kan ook niet, want hij gaat niet uit. Scherm wordt zwart en de motor gaat gewoon door.

Ik kan wel in dat grubgedoe, ga nog maar weer eens proberen ... helemaal linux overnieuw erop wil ik ook niet, veel te veel gedoe ... ik zie het nu ff niet meer zitten hoor, wat een pech steeds! .........

« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/16, 10:11:00 »
Zo alles doorlezend vrees ik dat je teveel met de rechten heb zitten rommelen en 1 en ander door elkaar gegooid heb.

Stel je hebt een aparte /home is het opnieuw installeren van (edubuntu?) in dit geval 15 minuten werk.
Mits je maar in de gaten houd dat je de /home niet formateerd die op die andere partitie staat.
Later na de installatie kan je de oude /home koppelen aan de nieuwe /home.

Dus nogmaals rustig alles doornemen en letterlijk doen wat ze in de vorige postjes aan je vertelden.
Want in principe is alles te herstellen, mja dat is meestal dan weggelegd voor een doorgewinterde Linux gebruiker.

Mocht achteraf alles toch niet meer werken dan ff opnieuw installeren, tis helaas niet anders.

Als je maar rustig blijft werken, stap voor stap...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/16, 11:03:52 »
Nou, ik heb al zo vaak alles weer doorgenomen in die grub-dinges, maar het werkt niet. Uiteindelijk kreeg ik alleen een zwart scherm met bovenin in paars en groen een paar logo's van Ubuntu naast elkaar en verder niets. Mijn documenten etc. staan er nog wel op, maar toch maar opnieuw installeren dan ...

Ik kan echt wel typen hoor, ben misschien niet zo handig met Linux, maar fouten typen doe ik nou ook weer niet. Die terminal IS gewoon lastig, dat is een feit.