Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) kan de X-server niet starten  (gelezen 3332 keer)

Offline suicycle

• Lid
(OPGELOST) kan de X-server niet starten
« Gepost op: 2009/08/03, 13:38:45 »
Na heerlijk op vakantie te zijn geweest tref ik bij thuiskomst een onaangename verrassing;
Bij het opstarten krijg ik de volgende foutmelding:

Kan de X-server (grafische omgeving) niet starten vanwege een interne fout.
Neem contact op met de systeembeheerder of bekijk het logboek om een dyagnose te maken.
Dit scherm wordt in de tussentijd uitgeschakeld.
Herstart GDM wanneer het probleem is opgelost.

vervolgens druk ik op OK en kom dan in het login scherm en kan gewoon inloggen, en krijg dan en opdrachtprompt, maar kom dan niet verder.

Vervolgens heb ik na het opstarten voor de recovery mode gekozen en dan krijg ik bij de optie DPKG  een reeks foutmeldingen dat er niet geschreven kan worden naar /var/cache/apt/ en vervolgens dat d nl.archive.ubuntu.com niet kon  worden "resolved"
en bij de optie XFIX een foutmelding dat er een read-only file is en kom dan weer terug in het recovery menu.

Hoe krijg ik nu die X-server weer aan de praat?

« Laatst bewerkt op: 2009/08/04, 15:12:06 door suicycle »

Re: kan de X-server niet starten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/03, 13:44:36 »
Is de partitie waar / op staat misschien vol?

Offline suicycle

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/03, 14:00:25 »
Omdat ik een keer eerder problemen hat met ubuntu en ik niet alles wil kwijtraken als er iets fout gaat heb ik meteen een live cd erin gepropt en alle personlijke dingen naar een back-up schijf gekopieerd, daarmee kon ik ook zien dat de schijf nog een aantal gig aan schijfruimte over heeft.
Daar ligt het probleem dus blijkbaar niet.
Er is in de rescue-mode wel een mogelijkheid om schijfruimte vrij te maken, die heb ik nog niet gebrobeerd.
Kan het zijn dat de schijf (ongemerkt) is volgelopen met tijdelijke bestanden die niet zichtbaar zijn zodat de schijf wel vol staat maar dit niet in nautilus vermeld wordt dan?
Het lijkt me toch redelijk onwaarschijlnijk dus denk ik dat er wat anders aan de hand is.
Het probleem is en blijkt dat ik niet weet hoe ik eventueel die X-server desnoods opnieuw kan installeren(of instellen) zodat ik weer in het gewone bureaublad omgeving kom.

Offline suicycle

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/03, 15:37:52 »
Ik heb dus net geprobeerd in de rescue-mode schijfruimte vrij te maken, maar het beeld knipert even en ik kom weer in het selectiemenu terug, het lijkt dus niets te doen, net als alle andere opties, die of niets doen of de foutmelding krijgen dat iets alleen lezen bestand zijn.

voor de voledigheid meld ik nog even dat ik ubuntu 9.04 kernel 2.6.28-14-generic heb.

In grub naar een vorige versie gaan leverde de zelfde resultaten op...... daar zit dus ook geen vooruitgang in.
ik begin nu wel wat ernstig vast te zitten, alle opties en suggesties die ik op het forum kon vinden om de grafische omgeving weer aan de praat te krijgen leveren tot nu toe niets op.

Als niemand nog iets weet dan vermoed ik dat er niets anders opzit dan een nieuwe installatie (en hopen dat ik niets ben vergeten te back-uppen) (diepe zucht....)

« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/03, 15:41:23 »
Kies eens in recovery mode voor de opdrachtregel met internet verbinding (weet zo even de engelse term niet). Zorg dat ge hiervoor met de kabel verbonden zijt!

Typ dan het volgende:
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Als hij alles heeft gedaan zonder foutmelding, probeer dan nog eens op te starten.

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/03, 15:42:08 »
Als het goed is kom je dan weer "terug" in een tekst scherm (zwarte achtergrond, met een $ prompt), toch? Zo niet, dan kun je met Ctrl-Alt-F2 zo'n tekst scherm oproepen. je logt in met je gebruikelijke gebruikersnaam en wachtwoord.

Je kan proberen de grafische omgeving met de hand te starten, dan kun je vaak zien welke fouten er optreden. Deze zie je niet als het systeem in garfische mode probeert te starten en het mislukt. Doe es:

startx

En meld ons dan de fouten ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline suicycle

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/03, 16:15:44 »
Ik ben bang dat ik al begrijp wat er aan de hand is;

Ik heb voor de vakantie geprobeerd om de 2 andere schijven (1 met muziek en 1 met films) automatisch te koppelen zodat ze op het bureaublad verschijnen. Ik denk dat ik in mijn ijver ook de rechten van mijn thuis patitie (hda5) heb veranderd en dat die nu geen schrijfrechten meer heeft.
Dat verklaard namelijk waarom alles wat ik doe een alleen lezen foutmelding opleverd.
apt get kan geen lijsten laden en startx geeft een hele lijst van error in locking authority file /home/computer/.Xauthority/usr/bin/startx.
bestandsysteem is alleen lezen.
Het lijkt er dus op dat ik de rechten van de home partite weer moet terugzetten maar ja ik weet helaas niet hoe ik dat vanaf de opdrachtpromt kan doen, blijkbaar is het hele systeem nu nog alleen lezen..........

« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/03, 16:48:50 »
Rechten terugzetten kan met:

sudo chown -R naam:naam /media/sda5
Uw gebruikersnaam 2 maal invullen en eventueel sda5 ook veranderen.

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/03, 16:50:07 »
In principe is het zo dat Ubuntu standaard altijd een groep en een user per gebruiker aanmaakt. En aannemende dat de gebruikersnaam hetzelfde is als de naam in /home krijg je VOOR ELKE dir in /home (ik gebruik als voorbeeld even de gebruiker "pietje"):

sudo chown -R pietje:pietje /home/pietje

Nu ben je in elk geval weer eigenaar van je eigen directories en bestanden ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline suicycle

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/03, 17:15:39 »
Jaah, precies!!!
Dit is dus waat ik nu tegenaan loop,
chown meld nu dus;
chown: vreanderen van eigenaar van `/media/sda5' : Bewerking niet toegestaan

ik heb geen rechten en kan dus ook geen rechten veranderen...

een soort van kip en ei probleem dus....

ps het opstarten van de live cd geeft nu na het opstarten een heel bont en kleurig beeld met allerlei verspringen balkjes en kleurtjes, maar geen desktop hoe start ik nu op zonder dat de grafische kaart geladen word, dan kan ik in ieder geval van daaruit proberen de rechten weer terug te zetten?

« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/03, 17:19:56 »
Ow, probeer eens de andere oplossing, dus niet /media/sda5 gebruiken, maar /home/naam.

En zeker niet vergeten sudo ervoor te zetten, anders zal het niet lukken.

Ook niet via de live-cd, maar via de recovery terminal.

Offline suicycle

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/03, 17:53:42 »
het begint nu wel wat eentonig te worden, maar ja....

als ik gewoon opstart heb ik nog steeds geen schrijfrechten dus kan ik met chown niks wijzigen, opstarten in recovery-mode komt nu niet meer verder dan de foutmelding uit de eerste post dat de X-server niet kan starten vanwege een interne fout, en daarna reageert er helemaal niets meer hehalve een harde reboot ..............

Kan ik het niet via de live cd oplossen?

daar kon ik in ieder geval in /etc/fstab komen en ook aanpassen leek wel te lukken(ik heb bij de opstartschijf de laatsta 2 cijfers vernaderd van 0  1 naar 0  0)
maar helaas hielp dit ook al niet

Offline suicycle

• Lid
Re: (OPGELOST) kan de X-server niet starten
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/04, 15:19:05 »
Nu is opgelost wel erg overdreven, ik wilde toch al eens Xubuntu uitproberen na 2 jaar ubuntu (gnome).
Het is dus een nieuwe installatie geworden met een nieuwe (grotere) hard disk, ben ik meteen van m'n ruimte gebrek verlost...
De oude laat ik nog even liggen om bestanden te kunnen terughalen mocht ik toch iets in de back-up vergeten hebben.

Het is erg jammer dat ik geen oplossing voor het probleem heb kunnen vinden
Als iemand nog een goede suggestie heeft houd ik me aanbevolen,
ik kan de oude schijf altijd nog even terugplaatsen en iets nieuws uitproberen in de hoop daarmee in de toekomst anderen nog eens van nut te zijn met een dergelijk probleem.

Dank voor alle hulp tot zover....
suicycle.