Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere GRUB's samenvoegen  (gelezen 1293 keer)

Meerdere GRUB's samenvoegen
« Gepost op: 2009/08/02, 19:33:48 »
Als ik meer dan 1 Ubuntu-installatie op mijn computer heb staan, maakt die elke keer een nieuwe menu.lst aan. Ik zie liever dat die allemaal worden samengevoegd tot één bestand. Hoe doe ik dit? Ik kan wel alles handmatig gaan bewerken, maar ik heb daar niet echt zin in...

Offline vanadium

• Lid
Re: Meerdere GRUB's samenvoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/02, 19:38:13 »
Ik vermoed dat dan iedere keer enkel de meest recent aangemaakte menu.lst gebruikt wordt.

Normaal zou de nieuwste installatie de andere besturingssystemen moeten herkennen en in zijn grub opnemen. Verder denk ik dat manueel aanpassen de enige andere optie is.

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/02, 20:53:22 »
Hier kan je 3 verschillende manieren vinden: http://members.iinet.net.au/~herman546/p15.html#Operating_System_Entries_for_Multiple_Booting_More_Linux_Systems

Ik gebruik hieruit methode 2 (de symlink-methode):
Mijn (centrale) moeder-menu.lst is nu voorzien van symbolische links die steeds naar de meest-recente kernel verwijzen van de overige Ubuntu-installs. Als je meerdere installs hebt, scheelt dat veel werk als er een kernel-update komt.

De aanpassing is simpeler dan ik had verwacht; om een indruk te krijgen, hier het relevante stukje voor Hardy-1 dat ik heb moeten ingevoegen in mijn moeder-menu.lst:
#
title        Ubuntu-Hardy1
root         (hd0,7)
kernel       /vmlinuz root=/dev/sda8 ro quiet splash clocksource=hpet
initrd       /initrd.img
boot

title        Ubuntu-Hardy1             (recovery mode)
root         (hd0,7)
kernel       /vmlinuz root=/dev/sda8 ro single
initrd       /initrd.img
boot

De symbolische links /vmlinuz en /initrd.img zijn standaard al aangemaakt in Ubuntu.

N.B.1: de moeder-menu.lst is normaliter de menu.lst van de Ubuntu die je het laatst geïnstalleerd hebt.

N.B.2: ik verwacht dat deze methode ook bruikbaar is als je verschillende linuxen naast elkaar gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/02, 22:11:20 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT

"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/02, 21:04:21 »
Nog mooier wordt het als je een speciale/aparte mini-partitie voor GRUB maakt. Dit heeft als voordeel dat je elke install kan verwijderen zonder dat je GRUB verziekt raakt. (Geeft dus een verdere ontvlechting.)

[Ed. 3 aug. 2009: tekst iets verbeterd.]
« Laatst bewerkt op: 2009/08/03, 21:22:02 door Willem_D »

Francis Lucille

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/02, 21:11:31 »
Verschillende Linuxdistro's naast elkaar installeren, is sowieso een lastig karwei. Ik vind het juist wel prettig, dat elke distro z'n eigen menulijst heeft. Dan kan een distro namelijk alleen zijn eigen lijst verpesten, en niet die van de andere....

En het is maar één handeling meer bij het opstarten; een keertje extra op Enter duwen. Kleine prijs voor de grotere degelijkheid... Kijk anders ook hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar

Inmiddels heb ik er trouwens ook allang geen 10 meer naast elkaar staan; je blijft bezig met updates binnenhalen.

--toevoeging--
Ik ga die instructiepagina van mij daarover, trouwens eens herschrijven, denk ik. De optimale meervoudige opstart vind ik de "Gouden Trojka": Windows, openSUSE en Ubuntu. In die volgorde installeren. In het Grubmenu van Ubuntu de verwijzing naar openSUSE veranderen in een configfile:
title openSUSE 11.1
root (hd0,2)
configfile /boot/grub/menu.lst
« Laatst bewerkt op: 2009/08/02, 21:22:27 door Pjotr »

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/02, 22:08:45 »
... .
Ik vind het juist wel prettig, dat elke distro z'n eigen menulijst heeft. Dan kan een distro namelijk alleen zijn eigen lijst verpesten, en niet die van de andere....

En het is maar één handeling meer bij het opstarten; een keertje extra op Enter duwen. Kleine prijs voor de grotere degelijkheid...

Als je slechts meerdere Ubuntu's naast elkaar hebt (plus eventueel Vista/XP) dan -lijkt mij- de symlink-methode uitstekend te voldoen. Ik heb er tot nu toe positieve ervaringen mee.
(Ik hoef nu telkens na een kernel-update mijn moeder-menu.lst niet meer handmatig aan te passen, en ik hoef niet steeds alert te zijn op een eventuele kernel-update. Dat geeft mij een relaxed gevoel.)

Ik kan me voor stellen dat bij multi-boots met andere distro's dan Ubuntu, er complicaties kunnen zijn. Ik heb daar nog geen ervaring mee opgedaan. Ik begrijp uit je woorden dat je een 'getrapte' boot-wijze voorstaat; dat voelt inderdaad elegant aan.
(Dat bij de symlink-methode de ene distro de lijst van een andere zou kunnen verpesten, betwijfel ik.)

Francis Lucille

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/02, 22:38:28 »
De symlink-methode kende ik nog niet: zo leren we allebei wat.  :-)

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/03, 21:29:45 »
De symlink-methode kende ik nog niet: zo leren we allebei wat.  :-)
Ja, prima! :)

Helemaal elegant lijkt me een aparte GRUB-partitie (waarin zich de moeder-menu.lst bevindt) in combinatie met jouw configfile-methode.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/03, 22:32:04 door Willem_D »

Francis Lucille

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/03, 21:42:43 »
Ik vermoed dat dan iedere keer enkel de meest recent aangemaakte menu.lst gebruikt wordt.

Normaal zou de nieuwste installatie de andere besturingssystemen moeten herkennen en in zijn grub opnemen. Verder denk ik dat manueel aanpassen de enige andere optie is.

Tenzij je speciale maatregelen neemt (bijv. via de symlink-, of configfile-methode), zul je de meest recent aangemaakte menu.lst (=moeder-menu.lst) steeds handmatig moeten aanpassen zodra er een kernel-update komt van een van de 'andere' besturingssystemen.
Als je daar niet alert op bent, loop je het (veiligheids)risico van het draaien met een verouderde kernel.

Francis Lucille