... .
Ik vind het juist wel prettig, dat elke distro z'n eigen menulijst heeft. Dan kan een distro namelijk alleen zijn eigen lijst verpesten, en niet die van de andere....
En het is maar één handeling meer bij het opstarten; een keertje extra op Enter duwen. Kleine prijs voor de grotere degelijkheid...
Als je slechts meerdere Ubuntu's naast elkaar hebt (plus eventueel Vista/XP) dan -lijkt mij- de symlink-methode uitstekend te voldoen. Ik heb er tot nu toe positieve ervaringen mee.
(Ik hoef nu telkens na een kernel-update mijn moeder-menu.lst niet meer handmatig aan te passen, en ik hoef niet steeds alert te zijn op een eventuele kernel-update. Dat geeft mij een relaxed gevoel.)
Ik kan me voor stellen dat bij multi-boots met andere distro's dan Ubuntu, er complicaties kunnen zijn. Ik heb daar nog geen ervaring mee opgedaan. Ik begrijp uit je woorden dat je een 'getrapte' boot-wijze voorstaat; dat voelt inderdaad elegant aan.
(Dat bij de symlink-methode de ene distro de lijst van een andere zou kunnen verpesten, betwijfel ik.)