Ik heb een externe harde schijf en ik wil een verwijzing maken van mappen op die schijf. Daarvoor denk ik root rechten te moeten hebben, want gewoon in bestandsbeheer krijg ik de melding:"Er is een fout opgetreden bij het aanmaken van de symbolische verwijzing in /media/Elements. Fout bij het maken van symbolische verwijzing: Bewerking niet toegestaan."
Als ik in een terminalvenster met het commando: "sudo nautilus", de rechten wil veranderen krijg ik meteen de volgende melding:"anno@Ubuntu-Medion:~$ sudo Nautilus
[sudo] password for anno:
sudo: Nautilus: command not found
anno@Ubuntu-Medion:~$ sudo nautilus
** (nautilus:4693): WARNING **: Unable to add monitor: De bewerking is niet mogelijk
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' gaf fout 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat niet
Please ask your system administrator to enable user sharing."
Daarna opent bestandsbeheer, maar kan ik nog steeds geen symbolische verwijzing maken.
Doe ik iets fout, zit er een fout in de software, of allebei?

Het vreemde is dat ik nog een externe hardeschijf heb en van de mappen op die schijf kan ik wel een symbolische link maken. Ik heb gekeken bij eigenschappen, tabblad rechten van beide schijven en die zijn anders:
Bij de eerste schijf ben ik zelf eigenaar met onder maptoegang bestanden aanmaken en verwijderen, en onder bestandtoegang ---, en is de groep root met onder maptoegang geen en onderbestandtoegang ook drie streepjes. Ik kan dat niet veranderen.
De tweede schijf is de eigenaar root met onder maptoegang bestanden aanmaken en verwijderen. De groep is root met onder maptoegang bestanden gebruiken.
Met "gksudo nautilus" lukt het ook niet, maar de eerste foutmelding blijft achterwege.