Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Toetsenbord werkt niet in Ubuntu als VB draait  (gelezen 2606 keer)

Offline ri3kj3

• Lid
(Opgelost) Toetsenbord werkt niet in Ubuntu als VB draait
« Gepost op: 2009/08/03, 13:20:49 »
Lastig...

als ik VB aan heb (met xp)  werkt het toetsenbord niet meer in ubuntu!
Muisaanwijzer wel.

Dit was eerst wél mogelijk, dus wat er veranderd is weet ik niet. Het is wel praktisch om bijv. nog in ubuntu iets te kunnen opzoeken terwijl ik de boekhouding doe in XP.

Ook binnen xp doet het toetsenbord dan soms wat raar (hoofdletters typen terwijl caps lock uit staat bijvoorbeeld).

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? En vooral wat ik er aan kan doen?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/04, 09:07:29 door ri3kj3 »

Re: Toetsenbord werkt niet in Ubuntu als VB draait
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/03, 13:28:17 »
VirtualBox valt je altijd "lastig" met een heel groot bericht over de zogenaamde "host key". Daarmee verlaat je de focus op je virtuele machine, deze toets is doorgaans de rechter ctrl-toets. Die vensters niet zomaar wegklikken hè ;)

Offline ri3kj3

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/03, 13:40:48 »
Ik was al bang voor dit antwoord... ;)

Tja, je kon het niet weten natuurlijk, maar ik lees altijd alles. Dus dat heb ik uiteraard ook geprobeerd, zo werkte het namelijk vorige week ook nog.
Maar dit werkt nu niet meer. Kan zijn na de software updates dat er iets veranderd is?

« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/03, 13:44:46 »
Wat voor toetsenbord heb je? USB, PS/2, Bluetooth? Ik zou eens een ander toetsenbord gebruiken, een normaal PS/2-model bijvoorbeeld.

Offline ri3kj3

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/03, 13:48:05 »
ik heb een apple toetsenbord :) volgens mij USB.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/03, 13:49:05 »
Probeer eens een ander toetsenbord ;)

Offline woteb

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/03, 13:59:09 »
Ik draai Virtualbox vanuit een scriptje:

Citaat
#!/bin/bash
setxkbmap -layout us
VirtualBox
setxkbmap -layout us alt-intl

Daarmee dwing ik voor Virtualbox een iets andere toetsenbordindeling, en na het afsluiten van VB zet ik mijn originele toetsenborddefinitie weer terug.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline ri3kj3

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/03, 19:18:37 »
Ik heb geen ander toetsenbord (en wil ook geen andere)

Vorige week werkte het prima, VB aan, en ik kon tegelijkertijd in ubuntu aMSN-en bijvoorbeeld.
Dus waarom een ander toetsenbord nemen? Kennelijk is er een instelling verkeerd.

Ik heb wel laatst (omdat VB het niet deed) in de terminal iets ingevoerd, (http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/na-updates-probleem-met-virtual-box/) daarna deed VB het weer, maar misschien is er iets veranderd? De guest add-ons ofzo? (ik heb de klok horen slaan, maar...)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/03, 19:20:12 door ri3kj3 »

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/03, 19:21:20 »
Wat voor toetsenbord heb je? USB, PS/2, Bluetooth? Ik zou eens een ander toetsenbord gebruiken, een normaal PS/2-model bijvoorbeeld.
Normaal PS/2?
Tegenwoordig zijn heel veel toetsenborden USB hoor, wel een beetje met de tijd meegaan ;)

« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/03, 19:59:12 »
Kijk eens bij VB of bij de USB filters niet per ongeluk het toetsenbord staat, zo ja deze verwijderen, ik had het zelfde probleem vorige week.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ri3kj3

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/04, 09:07:07 »
Hij staat er inderdaad bij, dit is de oplossing. Ik typ dit nu terwijl VB draait. :)

Hartelijk dank, Gijsbert!

Nog even een vraag dan: de printer staat ook in dat lijstje, maar werkt wel gewoon...? (vanuit VB dan)
Moet er helemaal niks in die filterlijst staan dan?

Re: (Opgelost) Toetsenbord werkt niet in Ubuntu als VB draait
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/04, 11:33:44 »
Bij mij staat de printer ook niet in het filter lijstje, maar wordt wel gezien.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.