Voor het installeren onder Ubuntu 9.04 van Wine via de installatiehandleiding terecht gekomen in de wiki (
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Wine). Bij het configureren stonden er vanuit de installatie in het tabblad Stations twee schijven: C (toewijzing ../drive_c) en Z (toewijzing /). Z heb ik verwijderd, omdat het me op de rootmap leek.
Vervolgens heb ik DVDshrink gedownload.
DVD Shrink is ingepakt, dus pak het na de download eerst uit. We zien dat er een .exe bestand in zit. Dit is de installer.
Gebruikt u Wine in Ubuntu 8.04 of 8.10, klik dan met de rechtermuisknop op het bestand en selecteer "Open met: Wine Windows Program Loader" of iets dergelijks.
Het programma wordt nu automatisch geïnstalleerd zoals u zou doen als u met Windows werkt. Zorg ervoor dat hij een bureaubladicoontje plaatst. Dat bespaart u straks wat zoekwerk.
Die laatste twee zinnen zijn interessant. Want:
1. ik heb niets gemerkt/gezien van automatisch installeren (maar misschien behoor je daar niets van te merken/zien)
2. ik heb niet kunnen ontdekken hoe ik ervoor kan zorgen "dat hij een bureaubladicoontje plaatst" (maar dat is geen ramp)
De handleiding vervolgt:
Bij de meeste programma's staat er nu een koppeling naar het Windows-programma onder Toepassingen → Wine → Programs.
Die stond er dus niet.
En verder:
Mocht er geen koppeling in het menu staan, dan kunt u deze zelf aanmaken. U zult hiervoor zelf moeten graven in uw persoonlijke map om uw programma te vinden. Daarvoor moet u eerst Verborgen- en reservekopiebestanden tonen aanvinken bij Bewerken → Voorkeuren. Daarna zoeken naar de map .wine → drive_c → Programma Bestanden. Zoek uw programma op en onthoud het pad.
Ik heb geen programma kunnen vinden.
Wat ging er mis?
Alvast dank voor jullie reacties.
Gr, Peter