Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Werken met Wine lukt niet  (gelezen 1258 keer)

Offline plek

• Lid
Werken met Wine lukt niet
« Gepost op: 2009/08/29, 16:01:40 »
Voor het installeren onder Ubuntu 9.04 van Wine via de installatiehandleiding terecht gekomen in de wiki (http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Wine). Bij het configureren stonden er vanuit de installatie in het tabblad Stations twee schijven: C (toewijzing ../drive_c) en Z (toewijzing /). Z heb ik verwijderd, omdat het me op de rootmap leek.

Vervolgens heb ik DVDshrink gedownload.
Citaat
DVD Shrink is ingepakt, dus pak het na de download eerst uit. We zien dat er een .exe bestand in zit. Dit is de installer.
Gebruikt u Wine in Ubuntu 8.04 of 8.10, klik dan met de rechtermuisknop op het bestand en selecteer "Open met: Wine Windows Program Loader" of iets dergelijks.
Het programma wordt nu automatisch geïnstalleerd zoals u zou doen als u met Windows werkt. Zorg ervoor dat hij een bureaubladicoontje plaatst. Dat bespaart u straks wat zoekwerk.
Die laatste twee zinnen zijn interessant. Want:
1. ik heb niets gemerkt/gezien van automatisch installeren (maar misschien behoor je daar niets van te merken/zien)
2. ik heb niet kunnen ontdekken hoe ik ervoor kan zorgen "dat hij een bureaubladicoontje plaatst" (maar dat is geen ramp)

De handleiding vervolgt:
Citaat
Bij de meeste programma's staat er nu een koppeling naar het Windows-programma onder Toepassingen → Wine → Programs.
Die stond er dus niet.

En verder:
Citaat
Mocht er geen koppeling in het menu staan, dan kunt u deze zelf aanmaken. U zult hiervoor zelf moeten graven in uw persoonlijke map om uw programma te vinden. Daarvoor moet u eerst Verborgen- en reservekopiebestanden tonen aanvinken bij Bewerken → Voorkeuren. Daarna zoeken naar de map .wine → drive_c → Programma Bestanden. Zoek uw programma op en onthoud het pad.
Ik heb geen programma kunnen vinden.

Wat ging er mis?

Alvast dank voor jullie reacties.
Gr, Peter
« Laatst bewerkt op: 2009/08/29, 16:05:24 door plek »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Werken met Wine lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/29, 17:44:06 »
Voor het installeren onder Ubuntu 9.04 van Wine via de installatiehandleiding terecht gekomen in de wiki (http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Wine). Bij het configureren stonden er vanuit de installatie in het tabblad Stations twee schijven: C (toewijzing ../drive_c) en Z (toewijzing /). Z heb ik verwijderd, omdat het me op de rootmap leek.

Vervolgens heb ik DVDshrink gedownload.
Drive Z is inderdaad je rootmap /. Als je deze hebt gewist is er GEEN desktopintergratie meer.

Het voorbeeld van DVDshrink werkt zoals beschreven MET desktopintergratie. De "tip" om de desktop uit te schakelen is om te voorkomen dat een windows programma een bestand kan lezen of schrijven buiten de wine-omgeving (~./wine). Hiermee creëer je een uitermate veilige wine-omgeving maar dit gaat wel ten koste van de gebruiksvriendelijkheid.

Als je de drive Z weer toevoegt zal je het programma wel kunnen installeren. Alleen hoe dat eenvoudig mogelijk is ??? Als je met "configure wine" een nieuw station maakt wordt dat G, H, enz. Geen Z. :(

Er zijn vast meer oplossingen maar omdat ik verder geen wine-programma's heb, kon ik eenvoudig de map ~/.wine wissen. Als je daarna "configure wine" start wordt er vanzelf een nieuwe map ~/.wine gemaakt met de standaard instellingen. Drive Z is er dan weer en je kan de wiki volgen.

Klik links bovenin op Documentatie

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/29, 18:42:08 »
Je kan beter Linux-alternatieven voor DVDshrink zoeken voordat je wine gebruikt.
Pas als daar niets bijzit, zou ik naar een wine-configuratie kijken voor een Windows-applicatie.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline plek

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/30, 09:37:00 »
@testcees. Dank voor je antwoord. Mijn argument om station Z te verwijderen was inderdaad de veiligheid. Maar ondanks het verwijderen van Z zou je het exe-bestand toch moeten kunnen installeren dacht ik zo. Maar dat lijkt dus niet gebeurd te zijn:

Citaat
[...] Daarna zoeken naar de map .wine → drive_c → Programma Bestanden. Zoek uw programma op en onthoud het pad.
En dat is eigenlijk mijn probleem: ik kan niet ontdekken dat installatie van het exe-bestand heeft plaatsgevonden, en zo ja, waar het exe-bestand dan is gebleven.

@HarzG. Het installeren en proberen aan de praat te krijgen van Wine was alleen maar om te ontdekken hoe dat moet. Dat heb ik ahv de handleiding gedaan, waarin DVDshrink wordt gebruikt om een en ander te demonstreren. Alleen daarom was ik met dit programma bezig. Want ik ben het helemaal met je eens dat je eerst naar alternatieven in Linux moet zoeken.

Gr, Peter
« Laatst bewerkt op: 2009/08/30, 09:40:42 door plek »

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/30, 10:41:55 »
Er komen helaas nog steeds gevallen voor waar een Windows-programma wordt gestart en dan verdwijnt het gewoon zonder een zichtbare melding. wine logt deze fouten in principe maar toont niet altijd een fout.
Als je wilt weten wat met een programma gebeurt tijdens het uitvoeren met wine, dan kan je het programma in een terminal starten. Hierdoor zie je tijdens het starten en tijdens het afsluiten wat goed/fout gaat.

Maar wine vertelde mij dat het programma zelfs sneller onder Linux werkt dan onder Windows  :).
Voor meer details over DVDshrink kan je hier terecht.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/30, 13:11:38 »
@testcees. Dank voor je antwoord. Mijn argument om station Z te verwijderen was inderdaad de veiligheid.

In normale gevallen (zeker met "bekende", legaal verkregen, programma's) ben je met de standaard instellingen (dus incl. desktop integratie) ook veilig en werkt wine juist goed samen met Ubuntu. Het is zo dat wine-programma's via de desktop intergratie ongewenst systeembestanden kunnen lezen of bestanden in je /home map kunnen wijzigen. Maar vaak is dit juist gewenst, bijvoorbeeld om een desktop icoon te kunnen plaatsen.

Voor de duidelijkheid: voor ieder wine-programma zal de standaard linux bestandsbeveiliging actief zijn. Voer wine echter NOOIT uit met sudo, daardoor schakel je de bestandsbeveiliging tijdelijk uit en heeft het windows-programma via de desktop intergratie inderdaad "vrij spel".

Lees vooral de opmerking van HarzG: per definitie functioneert een voor linux gecompileerd programma beter dan een windows alternatief via wine.
Klik links bovenin op Documentatie