Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] url-verwijzing op bureaublad opent enkel in OpenOffice.  (gelezen 5039 keer)

Offline Milly

• Lid
Beetje raar probleem, en ik kan er nergens iets over vinden.

Ik sleep een URL naar m'n bureaublad, en daar verschijnt een wereldbolletje met een pijl; de eigenschappen geven aan dat het Type een HTML document is en onder Verwijzing staat de url. Maar ik kan hem/het alleen maar openen met OpenOffice Writer.
Krijg ook niet de mogelijkheid om te kiezen voor "openen met".
Het heeft ooit wel gewerkt, maar ik weet niet precies wanneer dat is gestopt.

Heb ook op het OO-forum gepost, maar het is volgens hen geen OO probleem.

Hulp is welkom!

Ik gebruik Ubuntu 8.04, AMD64, OO 3 en FireFox.
(Op de andere computer, met OO 2.4 en Ubuntu X86 is het probleem overigens hetzelfde)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/03, 23:32:33 door Milly »
Wie half luistert, hoort alleen zichzelf.
Linux sinds aug 2008 (na 22 jaar Windows (!) > never again)
Desktop met Linux Mint 21.2 Cinnamon als werkpaard;
stokoude Dell laptop met Win10; Chromebook om online tv te kijken

Rechtse muisknop op het bestand=>eigenschappen, tabblad 'Openen met'. Voeg daar Firefox toe en verwijder OpenOffice.

Offline Milly

• Lid
Zoals in mijn bericht al aangegeven, krijg ik niet de keuze mogelijkheid "openen met"!!!
Alleen "Openen" .

Offline Mikkel

• Lid
Zoals in mijn bericht al aangegeven, krijg ik niet de keuze mogelijkheid "openen met"!!!
Alleen "Openen" .

Krijg je wel een optie Eigenschappen te zien, Milly? Die kiezen en dan op het tabblad 'Openen met' doen wat Nunslaughter schreef. ;)

Offline Milly

• Lid
Jullie vervallen in herhalingen, dus ik ook maar.
Ik klik rechts, en krijg een lijst je mogelijkheden (waaronder (alleen) openen, kopiëren, etc.);
Ik kies eigenschappen en dan krijg ik het volgende [hoop dat de scherm afdrukken meekomen in bijlage]

Géén optie om "openen met" in te stellen.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/03, 18:32:42 door Milly »

Offline Mikkel

• Lid
Jullie vervallen in herhalingen, dus ik ook maar.
Ik klik rechts, en krijg een lijst je mogelijkheden (waaronder (alleen) openen, kopiëren, etc.);
Ik kies eigenschappen en dan krijg ik het volgende [hoop dat de scherm afdrukken meekomen in bijlage]

Géén optie om "openen met" in te stellen.

Wij 'vervallen in herhalingen' omdat jij in je eerste bericht schreef:

Maar ik kan hem/het alleen maar openen met OpenOffice Writer.
Krijg ook niet de mogelijkheid om te kiezen voor "openen met".

En dat is iets anders dan: bij Eigenschappen is geen tabblad 'Openen met' te kiezen............ ^-^

Edit: 'k heb net even geprobeerd de URL van dit topic naar het Bureaublad te slepen en krijg een wereldbol-icoon met als naam: Verwijzing naar Verwijzing naar internet pagina (url) op bureaublad opent alleen in Open Office  ??? En inderdaad geen tabblad 'Openen met' te bekennen bij Eigenschappen.
Dubbelklikken op dat wereldbol-icoon en Firefox start hier op. Heb jij dat al eens geprobeerd? Dan zou je gewoon de naam van het icoon moeten wijzigen en je bent er. Wel een beetje vreemd, die verwijzing in de naam naar OpenOffice.org..........

Misschien nog even kijken of je bij menu Systeem, Voorkeuren, Standaardtoepassingen, op tabblad Internet je standaardbrowser hebt staan als programma waarmee verwijzingen geopend moeten worden.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/03, 19:42:11 door Mikkel »

Offline Milly

• Lid
Dubbelklikken is het eerste wat je doet met zo'n snelkoppeling. En dan opent hij met Open Office, dus.
Standaard toepassingen als eerste gecheckt; staan goed.
En ja, naam wijzigen ook geprobeerd. Zelfs de url in de naam geplakt.

Heb een aantal toepassingen opnieuw geïnstalleerd  [file, libmagic1, desktop-file-utils, gnome-mime-data, shared-mime-info] en een "update-mime-database" uitgevoerd (één voor één, met herstart), maar ook dat heeft geen effect gehad.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/03, 21:59:09 door Milly »

Offline Milly

• Lid
Gevonden:
in de home dir: /.local/share/applications staat een bestand mimeapps.list

Daar de volgende regel aangepast (let er op dat firefox als eerste staat!)

text/html=firefox.desktop;openoffice.org3-writer.desktop;openoffice.org3-draw.desktop;

Tast alleen nog volkomen in het duister hoe dit komt. En waarom de eigenschappen geen tabblad "openen met" hebben.

edit: hoe zet ik dit op OPGELOST? Geen ruimte meer in de titel!?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/03, 23:34:49 door Milly »

Offline heir4c

• Lid
Verklein dan even de titel in: [Opgelost] url-verwijzing op bureaublad opent enkel in OpenOffice.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu