Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot - firefox in vista = in ubuntu?  (gelezen 1277 keer)

Offline r3inhout

• Lid
dual boot - firefox in vista = in ubuntu?
« Gepost op: 2009/07/29, 19:33:59 »
Hey!
Ik heb een dual boot met vista en ubuntu en ik gebruik beide door elkaar. Ik zou nu graag mijn openstaande tabs in vista ook open staan hebben als ik dan op ubuntu ben.
Ook de bookmarks zou ik graag over nemen. Hoe link ik ff in ubuntu dan met de opgeslagen dingen in vista?

Ook nog: hoe kan ik bij het opstarten van ubuntu automatisch de windowspartitie laden? In mijn instellingen wordt redelijk vaak gewezen naar bvb foto's op de vistapartitie maar die functies kunnen niet werken vooraleer ik eerst na het opstarten locaties --> vista_partitie aanklik...

mvg,
Reinhout

Offline heir4c

• Lid
Re: dual boot - firefox in vista = in ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/29, 19:51:38 »
Voor je bookmarks en dergelijke: installeer de Add-on: Xmarks
Hiermee kan je al je bookmarks veiligstellen op een account op internet. En dit via Tools>Add-ons. (In de nederlandse versie is dat Opties>Add-ons geloof ik )

« Laatst bewerkt op: 2009/07/29, 19:57:51 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/29, 19:56:12 »
Citaat
Ook nog: hoe kan ik bij het opstarten van ubuntu automatisch de windowspartitie laden? In mijn instellingen wordt redelijk vaak gewezen naar bvb foto's op de vistapartitie maar die functies kunnen niet werken vooraleer ik eerst na het opstarten locaties --> vista_partitie aanklik...

Druk de toetsencombinatie Alt + F2 in, typ nu in bij opdracht : gedit /etc/fstab. Post de inhoud van dat bestand is hier.

Offline Floris

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/29, 22:07:56 »
Wat betreft het delen van Firefox-instellingen: je zou je Firefox-profiel kunnen delen.

Hieronder staat een voorbeeld van het bestand “profiles.ini”.  Type achter “Path=” de locatie van het gedeelde profiel; als dit een absoluut pad is, dan moet je in de regel erboven de 1 door een 0 (nul) vervangen.

[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=39jdtpjz.default
Default=1

Het bestand “profiles.ini” staat in je profiel; voor de locatie van de profielen, zie: Mozilla Knowledge Base.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline r3inhout

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/30, 21:22:38 »
Citaat

Druk de toetsencombinatie Alt + F2 in, typ nu in bij opdracht : gedit /etc/fstab. Post de inhoud van dat bestand is hier.

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'vol_id --uuid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# / was on /dev/sda6 during installation
UUID=a00063b6-84c7-44b2-8403-34ab67fd7e97 /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda7 during installation
UUID=b7f4cfa1-d0bc-4267-a601-9a08f0504417 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0

@floris: hartelijk bedankt, dit is nu heerlijk werken :D Nu heb ik geen enkele reden meer om ubuntu niet te booten :D
« Laatst bewerkt op: 2009/07/30, 21:26:58 door r3inhout »

Offline r3inhout

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/02, 19:48:39 »
bump

Ik zou enkel nog moeten te weten komen hoe ik de windows-partitie automatisch laad (nu moet ik eerst nog eens de map boot bezoeken vooraleer mijn bestanden in de instellingen werken)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/02, 20:04:36 »
Je moet daarvoor een lijntje toevoegen aan je fstab, dat vermeldt waar je Windows partitie moet aangekoppeld worden. Met de informatie die ik nu heb, kan ik niet zeggen hoe dat lijntje eruit zal zien. Als je de uitkomst van "sudo blkid" post, wel. Mogelijk kan je het zelf wel. Het lijntje ziet er uit als

<UUID van je windows partitie> <koppelpunt> ntfs auto 0 0

De uuid lees (en kopieer/plak) je uit de betreffende lijn in de output van "sudo blkid". Het koppelpunt kies jezelf. Voor de goede orde doe je dat best onder "/media" (dan krijg je een icoon op de desktop) of onder /mnt (géén icoon op de desktop).

Het koppelpunt moet je zelf aanmaken, vb "sudo mkdir /mnt/win_c" om onder /mnt in win_c te koppelen.

Daarna moet je zorgen dat iedereen kan lezen en schrijven op die schijf door de rechten van het koppelpunt open te gooien - of enkel door jou door jezelf als eigenaar te maken, m.a.w., je moet de toegangsrechten naar wens instellen. Om iedereen te laten lezen/schrijven:

sudo chmod 777 /mnt/win_c

Als je /etc/fstab hebt aangemaakt, en het koppelpunt hebt aangemaakt en de rechtn ingesteld, kan je al onmiddellijk aankoppelen:

sudo mount -a

Is hier een foutmelding te zien, dan is er iets fout. Is er geen foutmelding, dan heb je toegang tot de schijf via /mnt/win_c. Bij de volgende opstart zal de koppeling automatisch gebeuren.