Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NTFS schijf lijkt plotseling leeg  (gelezen 5033 keer)

Offline Anno

• Lid
NTFS schijf lijkt plotseling leeg
« Gepost op: 2009/08/07, 14:20:49 »
Op mijn computer draait windows xp en Ubuntu. Onder windows gebruikte ik twee partities: een voor het os en een voor "mijn documenten". Onder ubuntu kon ik tot gisteren alle mappen in de beide ntfs partities van windows alle mappen zien. Nu is van de partitie met mijn documenten geen map meer te zien. Als ik naar de eigenschappen van die partitie ga zie ik achter inhoud: "niets" ,maar er staat ook: 49,9 GB gebruikt" en "3,3 GB vrij"Het lijkt dus niet zo te zijn dat ik die bestyanden kwijt ben.
Bij het tabblad rechten staat: "Eigenaar: root, Maptoegang: Bestanden aanmaken en verwijderen, Bestandstoegang: --- ,Groep: root, Maptoegang: Bestanden aanmaken en verwijderen, Bestandstoegang: ---, Anderen: Maptoegang: Bestanden aanmaken en verwijderen, Bestandstoegang: --- en uitvoeren - uitvoeren van bestanden toestaan.
Ik heb geen idee wat er fout gegaan is.

Re: NTFS schijf lijkt plotseling leeg
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/07, 14:22:16 »
Is windows misschien verkeerd afgesloten?
Start windows op, kijk daar of alles er nog opstaat. Sluit windows correct af en start Ubuntu terug.

Offline Anno

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/07, 14:30:39 »
Zou het probleem bij windows liggen?
Windows is inderdaad een paar dagen geleden gecrashed, maar ik dacht dat dat onder ubuntu geen problemen zou geven. Als ik het goed begrijp moet ik windows eerst opnieuw installeren, omdat ubuntu niet zelfstandig van een ntsf schijf kan lezen?
En de volgende vraag: loop ik geen risico dat een herinstallatie van windows mijn bootloader overschrijft en dat ik dan niet meer in Ubuntu kan komen?

« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/07, 14:37:21 »
Als ik het goed begrijp moet ik windows eerst opnieuw installeren

Dat heb ik niet gezegd!

Ik zeg gewoon dat ge windows best opnieuw opstart en correct afsluit.

Omdat windows is gecrashd kan Ubuntu mogelijk de partitie niet meer correct uitlezen.

Offline Anno

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/07, 14:46:14 »
Ik ben natuurlijk niet duidelijk: Als ik windows opstart krijg ik een blauw scherm met onduidelijke  foutmeldingen. Ook opstarten in de veilige modus gaat niet. Dus ging ik er van uit dat ik windows opnieuw moest installeren, maar echt veel zin heb ik er niet in, ook al omdat ik het steeds minder gebruik. Wat ik nu denk is dat een herinstallatie van windows ook noodzakelijk is om mijn bestanden weer te kunnen lezen en schrijven.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/07, 14:49:07 »
Ahzo, dat veranderd de zaak natuurlijk.

Krijgt geen foutmelding bij het opstarten van Ubuntu dat de schijf niet tegoei gekoppeld kan worden?

Probeer anders eens de schijf te af te koppelen en terug aan te koppelen. Dat kan in de bestandsverkenner aan de linkerkant. Achter een aangekoppelde schijf staat een eject-knopje.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/07, 14:50:23 »
Oei, een BSOD, dat is een probleem, staat die op dezelfde schijf als die bestanden die je terug wil?

Anders kan je inderdaad Windows gewoon even opnieuw installeren, kijken of je de bestanden kan zien, dan afsluiten en op Ubuntu terug aankoppelen.

Offline Anno

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/07, 15:02:51 »
Ahzo, dat veranderd de zaak natuurlijk.

Krijgt geen foutmelding bij het opstarten van Ubuntu dat de schijf niet tegoei gekoppeld kan worden?

Probeer anders eens de schijf te af te koppelen en terug aan te koppelen. Dat kan in de bestandsverkenner aan de linkerkant. Achter een aangekoppelde schijf staat een eject-knopje.

Ik krijg geen foutmelding bij het opstarten van Ubuntu.
IK heb de schijf ontkoppeld en daarna weer aangekoppeld. Er leek niets te veranderen. Voor de zekerheid wilde ik hem nog eens afkoppelen en toen kreeg ik een venster met "Kan Documenten niet ontkoppelen. DBus error org.gtk.Private.RemoteVolumeMonitor.Failed: An operation is already pending"

Offline Anno

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/07, 15:05:48 »
Oei, een BSOD, dat is een probleem, staat die op dezelfde schijf als die bestanden die je terug wil?

Anders kan je inderdaad Windows gewoon even opnieuw installeren, kijken of je de bestanden kan zien, dan afsluiten en op Ubuntu terug aankoppelen.

Nee het zijn gelukkig aparte partites> Maar ik ben bang voor problemen in de bootloader als ik windows opnieuw installer. Het gaat om windows xp.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/07, 15:07:39 »
Klopt, opstartlader Grub sneuvelt bij een nieuwe Windowsinstallatie. Maar Grub kun je gelukkig makkelijk weer terugzetten:
http://sites.google.com/site/computertip/grub

« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/07, 15:08:09 »

Nee het zijn gelukkig aparte partites> Maar ik ben bang voor problemen in de bootloader als ik windows opnieuw installer. Het gaat om windows xp.

Je hebt Ubuntu via Wubi geïnstaleerd? Of gewoon dual-boot?

Offline Anno

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/07, 15:13:08 »

Je hebt Ubuntu via Wubi geïnstaleerd? Of gewoon dual-boot?
Dual boot. Inmiddels heb ik van Pjotr begrepen dat grub gemakkelijk opnieuw te installeren is.

Offline Anno

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/07, 19:51:50 »
Ik heb Windows opnieuw geinstalleerd en grub hersteld. In Windows kan ik de partitie met mijn documenten wel zien en de bestanden gebruiken, maar in ubuntu lijkt die partitie nog steeds leeg.  ??? In ubuntu is er dus niets veranderd.  :evil:
Wat kan er dan aan de hand zijn?

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/07, 20:38:43 »
Kijk eens in de fstab, misschien staat er hier iets fout.
Daar heb ik voor de ntfs partities dit staan:
/dev/sdc6                                  /media/sdc6          ntfs         defaults                                    0  0 
sdc6 zal voor jouw anders zijn.

Dit kun je vergelijken met gparted(even installeren), hier kun je meer info zien over de partities.

Offline Anno

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/07, 21:37:42 »
Ik wist niet waar ik fstab kon vinden, maar met de opdracht zoeken naar heb ik twee bestanden gevonden die letterlijk fstab heten. De tweede leek mij een voorbeeld in de eerste staat alleen het volgende, en dat heeft volgens mij niets met de betreffende schijf te maken, die "Documenten" heet.:

"# /etc/fstab: static file system information.
#
#  -- This file has been automaticly generated by ntfs-config --
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>

proc /proc proc defaults 0 0
# Entry for /dev/sdb1 :
UUID=8ad62a07-290d-40b9-94cc-34b0e5aae6fb / ext3 relatime,errors=remount-ro 0 1
# Entry for /dev/sdb5 :
UUID=070ec5b2-8835-4e32-943d-00f1d6bcea04 none swap sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0"

Offline Anno

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/07, 21:48:44 »
In gparted staat onder informatie o.a. dat de partitie niet is aangekoppeld. Je geloofd het niet. Ik heb in bestandsbeheer gekeken om te zien naar het aankoppel symbooltje. Dat was er niet. Ik klikte op de schijf; hij werd gekoppeld en ik kan alles weer vinden. Kan je zien wat een digibeet ik nog ben  :). Wat is er gebeurd? Ik was naar windows teruggegaan, bedacht dat ik van "Documenten" nog geen gedeelde schijf had gemaakt, de schijf gedeeld en toen weer naar ubuntu in de verwachting, dat ik hem nu zou zien, niet dus. Ik denk dat er een soort van vertraging is geweest, want toen ik na die blik in gparted nog eens op de schijf klikte ging hij open. Uiteindelijk is het toch gelukt  ;)
Allemaal erg bedankt voor de hulp. Opgelostwat mij betreft.