Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rechten veranderen  (gelezen 2586 keer)

Offline Sophia

• Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
rechten veranderen
« Gepost op: 2009/07/21, 17:52:21 »
Kijk, dit is nu het grote probleem dat ik met Linux heb: het geklier met rechten. Nu heb ik al mijn bestanden op usb-stick en die wil ik in mijn nieuwe laptop proppen, maar die rechten he ... Ik heb geen toegang tot de bestanden, alleen om ze te openen.

Op mijn ouwe laptop had ik iets gedaan met die rechten, waardoor het opgelost was. Volgens mij had ik de root geactiveerd, maar dat wordt afgeraden. Is er ook nog een andere manier om voor eens en voor altijd van dat gedoe met rechten af te zijn? Veel dank daarvoor!!!!

Offline jan11000

• Lid
Re: rechten veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/21, 18:13:42 »
Je mag gewoon root gebruiken, maar dan via het opstarten van 1 programma die als root werkt. Dan als je hem niet meer nodig hebt direct het programma afsluiten en op normale manier gebruiken.
Met de wachtwoord in ubuntu is net goed, is veiliger, minder last van virussen en spyware, dus eigenlijk is dit een zo moeten werken.

Rechten veranderen:
"gksudo nautilus" starten dmv icoon maken of in terminal(ik heb een icoon gemaakt).
Dan muis op files houden en dan rechter toets, bij eigenschappen kan je de rechten wijzigen.

Indien bovenstaande niet werkt(wat ik soms heb) dan dmv "sudo endeauvour2" , muis op files(map) dan rechtertoets, dan change permissions en change owner, dit dus wijzigen.(endeauvour2 wel even installeren).

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/21, 18:19:44 »
Eh Jan .... je praat met een leek  =D =D =D! Ik snap er helemaal niks van!
Kun je het even op z'n leeks uitleggen? Bedoel je dat ik even root mag worden om de rechten te veranderen, maar dan niet meer?

Maar ik had het vroeger opgelost, dus dat kan wel! Alleen weet ik niet meer hoe ik dat had gedaan ...

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/21, 18:24:41 »
Als het niet werkt zoals jan 11000 zegt dan kan je ook via de Alt+F2  en gksudo nautilus (intikken) en hierna word je wachtwoord gevraagd en dan kiezen voor je usb, dan rechtsklikken op de button linksboven. zie afbeelding 1(muiscursor) en dan kiezen voor properties (eigenschappen) Zie afbeelding 2. Daar kan je dan de rechten aanpassen. (Dit doe je dus als root)

« Laatst bewerkt op: 2009/07/21, 18:45:43 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/21, 18:33:28 »
Sorry Heir, ik vind het heel aardig van je dat je probeert te helpen en met foto's ook nog, maar dit kan ik gewoon niet volgen! Als ik ALT + F2 druk, moet ik iets invullen, maar ik weet niet wát. Als ik mijn wachtwoord dan maar geef, is dat niet goed. Dit is veel te ingewikkeld allemaal!

Ik moet toch gewoon de rechten hebben over mijn eigen computer?? Soms moet ik cd's kopiéren voor cursisten, omdat ze niet alle spullen zelf kunnen kopen en dan krijg ik die cd-inhoud niet meer uit de pc (moet het eerst op de pc zetten, omdat vanwege die rechten. de laptop maar één station heeft)

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/21, 18:41:56 »
Sophia, als je Alt+F2 drukt dan kom je in een venster waarin je het volgende moet intikken:  gksudo nautilus
Daarna opent een venster waarin naar je wachtwoord word gevraagd (zelfde als waarmee je inlogd dus)

Daarna kom je in je file manager die nu met root rechten geopend is. Dan volg je mijn aanwijzingen hierboven. Zo zou het moeten gaan.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Tom

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/21, 19:11:35 »
Systeem - Beheer - Gebruikers en groepen

Klik op uw gebruikersnaam

Klik op de knop "Ontgrendelen"

knop Eigenschappen - tabblad Gebruikersrechten

en zet overal een vinkje, waar er nog geen staat.
Misschien een domme vraag maar heeft U dit ook al gedaan na de Installatie van Uw ubuntu ?.

« Laatst bewerkt op: 2009/07/21, 19:14:04 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/22, 11:12:50 »
Bedankt mevrouw Wanda, ik heb dat als eerste gedaan, want dat is makkelijk:-), kan ik zelfs. Dat had ik nog niet gedaan idd, kende die optie nog niet! Ik mag nu alles en de root mag 'lekker' niks =D (zo stond'ie ingesteld en ik heb dat maar niet veranderd).

Zo nu de sudo in, heir, ik laat zo wel weten of het is gelukt. O chips, ik heb mijn usb-stick thuis liggen. Dat wordt dus of later of morgen, maar ik laat beslist weten of het gelukt is!!! Alvast bedankt voor de hulp, dit forum is echt fantastisch.

Binnenkort moet ik eens die lessen in de documentatie over de terminal eens even doornemen, zodat ik daar wat mee kan.

Ik heb Edubuntu er toch maar op gezet, want dat wilde ik altijd al en dit is een supergrote computer, dus dan kan het. :) Alle icoontjes zijn heel anders nu en het ziet er veel gezelliger uit. Ben heel tevreden! Binnenkort eens gaan ontdekken wat ik nu allemaal heb.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/22, 11:20:14 door Sophia »