Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost door herinstallatie: Alleen nog terminal op de monitor  (gelezen 1671 keer)

Offline Jakke5

• Lid
Beste bollebozen

Na een poging om via synaptic alles wat er al geïnstalleerd was van Java te wissen blijf ik over met een foutmelding en een monitor die alleen nog over het hele scherm weergeeft wat normaal in de terminal verschijnt met schijnbaar dezelfde functionaliteit. Alleen ben ik daar niets mee want ik kan er niet mee overweg, ik  ken de syntax en de functie van de commando's niet, behalve cd of mv enz. maar met het bestandssysteem kan ik niet goed overweg.
Bij de opstart verschijnt de opstartbalk normaal maar de vraag naar de gebruiker en het paswoord in het terminalformaat. Heb ook geen internet meer, niets :'(. Dit schrijf ik op een windows-pc. >:(

Hoe krijg ik mijn pc terug normaal draaiende

P.S. De precieze foutmelding weet ik niet meer maar ze betrof een onderdeel (van Java?) dat niet kon gewist worden met een foutreturn 1. Daarna kwam hij in een loop terecht.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/20, 23:52:54 door Jakke5 »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Alleen nog terminal op de monitor
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/16, 22:46:42 »
Na een poging om via synaptic alles wat er al geïnstalleerd was van Java te wissen

???? Waarom in G*dsnaam wil je alles van Java wissen?

Ik vrees overigens dat je systeem voorgoed verpest is. Opnieuw installeren geblazen, dus...

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/17, 09:56:49 »
Omdat alle pogingen om java te installeren op niets uitliepen.
Ik had de wiki JavaUpdate gevolgd maar stootte op een blijkbaar onoverkomelijk probleem. (cfr. mijn topic Java installeren).
Tevoren had ik al geprobeerd te kijken naar de ev. geïnstalleerde versie van java. Geen resultaat. Dus dacht ik: als ik er nu es alles afgooi en opnieuw begin? Dat is nu blijkbaar gebeurd, maar dan wel een ietsje teveel "alles".
Wat kan ik doen om
1ste mijn persoonlijke mappen, instellingen enz. niet verloren te laten gaan?
2de de instellingen van thunderbird(sites) en firefox + e-mails + adressen enz. niet verloren te laten gaan?
Zit dat allemaal in de home-map?
Dank bij voorbaat

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/17, 10:07:45 »
Al je instellingen zitten inderdaad in de /home map.

* Kopieer via de live CD je home directory naar een ext3 geformatteerde USB schijf met het commando

rsync -av <home directory>  <usbschijf>

waarbij je uiteraard de juiste padnamen invult waar <home directory> en <usbschijf> staat.

Wellicht moet je vooraf  je harde schijf met het kapotte systeem aankoppelen. Kan via de terminal, maar ook door klikken in het linkerpaneel van een nautilus venster. De schijf zal dan onder /media gemount worden in een directory met een bepaalde naam. Je <home directory> zal dan iets worden als

"/media/160 GB volume/home"

Je USB iets als

"/media/USB/home"

* nu kan je een verse installatie doen. De gemakkelijkste manier is om éérst de partitie van je kapotte systeem en de bijhorende swap te verwijderen, zodat er niet toegewezen vrije ruimte ontstaat. Dan start je de installatie. Het installatieprogramma zal automatisch die vrije ruimte herpartitioneren en formatteren, en de correcte aankoppelingen maken.

* Dan kopieer je je home terug

rsync -av <usbschijf>  <nieuwe home>

Wat dan nog rest, is eventuele programma's die niet standaard geïnstalleerd zijn, zelf nog installeren.

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/17, 10:42:05 »
Wel bedankt voor de snelle reactie. Ik laat weten hoe het allemaal loopt.

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/17, 23:17:23 »
Hoe krijg ik rechten op de home-map? Bij gebruik van het commando rsync -av worden nml. een aantal bestanden niet gecopieerd.
Aankoppelen was niet nodig. En hoe verwijder ik een partitie zonder andere partities te wissen?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/17, 23:49:52 door Jakke5 »

« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/17, 23:56:17 »
Heb je sudo voor je commando gezet?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/18, 10:18:45 »
Heb copy uitgevoerd met bestandsbeheer vanaf de live-cd met het gekende gevolg. Om met de terminal te kunnen copiëren moet ik het juiste pad kunnen bepalen op de usb-schijf, maar als ik werk vanaf de live-cd wordt de toegang  tot de usb mij geweigerd. Het vervelende is dat bestandsbeheer en het terminal-commando <ls> niet dezelfde namen hanteren. Ook vervelend is dat het pad vanaf de live-cd anders is dan vanaf de terminal van het kapotte systeem.

Misschien een dwaze gedachte: ik vraag me af of ik wel heel de boel moet opnieuw installeren. Het systeem op zich werkt, want de terminal werkt, ik kan overal bij (maar heb vreselijke moeite met het bestandssysteem). Ik heb zo een vermoeden dat er alleen een deel toepassingen gewist zijn ...en dat die dan "gewoon" terug geplaatst kunnen worden.

« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/18, 11:05:42 »
Een nieuwe installatie kost je ongeveer 15 min, tunen en wat extra pakketten 15min - 45 min. Dat is natuurlijk heel snel gedaan. Wel eerst een backup maken van je gegevens.

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/18, 18:48:46 »
Dank je wel Gijsbert. Blijkbaar is jouw PC zoveel sneller dan de mijne, en ben jij zoveel knapper dan ik. Bij mij duurt een herinstallatie daaagen omdat ik nog steeds niet precies weet wat waarvoor dient, ondanks alle wiki's waarvan ik al een hele bib heb geprint en ... gelezen en getracht te ontcijferen wat het allemaal betekent en net niet te vinden wat ik zoek(omdat ik in de verkeerde richting zoek?). Nu geef ik weer de indruk ontevreden te zijn. Die indruk is verkeerd. Ik ben zéér gelukkig met Ubuntu. Nu schrijf ik op een Vista-machine, zoveel nieuwer en krachtiger dan mijn pceetje maar oooo zooo sloom en omslachtig met een scherm dat al vol staat voor je begint enz. enz.

Om terug te komen op mijn probleem: ik wil een kopie maken van de home-map. Als ik mijn systeem opstart met (wat er overblijft van) mijn systeem met naam en paswoord in een soort terminalscherm krijg ik geen toegang tot de USB. Als ik opstart met de live-cd Ikan ik wél met bestandsbeheer de home-map kopiëren naar de USB-schijf maar dan worden een aantal bestanden niet gekopieerd. Is het dan zo dwaas te denken aan een andere oplossing dan een volledige her-installatie?

Citaat
Dat kan je alleen hebben als je zeer domme en niet-standaard dingen doet.
Dat is een zinnetje uit de draad "Recovery Ubuntu" vanwege Vanadium. Dank je wel, Vanadium, dat is erg bemoedigend, mij is het al 3 keer gelukt om het systeem naar de verdoemenis te helpen. Het probleem is dat ik niet weet wanneer iets "zeer dom" of "niet standaard" is, en dat is het geval voor veel mensen denk ik.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/18, 19:14:25 »
Je home directory moet je wel degelijk met rsync -av kopiëren, niet met bestandsbeheer.

Citaat
bestandsbeheer en het terminal-commando <ls> niet dezelfde namen hanteren
Dat doen ze wel. Bekijk het eens goed.

Om in de terminal padnamen te schrijven, gebruik de tab toets om de bestandsnaam automatisch aan te vullen. Stel, je wil /home/Jakke5/Documenten invullen. Aan de terminal, type (waar ik <tab> schrijf duw je op de tab toets)

rsync -av /ho<tab>

het systeem vult automatisch aan

rsync -av /home/

dan ga je verder

rsync -av /home/Ja<tab>

enz.

Citaat
Dat kan je alleen hebben als je zeer domme en niet-standaard dingen doet.
Ik had niet de bedoeling te beledigen als het je overkomt dat jou systeem nu wel naar de verdoemenis is geholpen. Ik kan mij echter niet voorstellen hoe je dat doet. Zodra je gewoon met je systeem werkt en synaptic gebruikt om programma's te installeren, kan je denk ik moeilijk iets kapot krijgen buiten je eigen account. Waag je je aan sudo

Misschien moet je niet geheel de home directory kopiëren. Zorg gewoon dat je eigen bestanden (data, documenten, ..) veilig gekopieerd zijn naar een externe schijf, en doe dan een standaard installatie. Later, als je meer ervaring hebt (ondermeer met de commandolijn), kan je meer gesofisticeerde dingen gaan doen.

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/18, 19:25:22 »
Nu ben ik al uuuren kwijt aan de oplossing van de vraag: hoe krijg ik mijn home gekopieerd?
Het is toch wel verwarrend allemaal.
Gestart met de live-cd. In de terminal vind ik wel een home-map maar dat is blijkbaar een andere dan die op de hd.
Ik vind daar ook een map media, met als enige deelmap de usb-schijf (waarvan ik de inhoud wel kan zien).
Maar als ik dan het bestandsbeheer open, krijg ik heel andere toestanden. Daar vind ik de twee partities van de hd (systeem en home) én de usb-schijf. Dus geen probleem? Jawel, want niet alle bestanden van de home-partitie kunnen gekopieerd worden met bestandsbeheer.

Als ik in de terminal het commando (sudo) rsync gebruik om de home-map te kopiëren dan krijg ik eerst de melding:
building file list ... rsync: readlink "home/ubuntu/.gvfs" failed: Permission denied.
Dan begint het kopiëren toch met als afsluiter:
rsync error: some files could not be transferred(code23) at main.c(977)[sender=2.6.9]
Wat een geluk dat ik dat allemaal begrijp !!!
Alle gekheid op een stokje: ik denk dat het niet gaat over de home-map die ik wil kopiëren, wel over de home-map van de live-cd. Ben ik ook daarin mis?
Wat kan ik doen om mijn bloedeigen home-map helemaal te kopiëren?

« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/18, 19:32:18 »
Dank je wel Gijsbert. Blijkbaar is jouw PC zoveel sneller dan de mijne, en ben jij zoveel knapper dan ik. Bij mij duurt een herinstallatie daaagen omdat ik nog steeds niet precies weet wat waarvoor dient, ondanks alle wiki's waarvan ik al een hele bib heb geprint en ... gelezen en getracht te ontcijferen wat het allemaal betekent en net niet te vinden wat ik zoek(omdat ik in de verkeerde richting zoek?). Nu geef ik weer de indruk ontevreden te zijn. Die indruk is verkeerd. Ik ben zéér gelukkig met Ubuntu. Nu schrijf ik op een Vista-machine, zoveel nieuwer en krachtiger dan mijn pceetje maar oooo zooo sloom en omslachtig met een scherm dat al vol staat voor je begint enz. enz.
Ik weet niet of mijn PC zoveel sneller is.Dual Core processor 2,2 Ghz en 2GB geheugen.  Als je Vista draait kan het niet de eerste de beste PC zijn, anders draait Vista er niet op.Een P4 processor met 512MB geheugen voldoet al heel goed voor Ubuntu.
Ik heb het ook geleerd met vallen en opstaan, dus knapper ???
De terminal komt op iemand die net begint, "eng over". Het is echter wel een sterk stuk gereedschap. Als je toch al een partitie hebt voor Ubuntu kan er weinig misgaan.
Volg de link die Pjotr al eerder opgaf en ook wat Vanadium boven beschrijft. Als je twijfelt, post dan eerst hier. Ik zie net dat je eerder hebt gepost, als je geen sudo voor je commando zet dan heb je geen rechten om bepaalde bestanden te kopiëren. Als je dit in de terminal typt gksudo nautilus werk je met nautilus met root rechten.  Je moet wel eerst naar je harde schijf navigeren, anders probeer je inderdaad de home map van de cd te kopiëren.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/18, 19:47:04 door Gijsbert »

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/18, 19:55:56 »
Citaat
Dual Core processor 2,2 Ghz en 2GB geheugen.
. Dat is de Vista-machine waarop ik nu helaas moet beroep doen. M'n eigen pceetje met alleen Ubuntu is i.d.d. T4 met ong. 700 Mb intern geheugen. Zoveel sneller, eenvoudiger, voor de hand liggend allemaal dan de Vista.

M'n probleem is ontstaan toen ik java probeerde te installeren (kijken welke versie er opstond gaf geen resultaat, dus dacht ik: "java staat er niet op". Dan maar installeren met synaptic. Dat mislukte, ik weet niet meer wat er precies misging. Dan maar een wiki volgen, ik heb ze toch niet voor niets afgedrukt. Dat liep ook mis, waarom weet ik niet. Toen dacht ik:"als ik er alles van java afgooi , en terug installeer met synaptic..." En nu zit ik in zak en as mijn zonden te bewenen :'( :'( :'(