Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: recovery ubuntu ism windows vista  (gelezen 1524 keer)

Offline MRIG

• Lid
    • Ger Siemerink
recovery ubuntu ism windows vista
« Gepost op: 2009/07/18, 13:58:44 »
Wie wil mij is uitleggen of en hoe ik een recovery CD kan branden voor Ubuntu.
Ik heb naast Vista dual Ubuntu 9.04 geïnstalleerd op mij Asus laptop.
Voor Vista heb ik een standaard recovery DVD bij de aanschaf ontvangen.
Eerdere ervaringen van mij met (K)Ubuntu gaven soms problemen zodat ik alles herinstalleerde met Wubi.

Hoe kan ik een opstart CD branden zodat bij een vastloper in Ubuntu ik terug kan naar een punt,
waar ik een aantal dingen naar eigen smaak al gewijzigd heb.
In feite dus een herstelpunt (windows kreet) maar dan wel vanaf CD zonder dat Windows wordt aangetast.
Mijn harde schijf heb ik opgedeeld in een stuk voor Windows, Ubuntu en wat Data.

Ik heb intussen via http://ubuntu-rescue-remix.org een poging gedaan.
Na het downloaden, installeren en branden van een CD heb ik een opstart gemaakt met de CD.
Echter ( weinig kennis van mij kant) ik begreep de kreten niet en was bang Windows kwijt te raken
en ben toen gestopt.

Minder belangrijk maar een andere vraag is of  het ook mogelijk is dat ik de (Wubi) standaard opstart keuze
kan wijzigen in Ubuntu en als ik niet binnen x seconden reageer hij dan automatisch doorstart in Ubuntu.

Alvast dank voor reacties!

Re: recovery ubuntu ism windows vista
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/18, 14:37:41 »
Ubuntu werkt anders dan Windows, en een echte vastloper heb ik nog nooit gehad.
Als je van je home een backup maakt, hierin staan nl. ook al je persoonlijke instellingen.
Dan hoef je alleen Ubuntu opnieuw te installeren en programma's die standaard niet geïnstalleerd zijn opnieuw  installeren. Als je een aparte home partitie hebt hoef je alleen Ubuntu opnieuw te installeren. Ubuntu-rescue-remix is bedoelt als er bestanden gewist zijn om deze alsnog te redden.Dus niet als backup. De opstartvolgorde kan je veranderen met startupmanager zit in Synaptic.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/18, 19:55:18 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/18, 14:57:12 »
Mijn recovery CD is gewoon de Ubuntu live installatie CD. Van mijn eigen documenten heb ik steeds een zeer goede en actuele reservekopie. Van mijn besturingssysteem en instellingen heb ik niets van backup: er is namelijk de installatie CD, en elk half jaar komt er een nieuwe uit en moet de ouwe weggegooid worden.

Ik doe niet de moeite om "herstelpunten" te maken. De instellingen zijn gemakkelijk weer te hernemen in geval van een nieuwe installatie.

Ik heb het nooit voorgehad (nu twee jaar full time Ubuntu gebruiker) dat mijn systeem verknoeid was. Dat kan je alleen hebben als je zeer domme en niet-standaard dingen doet. Telkens bij een nieuwe Ubuntu versie doe ik een volledig nieuwe installatie: herpartitioneren, herformatteren, alles nieuw. De naakte installatie duurt zowat 40 minuten, en na een uurtje heb ik alweer voor 95% alles voor elkaar. Alleen voor de dingen die ik minder nodig heb merk ik dan mogelijk een paar weken later "o ja, dat heb ik ondertussen nog niet geïnstalleerd".

Je tweede aparte vraag had je beter in een apart draadje gestoken voor de overzichtelijkheid (en voor de andere mensen). Aarzel niet. Vragen staat vrij!

Druk op Alt+F2. Type nu het commando "gksudo gedit /boot/grub/menu.lst. Type nu je gewone login paswoord. Dat is om te bewijzen dat jij het nog steeds bent aan het toetsenbord: je krijgt nu namelijk tijdelijk de bevoegdheid van systeembeheerder. Werk zeer zorgvuldig dat je dit bestand niet corrupt maakt.

Zoek nu de regel "default      0" op. Ik vermoed dat er bij jou een ander getal staat. Staat er bij jou een ander getal, verander dat dan naar 0. Dan wordt standaard de bovenste keuze van het menu gestart. "1" staat voor de tweede keuze, enz. (programmeurs tellen nogal vakk vanaf 0 i.p.v. vanaf 1).

Om nu na een bepaalde tijd door te starten als je geen keuze gemaakt hebt, stel je de timeout waarde in. Zoek de regel "timeout      3". Die 3 staat er bij mij en betekent dat na 3 seconden automatisch de defaultkeuze opgestart wordt.

Bewaar nu en sluit de editor (gedit) af.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/18, 15:01:01 door vanadium »

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/18, 15:12:58 »
... .. . . .
Je tweede aparte vraag had je beter in een apart draadje gestoken voor de overzichtelijkheid (en voor de andere mensen). Aarzel niet. Vragen staat vrij!

Druk op Alt+F2. Type nu het commando "gksudo gedit /boot/grub/menu.lst. Type nu je gewone login paswoord. Dat is om te bewijzen dat jij het nog steeds bent aan het toetsenbord: je krijgt nu namelijk tijdelijk de bevoegdheid van systeembeheerder. Werk zeer zorgvuldig dat je dit bestand niet corrupt maakt.

Zoek nu de regel "default      0" op. Ik vermoed dat er bij jou een ander getal staat. Staat er bij jou een ander getal, verander dat dan naar 0. Dan wordt standaard de bovenste keuze van het menu gestart. "1" staat voor de tweede keuze, enz. (programmeurs tellen nogal vakk vanaf 0 i.p.v. vanaf 1).

Om nu na een bepaalde tijd door te starten als je geen keuze gemaakt hebt, stel je de timeout waarde in. Zoek de regel "timeout      3". Die 3 staat er bij mij en betekent dat na 3 seconden automatisch de defaultkeuze opgestart wordt.

Bewaar nu en sluit de editor (gedit) af.

Ik heb geen ervaring met Wubi, maar ik heb begrepen dat een installatie via Wubi gebruik maakt van de Windows-bootloader en niet van Grub. Als dat klopt, dan komt de topic-starter hiermee wellicht in verwarring.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT

"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/18, 16:37:01 »
Waarom niet een volledige backup?
met partimage maak je simpel van een partitie een image voor CD en/of DVD.
Maar nodig is het niet, zoals Gijsbert al schreef.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline MRIG

• Lid
    • Ger Siemerink
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/18, 17:36:09 »
Schrijvers mijn dank(!) voor jullie reacties.

M.b.t. het vastlopen. Ik heb het nu al een paar keer gehad dat Ubuntu zegt doei.
En dat zal echt wel aan mij hebben gelegen. Van fouten leer je.
Het liep vast bij een opstarten. Het beeld is dan grotendeels zwart met gekleurde strepen bovenaan het beeld.
Voorzover ik het bedenken kan dus iets met beeldschermadapter.

De backup zal ik maken. Verder loopt e.e.a. beter dan in het verleden. In de voorgaande versie was de atheros wireless driver een crime.
In versie 9.04 loopt het goed. Complimenten aan de Ubuntu ontwikkelaars.

Wat betreft het opstarten. Met dat antwoord zoek ik nu nog even verder op mijn laptop

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/18, 17:48:19 »
Citaat
Het liep vast bij een opstarten. Het beeld is dan grotendeels zwart met gekleurde strepen bovenaan het beeld.

Dit is normaal. Maak je er maar niet druk over.

Nog vee succes toegewenst.

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/18, 17:59:55 »
Citaat

Dit is normaal. Maak je er maar niet druk over.

Nog vee succes toegewenst.

Bedoel je dat MRIG hier maar mee moet leren leven? ???
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT

"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline MRIG

• Lid
    • Ger Siemerink
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/18, 19:06:06 »
beste,

Na de ...Druk op Alt+F2. Type nu het commando "gksudo gedit /boot/grub/menu.lst...
heb ik een kopie als txt bestand opgeslagen. Zie de bijlage.

Heb ik het goed als ik hierin  wat moet wijzigen bij rootnoverify: (geen controle in de root???)
moet ik de waarden (hd0,0) omwisselen???

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title      Windows Vista (loader)
rootnoverify   (hd0,0)
savedefault
chainloader   +1

# on /dev/sda2
rootnoverify   (hd0,1)
savedefault
chainloader   +1

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/18, 19:41:13 »
Nee, ik bedoel dat scherm, niet het hangen.

« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/18, 20:08:53 »
beste,

Na de ...Druk op Alt+F2. Type nu het commando "gksudo gedit /boot/grub/menu.lst...
heb ik een kopie als txt bestand opgeslagen. Zie de bijlage.

Heb ik het goed als ik hierin  wat moet wijzigen bij rootnoverify: (geen controle in de root???)
moet ik de waarden (hd0,0) omwisselen???

# on /dev/sda1
rootnoverify   (hd0,0)
savedefault
chainloader   +1

# on /dev/sda2
rootnoverify   (hd0,1)
savedefault
chainloader   +1

De waarde (hd0,0) is om Vista op te starten, de waarde (0,1) zal voor Wubi zijn.
Als je twee omwisselt zal in je menu Wubi als eerste gestart worden.
Gelet op het eerste stukje root      ()/ubuntu/disks bij mij staat er geen root meer maar uuid      1453c09f-6c95-4fc3-bfb9-5bf1e9764b07. Voorheen stond root er wel in met bijv de vermelding (hd0,0).
root no verify ==> root wordt niet geverifeerd. Dit omdat je een Wubi hebt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.