Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partities samenvoegen.  (gelezen 1939 keer)

Partities samenvoegen.
« Gepost op: 2006/10/25, 21:25:06 »
Mijn Ubuntu staat achteraan op mijn harde schijf, voorafgegaan aan een swap-partitie.

Ik krijg ruimtegebrek, en heb *voor*  de swap nog een ext3-partitie gecreeerd.

De volgorde is dus XP-Ext3-Swap-Ext3

Maar nu: hoe voeg ik deze twee Ext3-partities samen? Of hoe verplaats ik een deel van mijn homedirectory (bv alleen mijn digitale foto's) naar de nieuwe partitie, die ik trouwens niet kan benaderen onder Ubuntu. Moet ik die mounten? Heb ik al geprobeerd onder schijfbeheer, zonder succes.

wr19026

• Gast
Partities samenvoegen.
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/25, 22:15:26 »
Misschien dat je dit met gparted kan doen?

Offline Soul-Sing

• Lid
Partities samenvoegen.
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/25, 22:56:36 »
ik zou altijd de gparted iso downloaden en branden. het komt altijd een keer van pas. :)

Partities samenvoegen.
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/26, 07:12:45 »
Ik heb al met gparted ge-experimenteerd vanaf de live-cd, maar het lukt me niet om een partitie te verschuiven of samen te voegen. Ook met Partition Magic lukt het me niet.
Ik zal op een of andere manier de twee ext3-partities en de swap partitie moeten wissen, daar *een* geheel van maken en dan opnieuw indelen?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Partities samenvoegen.
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/26, 11:20:06 »
Hoe dan ook, ik raad je aan om de tip van Leoquant op te volgen: gebruik hiervoor de LiveCD van Gparted zelf (recentere versie en uitgebreidere functies dan Gparted op de LiveCD van Ubuntu). Haal 'm hier: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Kijk uit met Partition Magic: die kan niet goed omgaan met Linuxpartities. Ik (maar niet alleen ik) heb daar zelf ook akelige ervaringen mee gehad, zodat PM met een grote zwaai in de prullenbak is beland.

Let op: Gparted werkt op enkele punten wat anders dan PM:

- Als je een logische partitie wil aanmaken, dan moet je eerst alle restruimte omzetten in extended (afzonderlijke handeling). Daarna pas kun je de extended ruimte verdelen in logische partities.

- Verder moet de primaire, actieve partitie (Windows?) een startvlag krijgen (boot flag).

Groet, Pjotr.

Partities samenvoegen.
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/26, 18:55:44 »
Ik heb gparted gedownload en gedraaid; ik kon echter geen partities samenvoegen.

Ik heb nu een deel van mijn data naar de nieuwe partitie verplaatst; dit was wat gepuzzel om dat ik aanvankelijk geen rechten had op deze nieuwe partitie (geen baas in mijn eigen PC! :-)

Opgelost (na wat gezoek) met in terminalvenster   in te voeren, en in Nautilus rechts te klikken op de nieuwe partitie en vervolgens de 'rechten' te wijzigen.

Bedankt voor jullie idee

Partities samenvoegen.
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/27, 18:17:53 »
Citaat van: R Smit
Ik heb gparted gedownload en gedraaid; ik kon echter geen partities samenvoegen.

Ik heb nu een deel van mijn data naar de nieuwe partitie verplaatst; dit was wat gepuzzel om dat ik aanvankelijk geen rechten had op deze nieuwe partitie (geen baas in mijn eigen PC! :-)

Opgelost (na wat gezoek) met in terminalvenster   in te voeren, en in Nautilus rechts te klikken op de nieuwe partitie en vervolgens de 'rechten' te wijzigen.

Bedankt voor jullie idee