Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kaartlezer voor identiteitskaart...  (gelezen 10894 keer)

Kaartlezer voor identiteitskaart...
« Gepost op: 2009/06/05, 06:45:20 »
Gisteren heb ik een kaartlezer aangeschaft voor het lezen van mijn electronische identiteitskaart, met als doel mijn belastingsaangifte online in te vullen.
Specificatie van het toestelletje : ACR38U - Belgian eID Card Reader.
Zou moeten werken onder Linux, Mac en Windows... Doch, kan wel de juiste driver downloaden, maar dan komt een bericht dat de browser niet ondersteund word.
Ben dan maar naar onze Gemeentedienst gegaan en daar hebben ze online mijn belastingsaangifte geregeld ( Was zitdag )
Het is eigenlijk God-Geklaagd, bij Windows met hun nieuwe browser ( Bing ) werkt het niet.
Mac, download de juiste driver en installeerd hem, doch zelde probleem, kan niet inloggen met identiteitskaart, browserprobleem en ik werk met Firefox.
Linux, is terug ander probleem... zijn driver-downloads voor Ubuntu 7.10, openSUSE " Professional ? ) en Fedora 10 als ik me niet vergis.
NU mijn vraag, zijn er ( Belgische ) mensen ( Want er is een verschil natuurlijk buiten Nederland ) op het Forum wie het lukte online met hun Card Reader te werken om hun belastingsaangifte in te vullen, zoja, waar haal ik de juiste driver. Of zitten ze in de pakketen ?
Graag jullie advies, want ik denk dat de kaartlezer een koopje is geweest waar ik niets kan mee doen, op geen enkel systeem. En ik heb de drie lopen, zowel Linux, Mac of Microsoft.   ???
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Freddy

Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Re: Kaartlezer voor identiteitskaart...
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/05, 09:33:41 »
Ik heb deze werkende onder 8.04 zonder problemen, heb hiervoor deze wiki gevolgd: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlEid
Ik weet niet of de cardreader hiermee aan te praat te krijgen is onder 9.04 maar je kunt best eens verder zoeken hier op het forum want er zijn al aardig wat topics over gestart.
Succes
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website https://jefdamen.wordpress.com/ubuntu/
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/05, 11:00:42 »
Ik heb deze werkende onder 8.04 zonder problemen, heb hiervoor deze wiki gevolgd: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlEid
Ik weet niet of de cardreader hiermee aan te praat te krijgen is onder 9.04 maar je kunt best eens verder zoeken hier op het forum want er zijn al aardig wat topics over gestart.
Succes
Bedankt voor uw reactie, ga het uitproberen.
Heb uw link in mijn browser geplaatst.
Groetjes,
Freddy

« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/06, 20:46:18 »
Is gelukt... Op EEN systeem, Mac OS X.
Daar is de Card Reader herkend en de goede driver gedownload. Werkt prima en zonder probleem.
Puntje bij voor apple, op de andere systemen lukte het niet perfect, wel spijtig.
Groetjes, en prettig weekend,
Freddy

« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/06, 20:48:24 »
Dat geeft aan wat voor bedrijf er achter deze software zit. Toen ik het op mijn computer installeerde om te testen, startte mijn computer niet meer goed op.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/07, 01:28:24 »
Waarvoor heb je een electronische identiteitskaart nodig  ??? ik ben zeker al te lang weg. Ik kan me wel herinneren dat ze ook een identiteitskaart wilden invoeren in Nederland of dat gebeurd is weet ik niet in Belgie kent men al lang een identiteitskaart.Ik zie eigenlijk het nut niet als je ook je paspoort kan gebruiken voor legitimatie of mis ik iets ?

Ps: Het is eigenlijk een Offtopic vraag.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/07, 05:30:18 door John 50 »

Offline avanca

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/07, 15:13:43 »
De kaarlezer werkt hier uitstekened met Ubuntu 9.04 en Firefox, alsook in Windows Vista met IE8. Wel de handleiding gevolgd zoals hierboven vermeld.

Mvg

« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/07, 20:06:18 »
De kaarlezer werkt hier uitstekened met Ubuntu 9.04 en Firefox, alsook in Windows Vista met IE8. Wel de handleiding gevolgd zoals hierboven vermeld.

Mvg
Heb ik ook gedaan, heb geen succes gehad dan.
Zal het even laten uitproberen door een vriend die programmeur geweest is. Hoop dat hij het fixt.
Groetjes,
Freddy

« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/07, 20:08:35 »
Dat geeft aan wat voor bedrijf er achter deze software zit. Toen ik het op mijn computer installeerde om te testen, startte mijn computer niet meer goed op.
T'ja, daar ga ik nu even niet op in. Ik werk met verschillende systemen en op de Mac had ik geen probleem, met Windows en Linux wel.
Zo is het, wel spijtig, maar weinig aan te veranderen op het moment.
Groet,
Freddy

« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/07, 20:13:06 »
Waarvoor heb je een electronische identiteitskaart nodig  ??? ik ben zeker al te lang weg. Ik kan me wel herinneren dat ze ook een identiteitskaart wilden invoeren in Nederland of dat gebeurd is weet ik niet in Belgie kent men al lang een identiteitskaart.Ik zie eigenlijk het nut niet als je ook je paspoort kan gebruiken voor legitimatie of mis ik iets ?

Ps: Het is eigenlijk een Offtopic vraag.
Ik vul mijn belastingsaangifte on-line in, daarvoor moet ik inloggen op de Federale Overheid en me identificiëren, door middel van mijn identiteitskaart of een Token.
Veel zaken op de Gemeente, bvb, papieren online aanvragen kan men op deze manier... Geen postzegels of onnodig papier.
Is wel handig voor de pensioendienst ook voor ons Monique.
Daarvoor dus, vlug en handig, als het werkt natuurlijk. Oh, ik dacht er moeten ook drivers voor zijn... dus dacht niet dat het Offtopic moest, sorry.
Groetjes,
Freddy
« Laatst bewerkt op: 2009/06/07, 20:15:07 door Freddy WIEME »

Offline patrick

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/08, 07:44:41 »

Mvg
Heb ik ook gedaan, heb geen succes gehad dan.
Zal het even laten uitproberen door een vriend die programmeur geweest is. Hoop dat hij het fixt.
Groetjes,
Freddy

Ik krijg telkens deze fout
beidgui: error while loading shared libraries: libxerces-c.so.27: cannot open shared object file: No such file or directory
zie deze topic
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/beid/msg412534/#msg412534
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit

Offline avanca

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/08, 15:20:32 »
Ik heb die foutmelding nooit gehad.
Wel heb ik deze handleiding gevolgd en edgy vervangen door jaunty.

http://users.telenet.be/mydotcom/howto/linux/ubuntubelpic.htm

Deze lib: ibxerces-c.so.27  heb ik zelfs niet gevonden in de lib map.

Mvg

« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/21, 19:41:58 »
Ik heb een Omnikey 3021, maar krijg in de eerste plaats al geen reactie als ik in de terminal: lsusb |grep "Smart Card" intype. Bovendien krijg ik in het kaartleesprogramma als ik de kaart lees de foutmelding: "wrong root certificate"

Kan iemand me verder helpen?