Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Argument list too long...  (gelezen 1311 keer)

Offline Nassara

• Lid
[Opgelost] Argument list too long...
« Gepost op: 2009/06/07, 18:44:14 »
Ik tracht in mijn muziekdirectory recursief alle files van eigenaar te veranderen (van root naar bart)... een heleboel files, dus krijg ik de foutmelding "argument list too long". Ik vond intussen via google dat ik gebruik moet maken van xarg of zo, kan iemand me helpen bij het opstellen van de juiste opdrachtregel?

bart@bart-desktop:~/Muziek$ sudo chown -R bart *.*
sudo: unable to execute /bin/chown: Argument list too long
« Laatst bewerkt op: 2009/06/07, 19:11:56 door Nassara »

Re: Argument list too long...
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/07, 18:45:25 »
Zo doe je dat niet ;)

xarg heb je nergens voor nodig hier. Met xarg parse je argumenten voor een script.

sudo chown -R bart ./

Offline Nassara

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/07, 18:57:53 »
Fantastisch - het werkt! Wat betekent de toverspreuk "./" ??

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/07, 19:04:18 »
Cumulus geeft dé oplossing voor jou specifieke toepassing.

Algemeen dient xargs  inderdaad om commandolijnargumenten op te bouwen. Echter, dan zou je evengoed tegen dezelfde beperking, "argument list is too long", aanlopen.

Een werkwijze die immuun is voor dit probleem is gebruik maken van "find" met de optie -exec: "find .... -exec <commando> "{}" \;", waarbij "{}" vervangen wordt door de gevonden bestandsnaam.

Offline Nassara

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/07, 19:11:21 »
Bedankt!

Offline vanadium

• Lid
Re: [Opgelost] Argument list too long...
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/07, 21:50:13 »
Het is nog belangrijk dat je de "toverspreuk" kent: je moet immers weten wat je doet.

"./" staat voor de "huidige" directory. Eigenlijk is "." voldoende: de slash hoeft er niet bij, want dat is maar een afscheidingsteken.

De "huidige" directory is die waar de commandoprompt actief is. Standaard zie je die in je prompt, maar je kan die ook "opvragen" met het commando "pwd" ("print working directory").

".." wil zeggen: de directory één niveau hoger dan waar je bent.

"~" wat je dikwijls in de commandoprompt ziet, staat voor je eigen home directory.