Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB terug  (gelezen 4238 keer)

Offline TopGear

• Forumteam
Re: GRUB terug
« Reactie #25 Gepost op: 2009/05/21, 17:27:33 »
Als ik Win**** ook wil kunnen booten, is de spreuk dan: hd (0,0) ? En als ik een partitie niet meer wil kunnen booten, gewoon weghalen?
Als mijn GRUB zelf helemaal ok is, kan ik dan ook gewoon: "setup (hd0)" zeggen?
Ik had ooit eens een commando waarin ik direct zag wat hij aankoppelde:
"commando":
hd (1,0)
hd (1,1)

Wat kan dit commando geweest zijn?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/21, 17:43:29 door TopGear »

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #26 Gepost op: 2009/05/22, 16:53:53 »
Ik wil er een partitie bij doen:
grub> root (hdX,Y)
En hoe haal ik er 1 weg? Ik wil niet dat hij openSUSE nog ziet. Die gaat namelijk weg.

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #27 Gepost op: 2009/05/25, 17:04:52 »
Ok jongens, Ik heb een probleempje, kijk maar eens naar het plaatje! Trouwens, ik heb al meerdere malen gezegd "root (hd0)", en nog staat hij er niet bij?!

« Reactie #28 Gepost op: 2009/05/25, 19:57:08 »
Na het commando find zie je twee opties (hd1,0) en (hd1,1) uit een van deze mogelijk heden moet je kiezen en verder dit doen:
grub>root (hd1,0)   <---- of (hd1,1)
nadat je een ENTER hebt gegeven, krijg je grub weer te zien en type je:
grub>setup (hd0) nu krijg je wat regels tekst te zien en vervolgens kom je weer in grub en type je:
grub>quit
Nu weer opnieuw booten en zou het goed moeten zijn.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #29 Gepost op: 2009/05/25, 20:03:46 »
Maar ik wil Win**** ook kunnen booten, dus moet "hd (0,0)" er wel bij staan! Trouwens, ik kan wel naar de Ubuntu grub, en als ik dan Win**** boot, krijg ik een error.

« Reactie #30 Gepost op: 2009/05/25, 20:13:35 »
Grub kijkt alleen waar een menu.lst staat, deze heb je alleen bij Linux. De regels voor Windows zal je hand matig toe moeten voegen in de menu.lst van de schijf die je in grub hebt opgegeven.  Open een terminal en type sudo gedit /boot/grub/menu.lst Nu opent de menu.lst scrol naar beneden en voeg na de laatste regel dit toe, verwijder eerst eventueel de oude Windows regels:
title      Windows NT/2000/XP (loader)                                      
root      (hd0,0)  
savedefault
makeactive
chainloader   +1

Sla het op en start de pc opnieuw op.
Nu zou het toch echt moeten werken.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/25, 20:16:03 door Gijsbert »

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #31 Gepost op: 2009/05/25, 20:19:52 »
Na het commando find zie je twee opties (hd1,0) en (hd1,1) uit een van deze mogelijk heden moet je kiezen en verder dit doen:
grub>root (hd1,0)   <---- of (hd1,1)>>Daar staat openSUSE op ((hd1,1)) en die gaat weg, dus ik moet die andere hebben? ((hd1,0))
nadat je een ENTER hebt gegeven, krijg je grub weer te zien en type je:
grub>setup (hd0) nu krijg je wat regels tekst te zien en vervolgens kom je weer in grub en type je:
grub>quit
Nu weer opnieuw booten en zou het goed moeten zijn
.

« Reactie #32 Gepost op: 2009/05/25, 20:26:23 »
Inderdaad, ik wist niet waar Suse opstond dus (hd1,1),Ubuntu staat op (hd1,0)  en daar moet je ook de menu.lst aanpassen zodat je daar de regels bij kan zetten om grub duidelijk te maken dat er ook van Windows opgestart moet kunnen worden, als dat er al staat in de menu.lst hoef je niets aan te passen. Succes

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #33 Gepost op: 2009/05/25, 20:29:48 »
Nog 1 vraag voor ik eraan begin: Ik moet met mijn ******* van de SWAP afblijven, toch?

« Reactie #34 Gepost op: 2009/05/25, 21:20:26 »
Ligt er aan wat je wilt doen met de SWAP? Normaal gesproken hoef je met de SWAP niets te doen. Een enkele keer is het misschien nodig om deze opnieuw te formatteren, dit komt maar zelden voor. Dus gewoon niets mee doen.

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #35 Gepost op: 2009/05/29, 18:12:48 »
Ach jongens, ik laat win. 7 gewoon lekker in VBOX en laat het voor wat het is. Mijn oude grub is ook weer ok!

Nog 1 vraag: ik wil van de openSUSE partitie af. Hoe kan ik hem het beste formatteren? En ik heb mijn hdd dus in 2en gepartitioneerd; hoe maak ik dat ongedaan? Dus dat ik weer 1 schijf heb?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/29, 19:23:50 door TopGear »

« Reactie #36 Gepost op: 2009/05/29, 20:04:54 »
Je hebt je schijf in tweeën gedeeld. Wat is het formaat van de andere partitie? Ook ext3. Maakt verder niet uit, met Gparted Live of Gparted van de Ubuntu live cd wis je de partitie waar Suse opstaat. Nu wordt de partitie grijs van kleur. Vervolgens vergroot je de andere partitie of met de greepjes aan de zijkant of via het menu middels het verhogen van cijfers. Het beste is om elke bewerking apart te doen. Alles te gelijk gaat vaak niet goed.

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #37 Gepost op: 2009/05/30, 09:32:55 »
Voor het formatteren van de partitie, moet er dan nog iets anders gebeuren? Umounten ofzo?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/30, 11:56:23 door TopGear »

« Reactie #38 Gepost op: 2009/05/30, 22:43:52 »
In gparted staat in het menu Partitie, in de werkbalk, Loskoppelen dat moet je doen anders kan je geen bewerkingen doen.

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #39 Gepost op: 2009/05/31, 14:19:24 »
Jongens, hier klopt iets niet! Ik heb de partitie als 2x met ext3 geformatteerd, maar hij blijft even vol/leeg. Hij is gewoon losgekoppeld! Zie screenshot!

[verwijderd door de beheerder]

« Reactie #40 Gepost op: 2009/05/31, 14:27:18 »
Gewoon op de balk met het gele stukje klikken, als het goed is komt er een streepjes lijntje omheen. Dan op Partitie klikken, vervolgens formatteren als ... wat je wilt. Dan op Bewerken klikken en vervolgens Alle bewerkingen uitvoeren. Zorg bij alle bewerkingen dat het streepjes lijntje om het balkje zit.
Met plaatjes

« Laatst bewerkt op: 2009/05/31, 14:41:30 door Gijsbert »

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #41 Gepost op: 2009/05/31, 15:06:34 »
Heb het geprobeerd. Weer even vol.

« Reactie #42 Gepost op: 2009/05/31, 15:19:41 »
Welke Gparted gebruik je? De Gparted Live of de Gpated van de Ubuntu live cd?

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #43 Gepost op: 2009/06/01, 10:05:32 »
Ik heb die van de Gparted cd geprobeerd, en in Ubuntu zelf. Niet de Live CD van Uby.

Trouwens, ff offtopic: Ik heb in mijn Grub 4 linux boots: Ubuntu 9.04+recoverymode en Ubuntu 8.10+recoverymode (ja ook memtest). Ik wou de 8.10 booten, maar toen kreeg ik  "error 15"? Moet ik die 2 nu uit de grub halen?
« Laatst bewerkt op: 2009/06/01, 10:20:57 door TopGear »

« Reactie #44 Gepost op: 2009/06/01, 13:11:27 »
Die in Ubuntu zelf staat kan je niet gebruiken voor de schijf waar Ubuntu op staat, deze kan dan niet losgekoppeld worden.Koppel eerst de hele schijf af.
De Error 15 betekent dit: Bestand niet gevonden
Het bestand in kwestie is niet gevonden, maar de rest (partitietabel, superblock, ...) is in orde. Meestal een typfout door de gebruiker of een fout in het installatieprogramma.
Dit kan je oplossen door Grub opnieuw te installeren:
Start van een Ubuntu cd. Open een terminal en type in sudo grub Nu krijg je de commando lijn van grub, grub> type nu find /boot/grub/stage1 Dit even voor de zekerheid.
Nu krijg je een of meerdere mogelijkheden te zien, bijv (hd0,3) type nu in
root (hdx,x) voor x het getal invullen wat jij hebt gevonden, let op er staat een spatie tussen root en (hdx,x) Nu type je in setup (hd0) let op de spatie.
Type nu in quit Sluit af en start opnieuw op.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/01, 13:33:53 door Gijsbert »