Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DATA partitie maken ubuntu  (gelezen 2616 keer)

Offline JV.com

• Lid
DATA partitie maken ubuntu
« Gepost op: 2009/05/25, 20:00:36 »
Goedenavond,

ik probeer op een nieuwe frisse installatie een DATA paritie te maken waar mijn pa al zijn data op kwijt kan.

dit is de schijf indeling:

- /dev/sda1 - reiserfs - /
- vrije ruimte 278.77 GiB
- /dev/sda2 - fat32 - HP_TOOLS
- /dev/sda3 - ntfs -  /media/hp_recovery

sda2 en sda3 doe ik niks mee overblijfselen die ik voor sure laat staan van Windows vista installatie.

nu heb ik geprobeert in terminal:
1. cd /media
2. sudo mkdir DATA (map voor koppelpunt)
3. en dan bij eigenschappen schijf koppelpunt naar /media/DATA instellen.

dit wou niet lukken kan steeds op de schijf geen mappen aanmaken enzo.

nu heb ik volgende methode geprobeert.

1.terminal -> cd /media
2.  sudo mkdir DATA.
3. ga naar partitie editor.
4. verwijder de bestaande partitie (degene die nu als als vrije ruimte aangegeven staat, PS: dit was een partitie door mij aangemaakt bij install van ubuntu)
5. maakt een nieuwe ext3 partitie aan met als koppelpunt /media/DATA

maar dit wou ook niet lukken krijg dan een schijf waar ik niks mee kan.

weet iemand wat ik fout doe?  heeft iemand een goed stappen plan waarmee ik dit kan fixen?

met vriendelijke groet,

JV.com

Offline vanadium

• Lid
Re: DATA partitie maken ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/25, 21:08:25 »
(1) Je moet éérst je partitie aanmaken
(2) Dan kan je de partitie aankoppelen aan een directory onder /media of onder /mnt
(3) Tenslotte moet je op die nieuwe schijfruimte eigenaars en permissies instellen.

Ik heb de indruk dat je (1) kan, maar dat je vastloopt bij (2). Automatisch aankoppelen van een partitie bij opstart gebeurt via instructies in het bestand /etc/fstab.

Als ik onderstel dat je nieuwe partitie (die "vrije ruimte") /dev/sda4 is, dan gaat aankoppelen via de commandolijn als volgt:

sudo mount /dev/sda4 /media/DATA

Wil je dit automatisch laten gebeuren, dan open je /etc/fstab:

gedit /etc/fstab
en voegt de instructies toe als laatste regel:
/dev/sda4  /media/DATA   ext3  defaults 0 2
Hierbij onderstel ik dat je nieuwe partitie in ext3 geformatteerd werd. De "2" op het einde zorgt ervoor dat de schijf gecontroleerd wordt tijdens de opstart.

Als dat gelukt is, komt daarna het instellen van de permissies.

Offline JV.com

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/25, 23:14:06 »
oke bedankt!

ik ga hier morgen mee verder en dan vertel ik wel als het me wel/niet lukt met de permissies

groet,

JV.com

Offline JV.com

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/26, 18:40:34 »
het is me deels nu gelukt. ik zie de schijf nu en kan nu mappen maken als u eerst root rechten aan neem
nu zou ik graag willen dat wanneer ik de laptop opstart dat ik dan al lees schrijf ect rechten heb en dat ik niet steeds root rechten aan hoef te nemen.

wie kan mij hierbij helpen?

alvast bedankt.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/26, 19:04:37 »
Lees even over linux eigenaars en permissies. Als beheerder kan je in je nieuwe partitie directories (folders) aanmaken, en dan via de eigenschappen de eigenaar van die directories veranderen van root naar een gebruiker. Je kan dit allemaal grafisch doen met nautilus, opgestart met beheerdersbevoegdheid.

* Een nautilusvenster met beheerdersrechten opstarten: Alt+F2, "gksudo nautilus" intypen gevolgd door "enter". Je moet je gebruikerspaswoord ingeven.
* Met dat nautilus venstertje kan je folders aanmaken, en via de eigenschappen de eigenaar veranderen.

Van zodra je beheerderswerk gedaan is, moet je dat nautilusvenster sluiten voor de veiligheid.