Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pc niet afsluiten zonder wachtwoord  (gelezen 1991 keer)

Offline hans_4

• Lid
pc niet afsluiten zonder wachtwoord
« Gepost op: 2009/05/03, 13:34:42 »
ik ben bijna klaar met mijn werk voor school, een pc met waterkoeling zelf bouwen, ik heb hem gisteren voor de eerste keer getest, alles werkte goed, bleef rond de 30°c vroeger 65. de pc komt op de opendeurdag van onze school te staan. ik wol dat de mensen hem kunnen uittesten, kunnen ze ubuntu leren kennen. maar ik wil niet dat de pc afgesloten kan worden of dat er dingen verwijdert kunnen worden. hoe kan ik hiervoor zorgen?
ik gebruik ubuntu 9.04
« Laatst bewerkt op: 2009/05/05, 18:37:14 door hans_4 »

Re: pc niet afsluiten zonder wahtwoord
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/03, 13:49:09 »
Met behulp van PolicyKit is dit mogelijk. PolicyKit is een manier om de rechten van gebruikers te beheren.

Doe daarvoor het voolgende:

-  Systeem -> beheer -> Authorizations
 -  ga naar: "org -> freedesktop -> consolekit -> system", en klik op "Stop the system"
 -  Klik op "Edit", en kies in het venster dat opent bij "Active Console" voor "Admin Authentication (keeps indefinitely)"
 -  Klik op "Modify", en voer indien gevraagd je wachtwoord in.

Nu zou het niet meer mogelijk moeten zijn om het systeem uit te schakelen. Er wordt dan om het wachtwoord gevraagd. Wil je hetzelfde instellen voor rebooten, doe dat dan.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/03, 14:12:12 door Cumulus007 »

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/03, 13:52:52 »
een verwijzing naar een uitleg vwb gebruikersrechten Ubuntu

http://www.techzine.nl/tutorials/332/Ubuntu-gebruikersrechten.html

vwb afsluiten pc je zou de afsluitknop in je paneel kunnen verwijderen (kan je uiteraard later weer toevoegen)
« Laatst bewerkt op: 2009/05/03, 14:13:13 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline hans_4

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/04, 21:10:39 »
sorry voor de late reactie. bedankt het is gelukt. ik heb nog een klein vraagje. kan ik als screensaver een slideshow van alle foto's doen?, dus niet random zoals de standaard screensaver maar op volgorde en op de snelheid die ik zelf wil

« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/04, 21:15:49 »
sorry voor de late reactie. bedankt het is gelukt. ik heb nog een klein vraagje. kan ik als screensaver een slideshow van alle foto's doen?, dus niet random zoals de standaard screensaver maar op volgorde en op de snelheid die ik zelf wil
Mooi zo :) Welke methode heb je toegepast om afsluiten uit te zetten?
Ik geloof dat F-Spot ook een diashow heeft, die wellicht geavanceerder is.
Maar waarom een screensaver? Je kunt toch ook een slideshow in je favoriete fotoprogramma starten?

Offline hans_4

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/04, 21:23:48 »
ik heb jouw methode toegepast. ik wil het als screensaver omdat de pc op de opendeurdag van onze school staat en er mensen hem kunnen testen maar ik wil wel dat als ze hem een minuut niet gebruiken dat ze foto's kunnen zien van als ik aan de pc ben aan het werken

« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/04, 23:22:34 »
Ga naar Systeem>Voorkeuren>Schermbeveiliging>Afbeeldingenmap <---Hierin je foto's zetten
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline hans_4

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/05, 18:36:40 »
dan komen de afbeeldingen niet op volgorde

Re: pc niet afsluiten zonder wachtwoord
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/05, 19:11:39 »
Inderdaad, alleen geen idee hoe je de random functie kan wijzigen, iemand anders?

Offline track

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/05, 23:08:13 »
In deze draad heb iets gevonden:  http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1057684

In antwoord #7 blijkt er een configuratiebestand te zijn waar je iets kunt inzetten.
Misschien haal je daarmee iets uit.

track

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/05, 23:36:03 »
Even los van je screensaver wens,
weet je zeker dat alles hebt dicht getimmerd?
De ervaring leert dat je altijd 'grapjassen' hebt die je systeem
onderuit proberen te fietsen.

Zoek anders even op; kiosk mode lockdown en kijk of de machine inderdaad aan
alle eisen voldoet, bijv. kan een willekeurige gebruiker maar zo in een virtuele console?
Heb je de Magic System Rescue key uitgeschakeld? (gelukkig genoeg werkt die in de gnome
desktop onder ubuntu niet zoals die hoort)

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/05, 23:59:42 »
In deze draad heb iets gevonden:  http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1057684

In antwoord #7 blijkt er een configuratiebestand te zijn waar je iets kunt inzetten.
Misschien haal je daarmee iets uit.

track
Waar ik op doelde, is dat de afbeeldingen(foto's)willekeurig getoond worden en niet op volgorde. Ik heb ook nog xscreensaver geprobeerd, heeft wel meer mogelijkheden dan gnome-screensaver, in die configuratie file kon ik wel de random functie op FALSE zetten, alleen bleef de random functie aan staan. Een beetje jammer dat hier niet iets op te vinden is voor beide programma's.

Offline MataS

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/20, 20:35:55 »
Misschien dat het wel werkt als je gnome-screensaver opnieuw opstart door opnieuw in te loggen of met 'killall gnome-screensaver && gnome-screensaver'