Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Open office in het Nederlands  (gelezen 1805 keer)

Offline gerben3

• Lid
Open office in het Nederlands
« Gepost op: 2009/05/17, 01:29:31 »
Ik heb een Ubuntu 8.04 installatie met Open Office 3.0.  Nu us Open Office geinstalleerd in het Engels.  Kan ik dit ook instellen in het Nederlands.   ???

Re: Open office in het Nederlands
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/17, 07:14:00 »
Voorlopig nog niet: de vertaling loopt achter op de nieuwste versie van Openoffice. Als je hier in dit draadje het advies krijgt om bij Systeem-->Beheer-->Taalondersteuning het Nederlands volledig aan te vinken, DOE DIT DAN NIET. Je versie van OO wordt dan gedowngrade naar 2.4 ... Heb het hier zelf meegemaakt: ik heb ook mijn OO vanuit ppa.launchpad...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

van_zwier

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/17, 09:33:33 »
het Nederlands volledig aan te vinken, DOE DIT DAN NIET.

Te laat.......
Bij mij kon ik open office niet eens meer openen...
PPA
Potver.....
Plurus z.....
Achter.......

En dan de schade herstellen......

« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/17, 13:43:38 »

Hier heb ik het moeten doen door in Synaptic alles van Openoffice 2.4 handmatig aan te duiden voor verwijdering.
Toepassen en dan Openoffice 3.1 aanvinken. Dan wordt ie weer volledig geïnstalleerd, maar in het Engels. Waarschijnlijk zegt ie dan ook dat ie language-support-nl en language-support-translations-nl zal deïnstalleren. Dat kun je verder gewoon doen. Dat is een meta-pakket: de rest van de niet-openoffice vertalingen blijft gewoon zitten (zoals de Gimp bijvoorbeeld).

Andere mogelijkheid lijkt mij om ergens een 3.0 met nl op te scharrelen en ie in /var/opt te installeren, naast de 2.4.
Persoonlijk hou ik 'm maar in 't Engels en wacht ik gewoon op de vertalingen.

PS: die vertalingen zitten ook niet in Intrepid, Jaunty of Karmic... Daar heb ik allemaal al gekeken.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Tom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/17, 14:05:37 »
het Nederlands volledig aan te vinken, DOE DIT DAN NIET.

Te laat.......
Bij mij kon ik open office niet eens meer openen...
PPA
Potver.....
Plurus z.....
Achter.......

XD XD Hier idem.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

van_zwier

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/17, 17:41:38 »

Hier heb ik het moeten doen door in Synaptic alles van Openoffice 2.4 handmatig aan te duiden voor verwijdering.
Toepassen en dan Openoffice 3.1 aanvinken. Dan wordt ie weer volledig geïnstalleerd, maar in het Engels. Waarschijnlijk zegt ie dan ook dat ie language-support-nl en language-support-translations-nl zal deïnstalleren. Dat kun je verder gewoon doen. Dat is een meta-pakket: de rest van de niet-openoffice vertalingen blijft gewoon zitten (zoals de Gimp bijvoorbeeld).

Andere mogelijkheid lijkt mij om ergens een 3.0 met nl op te scharrelen en ie in /var/opt te installeren, naast de 2.4.
Persoonlijk hou ik 'm maar in 't Engels en wacht ik gewoon op de vertalingen.

PS: die vertalingen zitten ook niet in Intrepid, Jaunty of Karmic... Daar heb ik allemaal al gekeken.

Bij mij een en al conflicten met dependenties.
Een en ander was blijkbaar ook niet netjes verwijderd.
De oplossing die bij mij wel werkte was alles wat op open office leek in synaptic volledig verwijderd (2x keer)
Daarna de map van open office op home opgezocht (de systeem map dus) die ook verwijderd.

Daarna op de normale manier in synaptic open office gesinstalleerd (uiteraard wel even de ppa uit gezet)
En het zaakje draait gelukkig weer

Offline gerben3

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/17, 21:39:29 »
Ok.  Gewoon afwachten dus.  Het is versie 3.10 van Open Office

Nog een andere vraag.  Als ik Calc open en de bestanden open dan zie ik daarin niet mijn netwerkbestanden staan.   (Excel bestanden op andere PC in het netwerk)

ALs ik naar de netwerkomgeving ga en daar een Excelblad selecteer en dan aangeef om dit te openen met Open Office Calc dan start hij Calc wel op maar met een leeg werkblad. 

Hoe gaan we dat oplossen?    :o

Nog eens een controle gedaan op mijn andere ubuntu machine met 9.04.  Daarop staat Open Office 3.01 wel gewoon in het Nederlands.  Ook heb ik daar niet het bovenbenoemde probleem.   :|

Kan ik die versie ook installeren? 

« Laatst bewerkt op: 2009/05/17, 21:43:16 door gerben3 »

« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/17, 22:14:38 »
Nog eens een controle gedaan op mijn andere ubuntu machine met 9.04.  Daarop staat Open Office 3.01 wel gewoon in het Nederlands.  Ook heb ik daar niet het bovenbenoemde probleem.   :|

Kan ik die versie ook installeren? 

Dat is dus net een iets oudere versie. Als je nu de melding krijgt dat er daarop updates zijn, zou ie normaal moeten zeggen dat de upgrade slechts gedeeltelijk kan uitgevoerd worden. Dan installeert ie die nieuwere versie van OO niet, juist omdat daardoor het pakket language-support-nl wordt gebroken. Doe je echter handmatig een dist-upgrade in de terminal, of klik je in Synaptic op "systeem bijwerken", dan installeert hij overal de laatste nieuwe versie en desinstalleert ie de language-support-nl waarna je OO in het Engels hebt. dat is wat er waarschijnlijk gebeurd is op die andere PC. Maar om nu te proberen OOo van die ene op die ander over te zetten... Daar zou ik niet aan beginnen.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/17, 22:25:03 »
  XD Ik draai weer de 2.4 en PPA naar de Jordaan gestuurd en verzopen. XD XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/17, 23:27:28 »
Citaat
xD Ik draai weer de 2.4 en PPA naar de Jordaan gestuurd en verzopen. xD xD

Heb die van mij ook maar ondergedompeld  =D ook weer back to 2.4, in m'n moers taal werkt het toch prettiger!

vraag:
                 Nu zie ik in m'n Home 2 puntmappen openoffice staan :      - .openoffice.org
                                                                                                -  .openoffice.org2

Kunnen die gewoon blijven staan,of moet er één worden verwijderd,en zo ja welke?

Een tevreden UBUNTuser
Een tevreden UbuntUser.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/17, 23:38:45 »
Ik heb die Open Office zonder die 2 doorgespoeld (dat is die van de OOo drie nog) kunt u zien als U die opent. :)

openoffice.org > die kan weg.

openoffice.org2 > Laten staan dat is de 2.4.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/17, 23:40:46 door Wanda Rooze »

« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/18, 00:02:04 »
Wanda Rooze bedankt...'k heb de map die u aangaf ook doorgespoeld,kan ik gewoon weer in m'n eigen taal officen  ;)

Een tevreden UBUNTuser
Een tevreden UbuntUser.

van_zwier

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/18, 06:47:23 »
Nu nog de 2e vraag van Gerben3, heb zelf geen netwerk, en er dus geen ervaring mee.
Ik neem aan dat je bij extra --> opties --> laden/opslaan, alle vinkjes hebt ingevuld bij tabblad microsoft office?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/18, 09:43:34 »

Als je dit bedoelt ja. :)