Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB numeriek klavier: eigenzinnig gedrag onder Ubuntu 9.04  (gelezen 730 keer)

Offline vanadium

• Lid
USB numeriek klavier: eigenzinnig gedrag onder Ubuntu 9.04
« Gepost op: 2009/06/05, 12:24:57 »
Onder Ubuntu Hardy werkte mijn externe USB numeriek klavier volgens de verwachtingen: numlock aan, en het produceerde cijfertjes. numlock uit, en het produceerde de pijltoetsen.

Onder Ubuntu Jaunty is er iets vreemd aan de hand. De eerste toetsaanslag is steeds een pijltjestoets. De volgende toetsaanslagen sturen cijfers. Is misschien een doordachte nieuwlichterij, maar vind ik perfect onbruikbaar. Je verwacht een "1" in te voeren, maar de cursor gaat in de plaats naar het einde. De volgende aanslag op de "1" produceert dan wel degelijk een "1" (nogmaals om het vreemde gedrag te illustreren). Weet iemand raad om dit terug in te stellen op een "normaal" gedrag (i.e. produceert cijfers als numlock aanstaan en pijltjes indien uit)?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: USB numeriek klavier: eigenzinnig gedrag onder Ubuntu 9.04
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/05, 23:01:22 »
Het zou een bugje kunnen zijn in de usb-driver van je toetsenbordje.
Ik had ook zoiets met de laptop: na het opstarten werkte de eerste toetsaanslag niet. Daarna werkte het wel gewoon.
Met een nieuwe versie van Ubuntu is het opgelost.
Je zou dus even kunnen googlen met de uitkomst van lsusb bijvoorbeeld.

Ik denk namelijk niet dat het doordachte nieuwlichterij is...

Offline vanadium

• Lid
Re: USB numeriek klavier: eigenzinnig gedrag onder Ubuntu 9.04
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/08, 22:40:48 »
Welbedank, Johan. Ik heb ondertussen het dingetje de kabel uitgetrokken en in de vuilbak gekieperd. Soms gaf het (wellicht te goedkope) rotding twee cijfers na één toetsaanslag.

Dat voorgaande ter zijde. Ik had gemerkt dat het ding "normaler" werkte als het aangeplugd was bij het opstarten: dan gaf het onmiddellijk cijfers. De numlock toets erop werkte evenwel niet: je kon dus niet overgaan naar pijltjes (minder belangrijk, wat mij betreft).

Blijft evenwel dat alles goed functioneerde onder Hardy: je kon het ding in en uitpluggen, en het functioneerde logisch, waarbij ook de numlock afgezet kon worden. Ik heb het toen evenwel nooit intensief genoeg gebruikt om vast te stellen dat er problemen waren met dubbele cijfers.