Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe een bestand als boekje (A5) afdrukken met SCRIBUS  (gelezen 6968 keer)

Offline perlut

• Lid
Hoe een bestand als boekje (A5) afdrukken met SCRIBUS
« Gepost op: 2009/05/06, 14:03:54 »
Hallo,
Ik werkte vroeger met publisher van wndoows.
Ik wil volledig overstappen naar Ubuntu.
Scribus is het goede alternatief.
Ik heb reeds een boekje gemaakt maar vind nergens hoe je de bladen in boekvorm moet afdrukken.
Bij afdrukken worden de pagina's steeds per nummer afgedrukt en slecht 1 A op een A4.1, 2, 3, 4 enz

Bij publisher werkte dit automatisch.
Heb reeds verschillende forums afgedweildt maar geen duidelijk antwoord gelezen.

Alle hulp is welkom.

Perlut

Re: Hoe een bestand als boekje (A5) afdrukken met SCRIBUS
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/06, 19:10:04 »
Als ik het goed begrijp wil je twee paginas opgemaakt op A5 afdrukken op één A4 vel. Misschien dat het wel kan, maar ik denk dat het problemen opleverd. Je maakt volgens mij in scribus documenten op het formaat waarin je gaat afdrukken. Dus als je A4 gaat afdrukken, maar je wil twee paginas op één A4 afdrukken, dan kan je denk ik het beste je document opmaken op een A4. De opmaak maak je dan zo dat je twee verschillende paginas op één A4 krijgt.
Je hebt nu je opmaak op A5 gemaakt, je zou kunnen proberen of je bij de printerinstellingen kan instellen dat hij twee paginas op één vel afdrukt. Maar ik denk niet dat dit werkt omdat deze functie volgens mij bedoeld is om twee A4 opgemaakte paginas op één A4 af te drukken (verkleinen dus), en niet twee A5 documenten op één A4.
Maar misschien begrijp ik het niet goed, ik vind het lastig om te begrijpen wat je precies wilt doen..

Offline perlut

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/06, 20:50:41 »
Simpel gezegd wil ik een boekje (brochure) maken van 40 pagina's (A5).
Dus is dit een boekje van 10- A4 pagina's (recto verso gedrukt).
Met publisher wordt automatisch op de eerste A4, pagina 1 en pagina 40 afgedrukt.
op de 2 de pagina 39 en pagina 2. enz...
Enkel de afgedrukte pagina in PDF naar drukker sturen en je hebt een A5 boekje van 10 pagina's.
Met scribus is het boekje ontwerpen geen probleem maar om in "booklet" vind ik de instellingen niet.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/06, 21:35:05 »
Ok, dat is duidelijk. Ik ben deze optie nog niet tegengekomen.

edit: Ik heb wel een een boekje laten drukken op lulu.com. Daar kon je gewoon een pdf met de paginas in de normale volgorde heen sturen. Misschien dat dit bij een normale drukker ook kan?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/06, 21:39:27 door tommie74 »

« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/06, 21:55:05 »
Lukt het niet op volgende manier: ?
> Nieuw document, A5, dubbelzijdig
> Daarna telkens Pagina > invoegen

Offline siaman

• Lid
    • Bits of Freedom
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/06, 22:51:29 »
Of kijk hier eens, mss heb je er wat aan:

http://wiki.scribus.net/index.php/How_to_make_a_booklet
And Tschaikovsky said: Let There Be Rock!

Offline perlut

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/07, 13:43:51 »
Hallo,
Spijtig genoeg geeft de laatste oplossing wel dat de A5 pagina's op het A4 worden afgedrukt maar de bladzijden worden nummeriek na elkaar afgedrukt.
eerst een  A4 met blz1(a5) en blz2(a5)  dan A4 met blz3 en blz 4. enz.... :'(

« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/07, 14:38:31 »
Op deze manier heb ik vaker boekjes moeten maken (indesign/quark). Gewoon in de normale volgorde, (zodat je ook een web pdfje kan bakken) en de printer legt de pagina's dan opnieuw uit in acrobat. Dat zouden de meeste, zoniet alle printers/drukkers gewoon moeten kunnen.
Sorry, meer info heb ik niet. Mijn grootste probleem met scribus is dat de pdfs die hij maakt wel hartstikke mooi zijn, maar ook megagroot (is nodig om ze bij praktisch ieder dukprocess er hetzelfde uit te laten zien). Webpdfjes opmaken en bakken gaat dus niet zo 1, 2, 3.

Offline siaman

• Lid
    • Bits of Freedom
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/07, 21:16:24 »
Ik weet niet of je de tekst hebt doorgelinkt, anders zou je spreads kunnen maken met de oneven pagina rechts.
de som van de pagina's die naast elkaar staan moeten dan altijd het aantal pagina's plus 1 zijn.:
40-1, 2-39, 38-3, 4-37 enz.

En anders heeft de drukker misschien een plug-in als bv. QuiteImposing in Acrobat, daarmee maak je ook een inslag.
And Tschaikovsky said: Let There Be Rock!

Offline brunod

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/15, 14:20:16 »
Ik ben voor een tijdje niet meer hier geweest dus lees ik dit alleen maar nu.
Als het om te drukken op een gewone printer, dan is er een optie booklet in adobe reader 8.1.2 voor Linux (.deb voor ubuntu op Adobe site).
Als het voor een drukkerij is, moet men de export order van de pagina zelfs beslissen door de volgoorde van de pagina te vragen.
Of nog een andere manier is de pdf gewoon te maken maar een blad per file (A5), en dan een nieuwe Scribus sla te maken in A4 en frame maken om de A5 pdf te kunnen import als gewone beelden.
Hier is er een link die ook erover praat.
http://wiki.scribus.net/index.php/How_to_make_a_booklet
BD
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...