Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PHP in Ubuntu  (gelezen 1493 keer)

aubuntu

• Gast
PHP in Ubuntu
« Gepost op: 2009/05/09, 13:11:05 »
Hoi, ik heb een vraag:
Hoe gebruik je PHP in ubuntu? Ik heb apache2 en mysql al geinstalleerd. En bij mysql die IP goed gezet naar mijn bind-adress ofzo.
http://www.nixtutor.com/linux/installing-apache-mysql-and-php-on-ubuntu-810/

Ik heb alles gedaan wat op die site staat. Maar hoe zet ik een php bestand in /var/www? Want dan krijg ik iets van geen rechten.
Wat was die ene Sudo ook alweer dat je als root gewoon in die map kan? IK had eerst een sudo dat gewoon die map kwam, maar dan had je root rechten. Was echt heel handig! maar ik ben dat v ergeten :S

Re: PHP in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/09, 13:14:22 »
sudo tasksel

Selecteer vervolgens LAMP Server in die lijst met de tab-toets, en installleer die boel.

Ohja, het lijkt er nu op dat je roekeloos bezig bent met root-commando's. Denk je wel eerst na, voordat je iets als root doet? Je kunt heel makkelijk al je bestanden kwijtraken zonder dat je weer waarom.

/var/www is van root. Wil je er bestanden in plaatsen, dan moet je dus root zijn, of de map /var/www van iemand anders maken. Van je eigen gebruiker bijvoorbeeld.

aubuntu

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/09, 13:30:24 »
Ik heb die LAMP dingen al de installeerd via die link die ik in die vorige post had gegeven.
Maar HOE word ik root? Ik ken al sudo -i. Maar eerst had ik een veel betere. Eentje waarmee gewoon die bestandssysteem als map kwam. Soort van grafische root, is heel handig. Maar wat was die code?

« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/09, 13:33:15 »
Volgens mij denk je nu dat root een programma is. Dat is het niet, het is de systeembeheerder. Een soort van Administrator-achtige account, zoals je van Windows gewend bent.

Als je de bestandsbrowser van GNOME, Nautilus, als root start, dan heb je inderdaad een grafische manier om als root bestanden te beheren. gksu nautilus dus. gksu doet hetzelfde als sudo, alleen is het geoptimaliseerd voor grafische programma's. Het heeft een fancy wachtwoordvenster enzo, maar leunt op dezelfde sudo.

Offline Sticky

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/09, 13:41:36 »
Type in de terminal:

sudo chmod 777 /var/www/
« Laatst bewerkt op: 2009/05/09, 13:43:29 door Sticky »

« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/09, 13:52:53 »
Type in de terminal:

sudo chmod 777 /var/www/
world-writable? Nee, dankje.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/09, 14:00:08 »
En ook nog eens executable...
Dat is een recept om gehackt te worden :|

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/09, 14:40:05 »
Dat doe ik altijd grafisch.
in de terminal sudo nautilus dan naar de map gaan en mijzelf als gewone gebruiker eigenaar maken v.w.b. lezen en schrijven.
Het kan vast met een chmod regel, maar ik vergeet altijd het getal :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/09, 14:43:47 »
Daarom werk ik altijd met de lettervorm van chmod.

als eerste geef je op voor welk onderdeel je de rechten wil wijzigen. a betekent alles, u is de eigenaar van het bestand, g is de groep, o zijn de overigen. Met + en - geef je aan of je resp. rechten wil toevoegen of afnemen. x staat voor uitvoerbaar, r voor leesbaar, w voor schrijfbaar. Voorbeelden:

chmod a+rwx ./bla
kent bestand ./bla voor alle gebruikers alle mogelijkheden toe.

chmod o-rwx ./bla
neemt voor de overigen alle rechten af.
Voor meer info, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Chmod

Offline Djeba

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/10, 06:12:39 »
Maar hoe zet ik een php bestand in /var/www? Want dan krijg ik iets van geen rechten.
Wat was die ene Sudo ook alweer dat je als root gewoon in die map kan? IK had eerst een sudo dat gewoon die map kwam, maar dan had je root rechten. Was echt heel handig! maar ik ben dat v ergeten :S

Je HOEFT niet per se je websites neer te zetten onder /var/www . Dat is alleen maar een standaardinstelling. Je kunt met Apache zelf regelen / aangeven waar de 'documentroot' staat. Ik heb die bijvoorbeeld in een map van mijn /home met de normale eigenaar en groep. Dan heb je dat gedoe met rechten dus niet meer.

Uiteraard moet je wel aandacht hebben voor de 'security'. Je kunt de schrijfrechten beperken zoals hier door anderen aangegeven: je wilt tenslotte niet dat de hele wereld dingen op je website kan neerzetten. Je kunt ook onder Apache zelf ook een heleboel instellen om die veiligheid te vergroten: van restricties op de serverinformatie die getoond wordt tot en met .htaccess waarmee je de toegang voor bepaalde mappen dichttimmert. Ook de toegang tot je MySQL-database moet je goed regelen. En zo verder.

Dat wordt studeren :-)   
De waarheid is altijd het sterkste argument.