Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IPX installeren  (gelezen 1877 keer)

IPX installeren
« Gepost op: 2009/05/06, 15:40:36 »
Hoi,

Ik wil graag IPX instaleren, ik heb dit gedaan met  synaptic, wat gelukt is, maar ik wil via IPX wat lannen, maar ik krijg een error dat hij het niet kan initaliseren.
Ik heb dus wat opgezocht, en vond dit:

apt-get install ipx
sudo modprobe ipx
sudo ipx_interface add -p eth0 <type> <IP>

Eerste moest ik natuurlijk niet doen, 2de deed ik, gaf geen error, maar ook niet echt respons, en met het laatste weet ik al helemaal niet wet ik moet doen, iemand een oplossing?

Edit: ik ben al iets verder, maar ik krijg dit:
carharttguy@carharttguy-laptop:~$ sudo modprobe ipx
[sudo] password for carharttguy:
carharttguy@carharttguy-laptop:~$ sudo ipx_interface add -p eth1 802.2 0x12345678
ipx_interface: Primary network already selected.
carharttguy@carharttguy-laptop:~$

Nu dacht ik van, ah leuk, zal het misschien eens teveel gedaan hebben, maar hij blijft die error geven, ohja, ik draai dit spelletje via wine zou het daar aan kunnen liggen?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/06, 16:08:54 door Carharttguy »

Re: IPX installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/06, 16:42:12 »
Niemand ervaring met het IPX protocol? :(

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/06, 16:47:06 »
Niet zo snel de moed laten zakken, er komt wel iemand, die je wijzer kan maken  ;) ;)

Offline track

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/08, 15:16:24 »
Hoi Carharttguy,

vroeger onder netware + DOS  heb ik ook IPX gebruikt, maar nu onder Linux niet meer.
Er is TCP/IP en klaar. ...  Dus verder geen eigen ervaring.

Maar de collega met de vele ooo's vertoont dit:  http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-147845.html
Misschien kun je daar iets mee.

Vriendelijke groet,

track

p.s.: ik lees nu pas "wine" ! 
       Dat is inderdaad een eigen punt.  Waarschijnlijk moet je daar de netaansluiting extra configureren.
       (maar ik weet niet hoe)
       Als je dat vindt is het ook voor mij interessant, want ik moet ook nog de netaansluiting voor wine aanmaken en weet niet hoe.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/08, 15:21:04 door track »

« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/08, 17:24:55 »
Ik ben aan het zoeken, maar vind nergens iets over netwerkaansluitingen via Wine, op hun wiki staat echt weinig informatie daarover.
Ik ga dan maar WinXP installeren in VirtualBox, daar valt het via een omweg ook nog in te stellen.

Toch bedankt!

Offline track

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/08, 17:31:57 »
Ik heb trouwens met een zoek naar "wine TCP/IP" dit gevonden:  http://www.la-sorciere.de/Wine-HOWTO/ch-winsock.html
Het toverwoord heet blijkbaar "winsock".

Misschien kun lij (en later ik) ermee verder.

track

« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/08, 17:36:25 »
Ik heb trouwens met een zoek naar "wine TCP/IP" dit gevonden:  http://www.la-sorciere.de/Wine-HOWTO/ch-winsock.html
Het toverwoord heet blijkbaar "winsock".

Misschien kun lij (en later ik) ermee verder.

track

Vroeger programmeerde ik in VB6 veel met Winsock, maar volgens mij ondersteunt die dus alleen maar TCP/IP, en geen IPX meer. :)

Offline track

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/08, 17:42:44 »
Grijpt winsock niet maar de ports van Linux die er al zijn ?

En ook volgens dit kan het blijkbaar wél: http://www.paintbrush-records.de/2008/08/06/cc-im-lan-mit-ipx-unter-wine

track

« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/08, 17:57:32 »
Grijpt winsock niet maar de ports van Linux die er al zijn ?
en
En ook volgens dit kan het blijkbaar wél: http://www.paintbrush-records.de/2008/08/06/cc-im-lan-mit-ipx-unter-wine

track

Inderdaad, het zal waarschijnlijk ook wel van de versie van Winsock afhangen. Jammer dat mijn Duits zo zwakjes is.

Offline track

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/08, 18:08:25 »
Nou, op mijn link hebben zij het wél over een andere Linux-versie, maar wat zij doen is:
( hun Win..- spel installeren en dan )
- eerst IPX installeren
- daarna IPX configureren -> in  /etc/conf.d/ipx  dit invullen:
Citaat
# The IPX frame type to use
IPX_FRAME=802.3

# Network number (in hun geval:)
IPX_NETNUM=00000

# Node number (voor iedere speler een andere)
IPX_NODENUM=1
- en de kernel-support inrichten  (dat zal bij uby anders zijn dan hier beschreven)

En daarna starten.

track

« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/08, 18:16:04 »
En waar haal je dat network number dan?
En hoe richt je de kernel-support in?

Offline track

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/08, 18:37:47 »
Het network-nummer moet maar bij de andere deelnemers passen, verder is er geen geheim.
(dus zal je dat daar moeten opzoeken, of anders vastleggen)

En volgens mij is de kernel-support bij Uby al ingericht toch ?

track

« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/08, 18:59:47 »
Wellicht heb je een "Novell-achtige" game-server draaien ( via Wine). IPX/SPX is een oud protocol. Heeft ook heel veel netwerkverkeer. TCP/IP heeft een veel betere performance.

« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/08, 20:25:32 »
Wellicht heb je een "Novell-achtige" game-server draaien ( via Wine). IPX/SPX is een oud protocol. Heeft ook heel veel netwerkverkeer. TCP/IP heeft een veel betere performance.

Neen toch niet, ik kwam een spelletje tegen dat ik af en toe speelde, dat met het IPX protocol werkt, en ik zou het nu graag werkend krijgen, dat is dan ook direct weer iets bijgeleerd:)

Offline track

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/08, 20:32:17 »
Dus is er helemaal gen netwerk met IPX erop ? 
Dan hoef je inderdaad hier verder geen moeite te nemen.

track

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/09, 06:14:15 »

Neen toch niet, ik kwam een spelletje tegen dat ik af en toe speelde, dat met het IPX protocol werkt, en ik zou het nu graag werkend krijgen, dat is dan ook direct weer iets bijgeleerd:)

Hier heb je eerder deze week toch ook al een vraag over gesteld?
Als het weer/nog steeds om StarCraft gaat: Die kan al sinds 2001 of zo met UDP werken. IPX is nergens voor nodig en maakt het alleen maar ingewikkelder met een grotere kans op storingen of andere gekke dingen.

Dus even updaten naar de laatste versie van SC en voor UDP kiezen als je een netwerkgame wil starten.