Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Kdenlive werkt niet  (gelezen 1841 keer)

[Opgelost] Kdenlive werkt niet
« Gepost op: 2009/02/05, 18:02:12 »
Ik heb de pakketjes geïnstalleerd uit de repo die vermeld staat op de kdenlive-website. Maar elke keer als ik kdenlive opstart, dan kan ie sowieso een of andere MLT Library van FFMPEG niet vinden, en als ik dan de wizard doorlopen heb en ik druk op finish, dan crasht kdenlive zonder ook maar opgestart te zijn. Ik heb het al doorgegeven op het forum van kdenlive, maar ik heb geen antwoord gehad (en ik heb het een paar weken geleden doorgegeven).

De output vanuit de Terminal is:

heimen-at-kubuntu@heimen-at-compaq:~$ kdenlive
kdenlive(11103) MainWindow::parseProfiles: RESULTINGÂ MLT PATH:  "/usr/share/mlt/profiles/"
mlt_repository_init: failed to dlopen /usr/lib/mlt/libmltavformat.so                       
  (/usr/lib/i686/cmov/libavcodec.so.52: undefined symbol: av_lfg_init)                     
kdenlive(11103) initEffects::parseEffectFiles: //  INIT EFFECT SEARCH                     
kdenlive(11103) Wizard::installExtraMimes: EXTS:  ("*.vob", "*.mpe", "*.mpg", "*.mod", "*.mpeg", "*.m2t", "*.mp2", "*.ts", "*.mts")
kdenlive(11103) Wizard::installExtraMimes: INSTALLING NEW MIME TO:  "/home/heimen-at-kubuntu/.local/share/mime/packages/video-mpeg.xml"
kdenlive(11103) Wizard::installExtraMimes: EXTS:  ("*.dv")                                                                             
kdenlive(11103) Wizard::installExtraMimes: INSTALLING NEW MIME TO:  "/home/heimen-at-kubuntu/.local/share/mime/packages/video-dv.xml" 
kdenlive(11103) Render::Render: //////////  USINGÂ PROFILE:  hdv_1080_50i                                                             
kdenlive(11103) Monitor::Monitor: /////// BUILDING MONITOR, ID:  58723725                                                             
kdenlive(11103) Render::Render: //////////  USINGÂ PROFILE:  hdv_1080_50i                                                             
kdenlive(11103) Monitor::Monitor: /////// BUILDING MONITOR, ID:  58723821                                                             
kdenlive(11103) RecMonitor::RecMonitor: /////// BUILDING MONITOR, ID:  58723862                                                       
QStatusBar::insertPermanentWidget: Index out of range (5), appending widget
QStatusBar::insertPermanentWidget: Index out of range (7), appending widget
kdenlive(11103): Shortcut for KAction  "monitor_play_zone" "Play Zone" set with QShortcut::setShortcut()! See KAction documentation.
kdenlive(11103): Shortcut for KAction  "monitor_loop_zone" "Loop Zone" set with QShortcut::setShortcut()! See KAction documentation.
kdenlive(11103) MainWindow::loadPlugins: // PARSING FIOLER:  "/usr/lib/kde4/"
kdenlive(11103) MainWindow::loadPlugins: // FOUND PLUGIN:  "libkdenlive_sampleplugin.so" =  "/usr/lib/kde4/libkdenlive_sampleplugin.so"
kdenlive(11103) MainWindow::addToMenu: // ADD to MENU ("Countdown", "Noise")
kdenlive(11103) KdenliveDoc::setProfilePath: KDEnnlive document, init timecode from path:  "dv_ntsc" ,   29.97
kdenlive(11103) KdenliveDoc::KdenliveDoc: KDEnlive document, init timecode:  29.97
kdenlive(11103) TrackView::slotAddProjectTrack: *************  ADD DOC TRACK  4 , DURATION:  0
kdenlive(11103) TrackView::slotAddProjectTrack: *************  ADD DOC TRACK  3 , DURATION:  0
kdenlive(11103) TrackView::slotAddProjectTrack: *************  ADD DOC TRACK  2 , DURATION:  0
kdenlive(11103) TrackView::slotAddProjectTrack: *************  ADD DOC TRACK  1 , DURATION:  0
kdenlive(11103) TrackView::slotAddProjectTrack: *************  ADD DOC TRACK  0 , DURATION:  0
kdenlive(11103) TrackView::parseDocument: ///////////  TOTAL PROJECT DURATION:  300
kdenlive(11103) Render::setSceneList: // NEW SCENE LIST DURATION SET TO:  0
KCrash: Application 'kdenlive' crashing...
sock_file=/home/heimen-at-kubuntu/.kde/socket-heimen-at-compaq/kdeinit4__0
heimen-at-kubuntu@heimen-at-compaq:~$

Kan iemand me helpen?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/20, 20:19:51 door Vistaus »

Offline siegi

• Lid
Re: Kdenlive werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/05, 19:20:38 »
Zelf heb ik ook de ervaring dat kdenlive nog niet goed werkt.
Het enige dat ik klaarspeel is flash video te bewerken en terug om te zetten naar flash.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/05, 20:28:47 »
Zover kom ik dus nog niet eens :S

Zelfs de desktop effecten uitzetten helpt niet.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/06, 21:26:31 »
bump

« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/06, 23:41:29 »
bij mij start kdenlive op en is hij meteen weer weg:S

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/07, 00:13:59 »
Hallo

Op mijn 8.04 laptoppie met gnome, maar even geïnstalleerd en gestart vanuit
de console;
De eerste melding die hij gaf dat ie dus de verwachte MLT install had gevonden
en startte daarna met de wizard; verders geen crash

Ik zie trouwens dat de versie die jij gebruikt de library op een andere plaats verwacht??
   /usr/lib/mlt/libmltavformat.so  <----

die van mij staat nl hier;
/usr/lib/mlt/modules/libmltavformat.so  dus in de sub /modules

versie kdenlive; 0.5svn20071228-0
versie libmlt++0.2.5
versie libmlt 0.2.5
versie mlt-data 0.2.4

Hopelijk kun je hier wat mee

Groeten Gerrit

« Laatst bewerkt op: 2009/02/07, 10:57:04 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/07, 11:06:30 »
Op 8.10 zijn er wat paden veranderd, en het lijkt me nogal stug dat de maker daar geen rekening mee heeft gehouden, want de beheerder van de *buntu pakketten van kdenlive werkt zelf namelijk ook op 8.10

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/07, 11:19:02 »
Ik zal voor gein het ding even op een andere 8.10 bak proberen.

Groeten Gerrit

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/07, 11:35:00 »
Hallo

Geïnstalleerd, gestart vanuit de console, de normale meldingen,
waarbij overigens niet werd aangegeven of ie de MLT gevonden had,
maar start probleemloos en geen crash.

Even gekeken waar die libmltavformat.so nu stond;
ook op mijn 8.10 ; /usr/lib/mlt/modules/libmltavformat.so

en het mapje; /usr/share/mlt/profiles/ is ook netjes aangemaakt.

Geïnstalleerd met synaptic

Groeten Gerrit

« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/07, 17:18:00 »
Dan weet ik niet wat er bij mij mis is gegaan.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/07, 20:25:50 »
Hallo

Ik zag dat je kdenlive vanuit hun repos hebt geïnstalleerd, dat heb ik dus ook
maar even gedaan. Nou ja even, op de kdenlive site zag ik wat waarschuwingen staan
mbt. tot het upgraden van MLT, dus die maar even eerst verwijderd en ook kdenlive zelf ed. ook.

Daarna de;
deb http://ppa.launchpad.net/baudm/ubuntu intrepid main
toegevoegd en vandaar uit geïnstalleerd met synaptic.

Gestart vanuit de console en zowaar de wizard loopt, wel tal van
meldingen maar geen showstoppers, programma loopt, verder heb ik daar niets mee gedaan.
en inderdaad is de libmltavformat.so
verhuist naar /usr/lib/mlt/libmltavformat.so
dus kijk even met;   locate libmltavformat.so  , hoeveel er zijn en waar ie precies staat
(wel eerst met; sudo updatedb   , de database updaten

Misschien heb je hier iets aan

Groeten Gerrit

« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/07, 22:11:12 »
heimen-at-kubuntu@heimen-at-compaq:~$ locate libmltavformat.so
/usr/lib/mlt/libmltavformat.so
heimen-at-kubuntu@heimen-at-compaq:~$

En ik heb wel eerst de oude kdenlive eraf gegooid voordat ik die uit hun repos installeerde.

Edit: alles rondom kdenlive en kdenlive zelf erafgegooid en weer opnieuw geinstalleerd, maar nog steeds hetzelfde als in mijn eerste post.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/07, 22:19:01 door Vistaus »

Offline Dave

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/20, 14:44:07 »
start wel op maar capturen geeft een foutmelding.

Citaat
Ubuntu Jaunty (9.04)

Kdenlive 0.7.3 packages are available in Ubuntu Jaunty. Ubuntu Jaunty is in beta stage and will be released in a few days.

To install, enter:

sudo apt-get install kdenlive dvgrab frei0r-plugins swh-plugins libfaad0
Ubuntu Intrepid (8.10)

After contacting Ubuntu packagers, it seems that Jaunty packages will never enter backports. Therefore it is recommended to install Kdenlive using alternative repositories.
Here is our recommended choice to install Kdenlive 0.7.2:

1. Go to your system menu > Software sources > Third-Party Software
   2. Click add and paste this line in:
      deb http://ppa.launchpad.net/baudm/ubuntu intrepid main
   3. Close software source and click reload

Then type:
sudo apt-get update && sudo apt-get install kdenlive dvgrab frei0r swh-plugins

Please report the quality of these packages here:
http://www.kdenlive.org/forum/please-report-quality-ubuntu-810-packages

Packages by baumd.
Ubuntu Hardy (8.04)

Several crashes were reported on Ubuntu 8.04. We do NOT recommend to run Kdenlive on this version of Ubuntu which only contains old KDE4 packages.

Niks gedaan voor 8.04 dus.

« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/20, 17:52:57 »
Klopt. Alleen 8.10 en 9.04 worden ondersteund. Al zou ik die repo van baudm niet gebruiken, want toen ik hem gebruikte wilde kdenlive totaal niet installeren vanwege conflicten met andere pakketten. Heb de halve avond afgezocht naar mensen die dat ook hadden en uiteindelijk een work-around gevonden. Toen startte kdenlive met de wizard, maar hij vond FFMPEG niet. Goed, dan maar zonder dacht ik. Nee hoor, hij crasht zonder enige foutmelding aan het einde van de wizard, als ik kdenlive dan dus wil starten.

Dus ik raad aan om gewoon 9.04 te gebruiken, waar je kdenlive gewoon uit de pakketbronnen kunt installeren. Alhoewel ie dan vreemd genoeg de frei0r-plugins niet meeneemt, maar goed. Heb alleen nog niet getest of iet het goed doet op 9.04, ga het zsm testen.

« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/20, 20:19:32 »
In hoeverre kdenlive stabiel is op 9.04 heb ik nog niet kunnen testen. Maar hij start in ieder geval op en daarmee is dít probleem opgelost :)