Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Openoffice 3.0 formule probleem  (gelezen 8727 keer)

Openoffice 3.0 formule probleem
« Gepost op: 2009/04/29, 13:24:45 »
Ik kom maar niet uit met me volgende probleem ik weet niet of iemand wel een oplossing heeft.

Ik houd de uren bij van me werk in een excel bestand die ik zelf heb aangepast op week, datum.

Ik vul in hoe laat me dienst begint en hoe laat is geëindigd. Wat hij dan automatisch doet is hij rekent automatisch uit hoeveel uur ik die dag gewerkt heb daar bij telt hij alle
uren van de week op en geeft ie dat weer in de totaal aantal uren per week. Nu zit ik eigenlijk vast met de aantal uren per week en aantal uren dat hij dan van de hele maand bij elkaar moet op tellen.

Als je de Celopmaak bekijkt van de cel zie je dat je dan tijd en dan wat voor manier hij het moet weergeven. En aangezien je x aantal uren bij elkaar moet op tellen moet je een notatie van 37.46 selecteren. Maar ik zie dat de notatiecode MM:SS is en niet UU:MM dus hij zegt dat het Minuten:Seconden optelt en niet Uren:Minuten.

Weet iemand misschien hoe ik dat kan oplossen?

edit: er is wel een [ U ]:MM:SS bij maar als ik dat aan klik krijg een waarde van 11290:45:00 wat uitteraad niet klopt aangezien hij het NIET optelt.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/29, 13:29:28 door shinger »

Re: Openoffice 3.0 formule probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/29, 16:55:11 »
Dus jij wilt dit, in simpele vorm?
04:10 Maandag 
06:10 Donderdag
04:22 Vrijdag
14:42 Totaal
In de eerste drie cellen heb ik de opmaak tijd 00:00 de vierde cel heb ik eerst de  simple formule uitgevoerd A1+A2+A3 en daarna de opmaak tijd 00:00. En daarna pas de waarden ingevuld. Bedoel je zo iets, al is het simpel?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/29, 19:49:17 »
Dus jij wilt dit, in simpele vorm?
04:10 Maandag 
06:10 Donderdag
04:22 Vrijdag
14:42 Totaal
In de eerste drie cellen heb ik de opmaak tijd 00:00 de vierde cel heb ik eerst de  simple formule uitgevoerd A1+A2+A3 en daarna de opmaak tijd 00:00. En daarna pas de waarden ingevuld. Bedoel je zo iets, al is het simpel?

Met vriendelijke groet,

Gijs

het ziet als volgt er uit.

begin tijd als eind tijd opmaak = tijd - 13:37 (UU:MM)

die wordt dan berekend en krijg ik een uitslag van hoeveel uur ik gewerkt heb. Opmaak = tijd - 13:37 (UU:MM)

Dan heb ik dat alle uitslagen van de dagen opgeteld worden en uitslag wordt berekend van de week. opmaak = tijd - 13:37 (UU:MM)

vervolgens van alle weken heb ik een optelling en permaand moet ik dan te zien krijgen hoeveel uur ik die maand heb gewerkt. opmaak = tijd - 37:46 (MM:SS)

===-=-=-=-=-=-=-=-
als ik straks meer dan 24 uur heb per week dan zal hij niet meer door tellen, en de uren die ik per maand maak zijn meer dan 24 uur en dus telt hij niet verder op. De maand optelling opmaak is 37:46 maar in MM:SS dus Minuten: Seconden denk ik.

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/29, 20:41:00 »
Is het een idee om het totaal niet als tijd notatie weer te geven? (hoe lang is niet hetzelfde als hoe laat)

bv.: 2.30 uur gewerkt is eigenlijk 2,5 uur gewerkt. Dat laatste staat niet als tijd notatie maar wordt wel gebruikt om het loon uit te rekenen (en NIET de eerste). Denk ik de goede kant op hiermee?

« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/29, 22:28:34 »
Zoals ik het zie heeft u reeds een fout bij het berekenen van uw weektotaal?  ???
Een voorbeeldje? U heeft:
Donderdag     13.00      17:00     4:00 (dank zij uw formule?) Zet dan daarnaast =ABS(celverwijzing waar 4:00 staat)

Door ABS te gebruiken bekomt u de werkelijke waarde in dagen. Deze mag u optellen en indien u het aantal uren wenst te weten vermenigvuldigt u de uitkomst van deze som met 24.  ^-^

« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/30, 02:54:31 »
Is het een idee om het totaal niet als tijd notatie weer te geven? (hoe lang is niet hetzelfde als hoe laat)

bv.: 2.30 uur gewerkt is eigenlijk 2,5 uur gewerkt. Dat laatste staat niet als tijd notatie maar wordt wel gebruikt om het loon uit te rekenen (en NIET de eerste). Denk ik de goede kant op hiermee?

Het is juist fijn om als tijdnotatie te weergeven maaar meer als van maand april is bijv 40 uur in totaal gewerkt. maar als hij zou optellen dan telt hij meer van 2.30 telt hij door tot de 100 in plaats van als tijd tot 60. zo krijg ik ook een verkeerde uitslag. En door iedere keer 50 neer te zetten in plaats van 30 zou je opzich beter uit komen maar de kans is groter dan je even je vergist als je je uren bekijkt, en op de manier van 2,30 uur gewerkt te hebben is overzichtelijker, makkelijker te begrijpen en vast wel mogelijk.

Zoals ik het zie heeft u reeds een fout bij het berekenen van uw weektotaal?  ???
Een voorbeeldje? U heeft:
Donderdag     13.00      17:00     4:00 (dank zij uw formule?) Zet dan daarnaast =ABS(celverwijzing waar 4:00 staat)

Door ABS te gebruiken bekomt u de werkelijke waarde in dagen. Deze mag u optellen en indien u het aantal uren wenst te weten vermenigvuldigt u de uitkomst van deze som met 24.  ^-^

Jou oplossing pattatezak is opzich wel mogelijk ik zal het straks even gaan uitproberen maar vind het toch wel een beetje raar, aangezien ik met me vorige excel sheet wel voor elkaar kreeg van wat ik wou. EN dat was in MS Office 2003 en vind het raar dat het niet zo simpel in te stellen is het is namelijk niet veel gevraagd of zo.

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/30, 07:47:16 »
Citaat
Het is juist fijn om als tijdnotatie te weergeven maaar meer als van maand april is bijv 40 uur in totaal gewerkt. maar als hij zou optellen dan telt hij meer van 2.30 telt hij door tot de 100 in plaats van als tijd tot 60. zo krijg ik ook een verkeerde uitslag. En door iedere keer 50 neer te zetten in plaats van 30 zou je opzich beter uit komen maar de kans is groter dan je even je vergist als je je uren bekijkt, en op de manier van 2,30 uur gewerkt te hebben is overzichtelijker, makkelijker te begrijpen en vast wel mogelijk.

Ik bedoelde dat je de tijd wel gewoon moet noteren maar dat in de kolom die de aftrekking weergeeft (eindtijd - begintijd) de notatie anders moet zijn. Patattezak geeft trouwens ook een goed voorzetje.

Stuur eens een file, dan kan ik het ook proberen.

je krijgt een pm.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/30, 21:58:01 »
Ik heb even je de file gestuurd kijk wat je er mee kunt.. Ik vind hem gewoon raar in elkaar zitten zo iets simpels en dan toch niet lukken.

Offline lcup

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/01, 16:07:41 »
Ik kan je ook nog een klein bestandje sturen, gemaakt in Openoffice Calc. Excel zal er geen moeite mee hebben.
Het gaat vooral om de rechte haken [] bij de urennotatie. Dan worden ze bij elkaar opgeteld. Voor de rest de formules er op nalezen.

Zelf kan ik ook soms zo zoeken naar iets wat op het eerste gezicht zo eenvoudig moet zijn.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/01, 16:53:01 »
Ik kan je ook nog een klein bestandje sturen, gemaakt in Openoffice Calc. Excel zal er geen moeite mee hebben.
Het gaat vooral om de rechte haken [] bij de urennotatie. Dan worden ze bij elkaar opgeteld. Voor de rest de formules er op nalezen.

Zelf kan ik ook soms zo zoeken naar iets wat op het eerste gezicht zo eenvoudig moet zijn.

Dat is EXACT wat ik moet hebben en ik zie ook iets wat ik dus NIET heb.

Bij Totaal heb je de Celopmaak op Tijd-->876613:37

MET DE NOTITIECODE VAN [UU]:MM ik kan deze Notitiecode NERGENS!! Vinden. en ik weet niet hoe ik het moet toevoegen.

« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/01, 17:03:40 »

Ik heb nu voor elkaar gekregen om [UU]:MM toe te voegen ik moet nou eigenlijk verder gaan met een formule van:

Als ik wat ik gevuld heb in de start dienst en einddienst hij dan moet gaan berekenen hoeveel uur ik gewerkt heb.

"if else"
geen uren bij moet zetten maar 00:00 moet weergeven.

Want mij code van uren bij elkaar op tellen was Cel a3 formule "=24-A1+A2"
maar als ik NIKS invul dan krijg ik bij mij een uitkomst van "576:00" Ik heb ook op manier gedaan van dat ik in een cel de tijd 24:00 neer gezet had en zo de formule had berekend maar als ik weer NIKS in vul dus niet gewerkt heb krijg ik een uitkomst van 24:00 terwijl er 00:00 moet staan.

edit: Ik herinner me dat ik in me vorige file de formule had van

voorbeeld als ik gewerkt heb van 08:00-17:00 uur dan ik de formule alsvolgt in zette  =SOM(A2-A1) en uitkomst was goed MAAR ik werk soms later als 12 uur snachts dus dan klopt hij niet meer of je moet er neer zetten tot 26:00 (02:00) gewerkt hebt. Maar ik denk wel dat het anders mogelijk is.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/01, 17:10:13 door shinger »

Offline lcup

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/01, 19:27:09 »
Ik heb mijn bestandje nog een klein beetje aangepast.
Formules kunnen achteraf vaak eenvoudiger, maar de nachtdiensten worden bij mij goed berekend.

« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/01, 19:37:27 »
Ik heb mijn bestandje nog een klein beetje aangepast.
Formules kunnen achteraf vaak eenvoudiger, maar de nachtdiensten worden bij mij goed berekend.

Dat is hem ja :D.. ik ga even zometeen goed achterzitten en even de formule proberen te begrijpen :P

« Laatst bewerkt op: 2009/05/01, 19:50:14 door shinger »

Offline lcup

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/01, 19:48:06 »

MET DE NOTITIECODE VAN [UU]:MM ik kan deze Notitiecode NERGENS!! Vinden. en ik weet niet hoe ik het moet toevoegen.

Zie nu dat ik dit berichtje min of meer gemist heb.
Kies in Excel de celeigenschappen en scroll in het eerste tabblad (naam ben ik even kwijt, raak steeds meer gewend aan Calc) naar Aangepast. Daar kun je de opmaak precies intypen

« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/01, 19:50:27 »
Ik zet hem nog niet op opgelost ik wil namelijk even de Spreadsheet verder automatiseren, waardoor hij straks ook nog weeknummers invult als je de eerste datum typt. En zo wie weet aan mensen kan geven die ook graag willen gebruiken. :D

« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/01, 23:20:58 »
Ik zet hem nog niet op opgelost ik wil namelijk even de Spreadsheet verder automatiseren, waardoor hij straks ook nog weeknummers invult als je de eerste datum typt. En zo wie weet aan mensen kan geven die ook graag willen gebruiken. :D
Een weeknummer toekennen is niet moeilijk. U tikt in een cel =WEEKNUMMER(verwijzing naar cel met datum;1 als de week voor u begint op zondag of een ander getal als de week voor u begint op maandag.)
Verder; is deze :
MAAR ik werk soms later als 12 uur snachts dus dan klopt hij niet meer of je moet er neer zetten tot 26:00 (02:00) gewerkt hebt. Maar ik denk wel dat het anders mogelijk is.
reeds opgelost? Want ik kan het op de huidige manier van werken nogal moeilijk volgen ....  ???

Offline lcup

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/02, 09:06:52 »
Verder; is deze :
MAAR ik werk soms later als 12 uur snachts dus dan klopt hij niet meer of je moet er neer zetten tot 26:00 (02:00) gewerkt hebt. Maar ik denk wel dat het anders mogelijk is.
reeds opgelost? Want ik kan het op de huidige manier van werken nogal moeilijk volgen ....  ???

Voor zover ik weet wel. Het voorbeeldbestandje heb ik nog maar eens toegevoegd. Het gaat iig om het gebruik van de rechte haken [UU] bij de urennotatie. Dan worden ze opgeteld i.p.v. weer bij 0:00 te beginnen.

(Door de verwijzing naar Excel in de allereerste post ben ik ondanks de topictitel ook helemaal in Excel-termen gaan denken.)

« Laatst bewerkt op: 2009/05/02, 13:22:06 door lcup »

« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/03, 00:06:00 »
Mijn excuses, ik had over uw bijlage gekeken. Een goede, eenvoudige en correcte oplossing die u aanbied!!  :)

« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/03, 01:05:09 »
SOrry was ook beetje mijn fout aangezien ik de namen niet 1..2..3 wist van openoffice programmas die van MS office zijn in mij geheugen gegrift

Maar ja Openoffice Calc :P